בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו״ח של משרד החינוך: עשירית מתלמידי כיתות ו' שתו אלכוהול

הדו"ח מתמקד בעיקר בדיווחים של תלמידים על אלימות לאורך שש שנים ומצביע על ירידה בשיעור האלימות המילולית והפיזית בין התלמידים. שיעור הדיווחים על אלימות מצד הצוות לא פחת

תגובות

הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ״ה) של מערכת החינוך פרסמה היום (שלישי) ממצאי מחקר ארוך שנים, מ-2009 עד 2015, על האלימות בבתי הספר. מתוצאות המחקר, שנערך בקרב 26 אלף תלמידי כיתות ד' עד י"א, עולה כי במרבית המדדים שנבדקו חלה ירידה ברמות האלימות, אך אם בוחנים את ההשוואה בין השנים 2013 ו-2015, ישנה יציבות ברמות האלימות. הדו"ח התבסס על תשובות של תלמידים לשאלה האם נפלו קרבן לאלימות מסוגים שונים - מילולית, פיזית מתונה, פיזית קשה, אלימות ברשת ועוד.

עוד לפי הדו״ח, חלה ירידה קלה בשיעור צריכת האלכוהול בקרב תלמידים בשנים האחרונות. אך 47% מתלמידי התיכון דיווחו כי הם שותים משקאות עם ריכוז אלכוהול נמוך (כמו בירה או בריזר). בקרב תלמידי חטיבות הביניים עומד הנתון על 20% ובקרב בני כיתות ו' - על 10%.

עוד לפי הדו״ח, חלה ירידה קלה בשיעור צריכת האלכוהול בקרב תלמידים בשנים האחרונות. אך 47% מתלמידי התיכון דיווחו כי הם שותים משקאות עם ריכוז אלכוהול נמוך (כמו בירה או בריזר). בקרב תלמידי חטיבות הביניים עומד הנתון על 20% ובקרב בני כיתות ו' - על 10%.

41% מתלמידי התיכון דיווחו כי הם שותים משקאות אלכוהוליים חזקים כמו וויסקי, קוניאק, ערק וודקה. בחטיבה דיווחו על כך 14% ובכיתה ו׳ - 6% מהתלמידים.

41% מתלמידי התיכון דיווחו כי הם שותים משקאות אלכוהוליים חזקים כמו וויסקי, קוניאק, ערק וודקה. בחטיבה דיווחו על כך 14% ובכיתה ו׳ - 6% מהתלמידים.  

שיעור התלמידים המדווחים כי שתו אלכוהול עד שהשתכרו, עומד על 6% בחטיבות ועל רבע מתלמידי התיכונים. בהסתכלות רב שנתית על שתייה עד כדי השתכרות ניכר כי חלה ירידה קלה בשיעור המדווחים.

בין השנים 2009 ל-2015 חלה ירידה בשיעורי המדווחים על אלימות מילולית בכיתות ד’-ו' - מ-52% ל-38%. בכיתות ז'-ט' ירד שיעור הדיווחים על אלימות מילולית מ-42% ל-39%. עם זאת, בין השנים 2013 ל-2015 אפשר לזהות שינוי במגמה: בכיתות ד'-ו' ניכרת יציבות, ואילו בכיתות ז'- ט' אף נצפתה עלייה של 5%.

בקרב תלמידי כיתות י'-י"א, נרשמה יציבות בין השנים 2009 ל-2015 בדיווחים על אלימות מילולית - סביב 27%. לפי החוקרות, לנוכח השינוי שתואר, ראוי לבחון בשנים הקרובות אם מדובר בתחילתה של מגמת עלייה בשיעור המדווחים על אלימות מסוג זה בעיקר בכיתות ז'-ט', אך גם ביתר שלבי הגיל.

בתחום האלימות המילולית, במענה לשאלות "האם במהלך החודש האחרון מישהו מהתלמידים קילל אותך בכוונה לפגוע בך" ו"האם במהלך החודש האחרון מישהו מהתלמידים לעג לך או העליב אותך או השפיל אותך במילים", בין השנים 2009 ל-2015 חלה ירידה בשיעורי המדווחים על אלימות מילולית בכיתות ד’-ו' - מ-52% ל-38%. בכיתות ז'-ט' ירד שיעור הדיווחים על אלימות מילולית מ-42% ל-39%. עם זאת, בין השנים 2013 ל-2015 אפשר לזהות שינוי במגמה: בכיתות ד'-ו' ניכרת יציבות, ואילו בכיתות ז'- ט' אף נצפתה עלייה של 5%.

בקרב תלמידי כיתות י'-י"א, נרשמה יציבות בין השנים 2009 ל-2015 בדיווחים על אלימות מילולית - סביב 27%. לפי החוקרות, לנוכח השינוי שתואר, ראוי לבחון בשנים הקרובות אם מדובר בתחילתה של מגמת עלייה בשיעור המדווחים על אלימות מסוג זה בעיקר בכיתות ז'-ט', אך גם ביתר שלבי הגיל.

מדד האלימות הקשה, הכולל מכות חזקות מאוד המובילות פציעות וטיפול רפואי, סחיטה באיומים ואיומים בכלי נשק קרים, מראה כי בד בבד עם העלייה בגיל, יורד שיעור התלמידים המדווחים. בשנים האחרונות חלה ירידה בדיווחים על אלימות קשה בכל הגילים. הירידה בכיתות ד'-ו' היא של 7%, וחדה יותר מאשר בכיתות ז’-ט’ (3%) ובכיתות י'-י"א (2%). בכיתות ד' עד ט' עיקר הירידה התרחשה בין 2009 ל-2011, בעוד שבשנים העוקבות נרשמה בעיקר יציבות. בשנת 2015 עמד שיעור הדיווח על 12% בכיתות ד'-ו', 8% בכיתות ז'-ט' ו-6% בכיתות י'-י"א. שיעור התלמידים בבתי ספר בחברה הערבית המדווחים על אלימות קשה נמוך משמעותית מאשר בקרב תלמידים דוברי עברית (7% מול 15%).

שיעור התלמידים שדיווחו כי היו קורבנות לאלימות מילולית בבתי ספר לתלמידים דוברי עברית (38%) היה גבוה יותר בשנת 2015 מאשר בבתי ספר בחברה הערבית (31%).

לפי המדד, בקרב תלמידי כיתות ד' עד ט' חלה ירידה בשיעור הדיווחים על "אלימות מתונה" הכוללת, לפי ההגדרות, דחיפות, בעיטות או אגרופים. בכיתות ד'-ו' חלה ירידה מ-35% ל-25%, בכיתות ז'-ט' ירד שיעור דיווחים על אלימות פיזית מתונה מ-22% ל-18%. בין 2013 ל-2015 נפסקה מגמת הירידה ונרשמה יציבות. בקרב תלמידי כיתות י'-י"א, נרשמה יציבות מ-2009 עד 2015.

מדד האלימות הקשה, הכולל מכות חזקות מאוד המובילות פציעות וטיפול רפואי, סחיטה באיומים ואיומים בכלי נשק קרים, מראה כי בד בבד עם העלייה בגיל, יורד שיעור התלמידים המדווחים. בשנים האחרונות חלה ירידה בדיווחים על אלימות קשה בכל הגילים. הירידה בכיתות ד'-ו' היא של 7%, וחדה יותר מאשר בכיתות ז’-ט’ (3%) ובכיתות י'-י"א (2%). בכיתות ד' עד ט' עיקר הירידה התרחשה בין 2009 ל-2011, בעוד שבשנים העוקבות נרשמה בעיקר יציבות. בשנת 2015 עמד שיעור הדיווח על 12% בכיתות ד'-ו', 8% בכיתות ז'-ט' ו-6% בכיתות י'-י"א. שיעור התלמידים בבתי ספר בחברה הערבית המדווחים על אלימות קשה נמוך משמעותית מאשר בקרב תלמידים דוברי עברית (7% מול 15%).

כמו כן, בין 2009 ל-2015 חלה ירידה של 2% בשיעורי התלמידים המדווחים על הבאת נשק קר לבית הספר בכל הגילים (כשהירידה החדה חלה בין 2009 ל-2011 ולאחר מכן נרשמה יציבות). בקרב תלמידים ערבים בין 2009 ל-2015 יריד שיעור המדווחים על הבאת נשק קר לבית הספר מ-10% ל-6% בחטיבות הביניים ומ-12% ל-8% בתיכונים. בין 2013 ל-2015 נרשמה יציבות. 

בדיווחים על אלימות מינית חלה ירידה קלה או שהשיעורים נותרו יציבים בין השנים בהן עוסק הדו״ח. בכיתות ד׳-ו׳ ירד שיעור המדווחים על קורבנות לאלימות מינית מ-14% ל-10%, אולם חלה עלייה קלה של 1% בין 2013 ל-2015. בכיתות ז׳-ט׳ חלה ירידה קלה מ-20% ל-17%, וגם כאן ישנה עלייה של אחוז בין 2013 ל-2015. בכיתות י׳-י"א הירידה מתונה, מ-18% ל-16%, וגם שם נצפתה עלייה בשנים האחרונות בבדיקה.

בתחום האלימות החברתית, הכולל חרמות והפצת שמועות, נראה כי בין 2009 ל-2015 נרשמה ירידה בכל הגילים - 7% בכיתות ז'-ט' ו-4% בכיתות י'- י"א וירידה חדה יותר – %15, בכיתות ד’-ו'. נראה כי שיעור התלמידים המדווחים בכיתות ד עד ט' ירד בעיקר בין 2009 ל-2011 ולאחר מכן מגמת הירידה הפכה למתונה יותר. בין השנים 2013 ל-2015 נרשמה יציבות בדיווחים על אלימות חברתית.

שיעורי האלימות באמצעים דיגיטליים, הכוללת הפצת תמונות פוגעניות, קבלת מסרים מעליבים או איומים בטלפון או באינטרנט, עמדו בשנת 2015 בכל הגילים על 9%-11%. 

ככלל, ניכרת יציבות בשיעור התלמידים המדווחים על קורבנות לאלימות תוך שימוש באמצעי תקשורת דיגיטליים בכל שלבי הגיל בין 2009 ל-2015. אך בין 2011 ל-2015 אפשר להבחין במגמת עלייה קלה בשיעורי המדווחים בכיתות י׳-י"א - מ-8% ל-10%. עורכות הדו״ח מציינות כי חשוב להמשיך ולעקוב אחר התופעה.

שיעור השימוש ברשתות חברתיות לפגיעה בתלמידים או מורים גבוה יותר בכיתות ז'-י"א והוא עומד על 6%. בחברה הערבית הוא מגיע בכיתות י׳-י"א ל-9%. 

בדיווחים על אלימות מינית חלה ירידה קלה או שהשיעורים נותרו יציבים בין השנים בהן עוסק הדו״ח. בכיתות ד׳-ו׳ ירד שיעור המדווחים על קורבנות לאלימות מינית מ-14% ל-10%, אולם חלה עלייה קלה של 1% בין 2013 ל-2015. בכיתות ז׳-ט׳ חלה ירידה קלה מ-20% ל-17%, וגם כאן ישנה עלייה של אחוז בין 2013 ל-2015. בכיתות י׳-י"א הירידה מתונה, מ-18% ל-16%, וגם שם נצפתה עלייה בשנים האחרונות בבדיקה. 

נתון מדאיג העולה מהבדיקה הוא כי שיעור הדיווחים על אלימות מצד הצוות החינוכי כלפי תלמידים לא פחת לאורך השנים, והוא עומד בכיתות ד׳-ו׳ על 11%-7%, בכיתות ז׳-ט׳ בין 12% ל-9% ובכיתות י׳-יא׳ על 9%-10%. 

בבתי הספר הערביים חלה ירידה באלימות אנשי הצוות כלפי תלמידים: ביסודי - מ-24% ל-15%, בחטיבות - מ-20% ל-16% ובתיכונים - מ-16% ל-14%. 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו