בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תאונה שלישית בתוך חצי שנה: פועל נהרג באתר בנייה של מלון יוקרה בנתניה

רביע אבו דיבה, בן 37 מטורעאן שבגליל, הוא הפועל התשיעי שנהרג בתאונות עבודה מתחילת השנה. בחודש האחרון נרשם מספר שיא של תאונות, שהסתיימו בפציעת 26 פועלים באורח בינוני עד קשה

28תגובות

פועל בניין בן 37 נהרג היום (שלישי) בתאונת עבודה באתר בנייה ברחוב קהילת צפת בנתניה, לאחר שנפל מהקומה החמישית לקומה השנייה. זו התאונה השלישית שמתרחשת באותו אתר בנייה בחצי השנה האחרונה. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהגיעו למקום ניסו לבצע בפועל פעולות החייאה, אך נאלצו לקבוע את מותו. הפועל, רביע אבו דיבה מטורעאן שבגליל, הותיר אחריו אשה וארבעה ילדים. המשטרה פתחה בחקירת האירוע יחד עם חוקרים ממשרד הכלכלה.

מפרטים ראשונים של החקירה שהגיעו לידי "הארץ" עולה כי אבו דיבה עמד על פיגום חשמלי נע, ככל הנראה מבלי שהיה רתום ובניגוד להוראות הבטיחות. הוא עסק בהתקנת זכוכיות כבדות, ונפל עמן כשפתח את ארגז הזכוכיות כתוצאה מכובד המשא. עוד לא ברור מה היתה הסיבה לנפילה, האם הפועל נשא משקל לא תקין או אם היתה תקלה בפיגום. בניגוד לחוק, במקום לא הוצב שלט ובו שם הקבלן המבצע האחראי על העבודות באתר.

אתר הבנייה בו נהרג הפועל, הבוקר
תומר אפלבאום

במלון היוקרה שנבנה במקום, West Lagoon, מושקעים 250 מיליון שקלים של החברה היזמית ״דיזנגוף סחר״, החתומה בין השאר על "מגדל הרכבת" בבאר שבע ו"שער העיר" בהרצליה, ובעליה אהרון שעשוע ומנשה זליכה דורגו ברשימת 500 העשירים של ישראל של דה מרקר בעבר. מחברת ״דיזינגוף סחר״ לא התקבלה תגובה לידיעה.

זו התאונה השלישית שמתרחשת באתר הבנייה בחצי השנה האחרונה. במהלך הסופה בחודש אוקטובר האחרון נפל עגורן על משרדים במקום, תאונה שנחשבת אירוע בטיחותי חמור. המשרדים היו ריקים באותה עת, ולא היו נפגעים. מעדותו של ואיל נבואני, חוקר התאונה מטעם משרד הכלכלה, עלה חשד להעלמת ראיות באירוע נפילת העגורן. "אני מגיע לזירה בין שלוש לארבע שעות אחרי שהאירוע התרחש. אין לי אוטו אז אני מתנייד בין חקירת תאונות של פציעות קשות או מוות באוטובוסים.  אני מתחיל לתחקר, ממנהל העבודה לאחרון העובדים – אבל כשאתה מגיע כל כך הרבה זמן אחרי, אני חושד שהם תיאמו גרסאות", אמר. נבואני המשיך בעדותו וסיפר: "בדקתי למה המנופאי עלה בכלל למנוף ברוחות כל כך חזקות, ומנהל העבודה הסביר שהוא עלה לפני שהן החלו, וירד ברגע שהרוחות התחזקו, בהוראתו. הסברה שלי היתה שהמנופאי לא סגר את המנוף כשירד בבהלה למטה בגלל הרוחות, ובגלל זה הוא קרס. חיפשתי את השיבר, שאפשר לדעת על פי מצבו אם הוא היה נעול או לא, האם סגרו את המנוף. השיבר הזה נעלם, ראיה קריטית לחקירה".

כחודשיים לאחר מכן, בדצמבר, נפצע באתר פועל מרשת ברזל שנפלה עליו. לפי מד"א, הוא פונה במצב בינוני לבית החולים לניאדו בעיר. "שמעתי צרחות של אדם שנפצע וראיתי אדם שמוטל על הרצפה והמון אנשים סובבים אותו", העיד פועל שעבד באתר והיה עד לתאונה. "גם אחרי האירוע הזה, יום אחרי, העבודה המשיכה כרגיל", הוא הוסיף.

"לא הגיוני שבאותו אתר היו שלוש תאונות"', אמר ראובן בן שמעון, ממונה בטיחות באחת מחברות הבנייה הגדולות במשק ומנהל הפורום למניעת תאונות עבודה. "משרד הכלכלה צריך לבדוק היטב האם יש בעיית בטיחות חוזרת במקום ולפעול בהתאם".

הקבלן באתר היה עד לפני שלושה שבועות "עומר הנדסה", אך היום פועל באתר "עין אללה מוחסן בע"מ", קבלן קטן יחסית מאזור הצפון. חוקרי משרד הכלכלה הגיעו למקום והפסיקו את העבודות בו באופן זמני. חלקי האתר בהם לא נמצאו תקלות בטיחות ממשיכים לתפקד כרגיל. ממשרד הכלכלה נמסר שהמפקח עדיין נמצא בשטח וחוקר את פרטי האירוע.

מי שומר על פועלי הבניין – סיקור נרחב: סכנה על הפיגומים: כך מופקרים פועלי בניין בישראל / אור קשתי | כשחיסכון חשוב יותר מבטיחות, עובדי הבניין משלמים את המחיר / נעה שפיגל | שמי נידאל, אני עובד בבניין שנים
 ומעולם לא ראיתי פקח / טור אישי | בסך הכל פועלי בניין / מאמר המערכתאין עניין בפועלי בניין / רועי צ'יקי ארד

מדובר בפועל התשיעי שנהרג מתחילת השנה בתאונות עבודה. בחודש האחרון נפצעו 26 פועלים באורח בינוני עד קשה, ובסך הכל 58 מתחילת השנה. היום נפצע באתר בנייה בבת ים פועל בן 25 כתוצאה מנפילה מגובה. הוא חולץ לאחר שנלכד על פיגום בקומה ה-16 ופונה במצב בינוני עם חבלות בכל הגוף לבית החולים תל השומר.

"בכל חודש שחולף אנו מתבשרים על מספר גדל והולך של פצועים – החודש קיבלנו את המספר הגדול ביותר מאז שהתחלנו לעקוב. אם מקרי המוות עוד זוכים להתייחסות כלשהי, מקרי הפציעה החמורים לא זוכים כמעט לשום התייחסות", אמרה הדס תגרי, מנהלת הקואליציה למאבק בתאונות בניין. לדבריה, קיימת רשלנות חמורה בהתנהלות אתרי הבנייה.

"מצבת המפקחים והחוקרים של מנהל הבטיחות במשרד הכלכלה לא גדלה ולו במפקח אחד מאז שנדרשה לכך על ידי ועדת העבודה והרווחה. המפקחים המעטים ממשיכים להתנייד באוטובוסים ולתפוס טרמפים לאתרי הבניה ההולכים ומתרבים, ומשרד הכלכלה ממשיך להטיל חיסיון על שמות החברות שבאתריהן התרחשו התאונות", הוסיפה תגרי, "הציבור מזדעזע אבל ממשלת ישראל לא נוקפת אצבע להגן על ביטחונם של עובדי הבניין".

בשבוע שעבר דווח ב"הארץ" על תנאי העבודה הקשים של מפקחי משרד הכלכלה. כיום מועסקים 17 מפקחים בלבד, שכל אחד מהם אחראי על יותר מ–750 אתרי בנייה, 13 אלף בסך הכל. דרישת הסף למפקחים היא תואר ראשון כמהנדס או הנדסאי, אבל השכר ההתחלתי הוא 5,900–6,500 שקלים. המפקחים נדרשים להגיע לאתרי בנייה, אבל אינם מקבלים רכב, ואלה שמשתמשים ברכבם הפרטי לא מקבלים החזר מלא על הדלק, אלא החזר המחושב לפי עלות הנסיעה בתחבורה ציבורית.

במוצאי השבת הקרובה תתקיים לראשונה הפגנה של מאות עובדי בניין ומנופאים מול קריית הממשלה בת"א. הם מוחים נגד משרד הכלכלה בשל מה שהם מכנים הפקרת בטיחות העובדים בענף הבנייה, היעדר הפיקוח בתחום העגורנים ותנאי עבודה לקויים. נכון להיום, בישראל פרושים עשרות רבות של עגורנים מיושנים, המופעלים על ידי מנופאים במשמרות ארוכות שמשכן למעלה מחצי יממה, ובתנאי בטיחות קשים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו