בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מ-1 במאי: משטרת ת"א תאכוף האיסור על רוכבי אופניים לנסוע על המדרכה

אחרי הפסח יתחילו שוטרים להטיל קנסות על רוכבים שלא ירכבו בנתיבים המיועדים להם. האכיפה תתמקד בעיקר באופניים חשמליים. בנוסף יוכלו השוטרים להוציא אוויר מצמיגים ולהחרים סוללות

6תגובות
הודעות על הקנסות הצפויים לרוכבי אופניים שיחרגו משביל האופניים, היום בתל אביב
מוטי מילרוד

עיריית תל אביב הודיעה אתמול (ראשון) כי אחרי חג הפסח תחל המשטרה להטיל קנסות בסך 250 שקל על רוכבי אופניים שירכבו על המדרכה ולא בנתיבים המיועדים להם. האכיפה תתמקד בעיקר באופניים חשמליים. כמו כן יוטלו קנסות של עד 1,000 שקלים בגין עבירות נוספות, בהן רכיבה ברמזור אדום או נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה והפרעה להולכי רגל במעבר חצייה.

בהודעת העירייה נכתב כי מלבד הקנסות, השוטרים יוכלו להוציא אוויר מצמיגי האופניים ולהחרים סוללות של אופניים חשמליים מילדים מתחת לגיל 16. האכיפה תבוצע בשלב זה בידי שוטרים בלבד, אך פקחים יתלוו אליהם. זאת, משום שטרם הושלמו הליכי החקיקה המעניקים לפקחים סמכויות אכיפה.

הודעה על קנסות הצפויים לרוכבי אופניים שיחרגו משביל האופניים, היום בתל אביב
מוטי מילרוד

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הפיץ לפני כשלושה חודשים תזכיר חוק הקובע כי פקחים יוכלו לבצע פעולות אכיפה נגד רוכבי אופניים, אופניים חשמליים ואופנועים על מדרכות. לקראת תחילת האכיפה, פתחה העירייה במסע הסברה המיועד להזהיר את הרוכבים. הקמפיין כולל שילוט חוצות, סרטון הסברה, סימונים על המדרכות וחלוקת דפי מידע. בנוסף, תקרא העירייה להולכי רגל להימנע מהליכה על שבילי האופניים.

על מבצע האכיפה הוחלט בשל ריבוי תאונות על המדרכות. לפי נתונים שאסף פרופ' קובי פלג, מנהל המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, תוך שלוש שנים זינק פי 30 מספר הנפגעים בתאונות שבהן מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים. ב-2015 נהרגו ארבעה בני אדם שהיו מעורבים בתאונות אלה ו-483 פצועים אושפזו בבתי החולים. זאת, לעומת 16 נפגעים ב-2012. מצבם של כ-10% מהמאושפזים הוגדר קשה או אנוש. כמחצית מהולכי הרגל וכרבע מרוכבי האופניים שנפגעו היו ילדים מתחת לגיל 13.

חגית אוריין, שהקימה את דף הפייסבוק "מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל", מברכת על המהלך. "גם איפה שיש להם שבילי אופניים וגם כשהכביש ריק לגמרי הם רוכבים על המדרכות. דבר ראשון צריך אכיפה", היא אומרת. עם זאת, לדבריה, האכיפה לא תמנע לבדה את החיכוך המסוכן בין הולכי הרגל לרוכבים. "אין סיכוי שבעולם, גם אם נורא ירצו ויגייסו במיוחד לזה פקחים ושוטרים, שיוכלו להציב שוטר בכל נקודה ובכל זמן. בכל מקום שלא יהיו תשתיות רכיבה ולא יהיו פקחים או שוטרים הם יעלו על המדרכות. אני מאוד מקווה שעכשיו, כשחרב האכיפה מעל הרוכבים, הם יתעוררו ויתחילו לפעול למען תוספת תשתיות".

מנגד, יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים", אומר כי אכיפה אינה הפתרון. "כל פתרון שהוא מבוסס על אכיפה הוא לא פתרון. צריך לבסס תשתית בטוחה לרוכבי האופניים החשמליים, שמופרדת מתנועת הולכי הרגל ומתנועת הרכבים. אין פתרון קסם. רוכבי אופניים חשמליים צריכים לרכוב איפשהו", הוא אומר. "אני לא חושב שהמקום של האופניים הוא על המדרכה, יש עדיפות להולכי רגל. במקום לתת 250 שקל קנס לרוכב האופניים, המדינה צריכה לתת קנס לשר התחבורה שלא ייצר תשתית מתאימה ובעצם מפקיר את רוכבי האופניים לגורלם".   

הודעות על הקנסות לרוכבי אופניים שלא בנתיב המורשה, שהודבקו בתל אביב השבוע
יהודית נתן / פרסום

האדריכל עמוס אביניר, מתכנן תנועה שהיה מעורכי הנחיות משרד התחבורה לשבילי אופניים, אומר כי שבילי האופניים שסומנו בשנים האחרונות מייצרים הפרדה טובה בין הולכי הרגל לרוכבים. "הבעיה היא לא בתכנון של שבילי האופניים. הבעיה היא שצריך להתרגל, להבין, שאופניים זה כלי תחבורה, המקום שלהם זה בכביש או בשבילי האופניים", הוא אומר. "אני דוגל באכיפה ובקנסות, אבל ההבדל בין אכיפה טובה לאכיפה לא טובה היא האם תופסים אותך או מתי תופסים אותך. אם הסיכוי שיתפסו אותך הוא גבוה אז האכיפה טובה ואם הסיכוי הוא נמוך אז לא משנה הקנס. צריכה להיות אכיפה, זה דבר הכרחי וחשוב שיעשו אותו כמה שיותר מוקדם וכמה שיותר באינטנסיביות".

העיתונאי אביב לביא הביע תמיכה בניסיון להפוך את המדרכות לבטוחות יותר להולכי הרגל, אך מחה על כך שהאכיפה מכוונת רק נגד רוכבי האופניים. "דבר אחד חסר בכל זאת: אכיפה גם על הולכי הרגל", כתב בדף הפייסבוק שלו, "כי אם רוצים הפרדה - וצריך הפרדה - אז היא צריכה להיות משני הכיוונים. אם לרוכבי האופניים אסור לעלות על המדרכה, אז להולכי הרגל אסור ללכת על נתיב האופניים, בדיוק כמו שאסור להם ללכת באמצע כביש סואן. ובינתיים זה מה שהם עושים, בהמוניהם. אם הרוכב יירד מהנתיב - הוא יחטוף. אבל מה אם הנתיב חסום על ידי הולכי רגל שפוסעים לאיטם ומצפצפים עליו? איפה בדיוק הוא אמור לרכב?".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו