משרד החינוך חוזר בו: חוברת המושגים באזרחות לא תהיה חובה לבחינת הבגרות - חינוך וחברה - הארץ

משרד החינוך חוזר בו: חוברת המושגים באזרחות לא תהיה חובה לבחינת הבגרות

בתשובה לבג"ץ דוחה המשרד את הטענות לפגמים בהליך אישור החוברת. המושגים העוסקים ברצף העמדות לגבי זהותה התרבותית והלאומית של המדינה לא ייכללו ברשימת הנושאים לבגרות עד שתתקיים היוועצות בעניינם

ירדן סקופ
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ירדן סקופ

משרד החינוך יהפוך את השימוש בחוברת המושגים בלימודי האזרחות להמלצה בלבד ולא לחובה - כך עולה מתשובת המשרד לבג״ץ בנוגע לעתירה נגד השימוש בחוברת. בעתירה, שהוגשה לפני כחודש וחצי על ידי אנשי אקדמיה, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים ומורים לאזרחות, דורשים העותרים כי בית המשפט יורה למשרד החינוך להפסיק את השימוש בחוברת החל משנת הלימודים הבאה.

בתשובה לעתירה, שהוגשה בסוף השבוע שעבר, מגן המשרד על ההחלטה להשתמש בחוברת המושגים ומכחיש את טענות העותרים כי היא הוכנסה לשימוש למרות שנפלו פגמים קשים בהליך הכנתה ואישורה, אך מציין כי "בשנה הבאה המשיב ימשיך להמליץ למורים להשתמש בו, ועם זאת, תשובה מלאה (בבחינות הבגרות) המופיעה בספרי הלימוד ומתייחסת לכלל רכיבי המושג - תתקבל גם היא בבחינה". 

תלמידים נבחנים במבחן הבגרות, אילוסטרציה

בעתירה נטען בין היתר כי לחוברת המושגים "השפעה עצומה על אופן לימוד מקצוע האזרחות. לדעת מומחים ומורים לאזרחות, המושגון הפך להיות אחד הכלים החשובים ביותר במקצוע האזרחות, אף יותר מספרי הלימוד, מאחר שההגדרות שקבועות בו הן הגדרות המחייבות את כל התלמידים בבחינת הבגרות ולא אלו המופיעות בשלושת ספרי הלימוד המאושרים באזרחות". העותרים טענו עוד כי לא נעשה הליך אישור הולם של המסמך עם ועדת המקצוע, וכי הוא פוגע ומדיר את האוכלוסיה הערבית.

משרד החינוך טען בתשובתו כי ועדת המקצוע היא ועדה מייעצת בלבד, ולכן לא הייתה חובה להביא אליה את חוברת המושגים לאישור. עוד נטען כי בעתירה לא תיארו באופן מדוייק את הליך ההכנה המקצועי שקיים משרד החינוך. לפי תשובת המשרד, למרות טענות העותרים כי הוועדה התכנסה ללא נציג אקדמי וללא נציג דרוזי - בישיבה באוגוסט 2015 כן נכח נציג מהמגזר הערבי, עמרו אגברייה. בתשובה נכתב כי נציגי המגזר הדרוזי ונציג אקדמי מהמגזר הערבי לא נכחו מסיבות אישיות. המפקחת המרכזיתציינה כי הצורך בחוברת המושגים נובע "מטעמים של שקיפות, הוגנות ושוויון בין המורים לבין התלמידים". 

משרד החינוך גם מבקש בתשובתו להצר על כך שהעותרים כינו את חוברת המושגים "כלי לתעמולה", וציין כי "הגורמים העומדים מאחורי הליך הכנת המחוון הם אנשי חינוך מסורים וישרים, אשר השקיעו מאמצים רבים כדי להביא לשיפור תהליך הלמידה והשוויוניות בין התלמידים". 

בהתייחס לטענות העותרים על ההגדרות הבעייתיות של חוברת המושגים בנושא הזהות היהודית והרוב היהודי במדינת ישראל, מסר המשרד בתחילה כי נושאים אלה לא ייכללו ברשימת הנושאים לבגרות עד שתתקיים היוועצות בעניינם. יום לאחר מכן, שלח המשרד תיקון לפיו מושגים אחרים הם אלו שיוחזרו להיוועצות בוועדת המקצוע: המושגים העוסקים ברצף העמדות לגבי זהותה הדתית-תרבותית וזהותה הלאומית של המדינה. 

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ