בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קריטריונים חדשים בהערכת הישגי בתי הספר: מעורבות חברתית, כמות מתגייסים ונושרים

במשרד החינוך אמרו כי בעבר התייחסה המדידה לשיעור הזכאות לבגרות בלבד, דבר אשר "יצר רושם מוטעה שהבגרות היא חזות הכל". בנט: בתי הספר הם חממות ערכים. כל מנהל יחשף לנתונים

תגובות

משרד החינוך פרסם בצהריים (שני) את המדדים החינוכיים החדשים למדידת הישגים וערכים בבתי הספר התיכוניים. מעתה, במקום לפרסם את נתוני הזכאות לבגרות הארציים בלבד, יפורסמו גם נתונים שונים על המעורבות החברתית וקהילתית של בתי הספר, כמות המתגייסים לצה״ל, כמות הנושרים ועוד.

במשרד החינוך הסבירו כי "בעבר המדידה התייחסה לשיעור הזכאות לבגרות בלבד, דבר אשר יצר רושם מוטעה שהזכאות לבגרות היא חזות הכל – בעוד שעשייה חינוכית, ערכית ומשמעותית חשובה לא פחות. לאורך שנים רבות קידמו בתי הספר ערכים חינוכיים, קהילתיים וחברתיים אשר לא קיבלו ביטוי ראוי בפני הציבור, מאחר שעד היום בתי הספר נמדדו על פי שיעור הזכאות לבגרות בלבד". עוד נמסר כי במסגרת רפורמת "הלמידה המשמעותית" הורחבו ומוסדו בתוך בתי הספר פעילויות חינוכיות ערכיות ושיטות הערכה ולמידה מגוונות, אשר מהוות כיום חלק בלתי נפרד מתעודת הבגרות של התלמיד.

שר החינוך בנט במסיבת העיתונאים , היום
מיכל פתאל

המדדים בודקים בין היתר הישגים לימודיים כמו זכאות לבגרות, הצטיינות במבחני בגרות, זכאות לתעודת בגרות איכותית וקידום התלמיד על פי יכולותיו. כמו כן נבדקת שמירה על טוהר הבחינות ועל איכות תהליכי ההערכה בבתי הספר. ההישגים החברתיים כוללים מניעת נשירה ורמות שונות של קרבה לזכאות לתעודת בגרות. ההישגים הערכיים הם קליטת תלמידי חינוך מיוחד, ושיעור גבוה של שירות צבאי, אזרחי או לאומי.

מהנתונים עולה כי חלה עלייה של 13% בדיווח התלמידים על מאמצי ביה"ס לעידוד למעורבות חברתית ו-72% מהם דיווחו על מאמצים של בית הספר לקידום סובלנות כלפי האחר והשונה. 54% מהתלמידים דיווח על מאמצי ביה"ס לקידום מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה ו-52% דיווחו על מאמצי ביה"ס לקידום פרקטיקות למידה. בסעיף נשירה והתמדה חלה עלייה של 0.2% בנשירה בכיתות ז׳-יב׳ (1.4% מכלל הלומדים בבתי ספר על יסודיים תשע"ה לעומת 1.2% בתשע"ד). 

עוד עולה מהנתונים כי אחוז הזכאים לבגרות שסיימו בהצלחה לימודי חמש יחידות מתמטיקה רשם עליה של כאחוז. 10.4% מהזכאים לבגרות סיימו בהצלחה לימודי חמש יחידות מתמטיקה. בלימודי חמש יחידות לימוד אנגלית נרשמה עלייה של כ-1.5% לכ-32%.

ערכים במקום ציונים

שר החינוך נפתלי בנט אמר כי בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים. בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון - לא מעניק חינוך, אלא נותן מסר שלילי לתלמידים. "הבטחתי למורים שפגשתי בשטח והיום אני מקיים - נמדוד בתי ספר לפי מדדי איכות, ערכים ומניעת נשירה לצד מדידת זכאות. אני מאמין ששינוי שיטת המדידה תביא לשינוי משמעותי במערכת החינוך. מדידה לא סותרת ערכים. היא כלי לצמיחה ולשיפור. השאלה האמתית היא מה מודדים. אם מודדים רק הצלחות וזכאות - מפספסים את הערכים, את ההתעקשות על כל תלמיד, את החינוך לעזרה לזולת, ואת זה אנחנו משנים היום", אמר.

בנט הוסיף כי בשבועות הקרובים "כל מנהל יקבל את הא.ק.ג הזה, את תמונת החינוך של בית הספר שלו בצורה מלאה. וגם כל רשות תקבל״. הנתונים יפורסמו באשכולות: אשכול ערכים ואקלים חינוכי, אשכול נשירה והתמדה, אשכול הצוות החינוכי, אשכול למידה והישגים, אשכול הצוות החינוכי, אשכול למידה והישגים. למדד הישן, שנועד ליצור דירוג של בתי הספר, נחשפו רק המנהלים שהגיעו לראש הדירוג וזכו בתגמול כספי, בשונה מיתר המנהלים.

מרבית המדדים החינוכיים פותחו כבר במהלך כהונתו של שר החינוך גדעון סער, למטרה דומה - דירוג בתי הספר המצטיינים והערכיים - כחלק מרפורמת "עוז לתמורה". המדד פותח על מנת לקבוע בונוס דיפרנציאלי למורים בכ-260 בתי הספר שזכו לדירוג הגבוה ביותר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו