בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משרד החינוך מבטל את לימוד הקריאה והחשבון בקבוצות קטנות לתלמידי יסודי

כיום לומדים תלמידי כיתות א' וב' את מיומנויות היסוד בקבוצות של עד 20 תלמידים, כדי לאפשר למורה לתת יחס אישי יותר לתלמידים. ביטול התוכנית יחסוך למשרד החינוך 315 מיליון שקלים

86תגובות

משרד החינוך יבטל בהדרגה בשנתיים הקרובות את הפיצול של כיתות א' ו–ב' לקבוצות למידה קטנות של עד 20 תלמידים במקצועות היסוד, כך נודע ל"הארץ". כתוצאה ממהלך זה, מקצועות היסוד — קריאה, כתיבה וחשבון — יילמדו בכיתות רגילות, שבהן לומדים עד ל–34 תלמידים, ולעתים יותר מכך.

פיצול כיתות בתי הספר היסודיים לקבוצות קטנות במקצועות היסוד החל בשנת 2007, באמצעות תיקון של חוק לימוד חובה. התיקון קבע כי "לפחות חמש מסך כל שעות הלימוד השבועיות של מיומנויות היסוד יילמדו במסגרת שבה מספר התלמידים למורה אינו עולה על 20 תלמידים".

פיצול הכיתות היה אמור להתרחב לעשר שעות לימוד שבועיות בכיתה א' ועשר שעות בכיתה ב'. אך הרחבת השעות לתלמידים בכיתות ב' נדחתה שוב ושוב לאורך השנים, והם נותרו עם חמש שעות פיצול שבועיות בלבד. הפיצול נועד לאפשר למורים ללמד קריאה, כתיבה וחשבון בקבוצות קטנות יותר, המתאימות לגיל התלמידים. זאת בשל הקושי ללמד מיומנויות בסיסיות אלה בכיתות הרגילות, שבעבר למדו בהן עד ל–40 תלמידים.

הקיצוץ בשעות הלימוד המפוצלות יחל בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ז), שתיפתח מחר. בכיתות א' יצומצם הלימוד בקבוצות קטנות מעשר שעות שבועיות לחמש, ובכיתות ב' יוותרו בשלב זה חמש שעות שבועיות. בשנת הלימוד שלאחר מכן (תשע"ח) יצומצמו שעות נוספות, ובסופה יבוטלו לגמרי שעות הפיצול לקבוצות קטנות. ביטול התוכנית יחסוך למשרד החינוך 315 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות, והוא יתבצע למרות גידול של 4.7 מיליארד שקלים בתקציב החינוך, שיגיע השנה לשיא של יותר מ–57 מיליארד שקלים.

הקיצוץ בשעות המפוצלות

במשרד החינוך מסבירים את ביטול התוכנית בכך שעם הרפורמה להקטנת כיתות הלימוד אין בה עוד צורך. אולם בכיתות רבות, במיוחד בערים הגדולות, ישנם 34 תלמידים, המספר המקסימלי שהובטח ברפורמה. לאחרונה אף דווח על בתי ספר בהם בכיתות א' לומדים יותר תלמידים מהרף המותר, בשל קשיים לוגיסטיים.

צמצום הכיתות לקבוצות למידה קטנות יותר נועד להבטיח שמיומנויות הייסוד, כתיבה וקריאה וחשבון, יילמדו בקבוצות של עד 20 תלמידים, בעקבות מחקרים שנערכו בנושא. עם זאת, גם לאחר הקטנת הכיתות, מספר התלמידים בהן נותר גבוה באופן משמעותי מ–20 תלמידים. עבור ילדים בכיתות א' ו–ב', לימוד מיומנויות יסוד בכיתה של מעל ל–30 נותר משימה מורכבת.

אם לתלמיד העולה לכיתה א' שקיבלה הודעה כי פיצול הכיתה של בנה יצומצם לחמש שעות שבועיות בלבד, אמרה כי "להגיד שצמצום כיתה ל–32 או ל–34 תלמידים זהה לפיצול לקבוצות קטנות של 20 תלמידים ומייתר אותו, זה ממש זלזול בתלמידים ובהורים". לדבריה, "ברור שהתלמידים ייפגעו מהמהלך הזה. חבל שכל התקדמות לטובה באה על חשבון הישג אחר שהושג בעבר".

בפורום ועדי ההורים הישוביים, שהוביל את "מחאת הסרדינים" שהביאה לצמצום מספר התלמידים בכיתה, אמרו כי "אם אכן יבוטלו שעות הפיצול, מדובר בפגיעה משמעותית באיכות ההוראה, ביחס האישי לתלמיד ובהישגים הלימודיים של תלמידי ישראל. לא ברור כיצד תקציב החינוך עולה ובה בעת נעשים קיצוצים בלב לבה של ההוראה".

ממשרד החינוך נמסר כי "בעקבות יישום רפורמת הכיתה הקטנה, ובשל אילוצי תקציב, שעות פיצול כיתות א' ו–ב' יופחתו באופן מדורג. בשנת הלימודים הקרובה לא יחול שינוי. ההפחתה תתבצע בהדרגה, ותתפרש על פני שנתיים, במקביל לצמיחת רפורמת הכיתה הקטנה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו