בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מורה פוטרה כי הפרה את האיסור בחברה החסידית על הוצאת רישיון נהיגה

המורה, שעבדה בבית ספר "בית יעקב" לבנות בביתר עילית, קיבלה אישור מיוחד מרב ומאדמו"ר להוציא רישיון בשל נכות בתה. בית הספר ועיריית ביתר עילית: "היא התפטרה מרצונה"

85תגובות

מורה בבית ספר חסידי בביתר עילית פוטרה מעבודתה משום שהוציאה רישיון נהיגה כדי להסיע את בתה הנכה ברכב פרטי. מדובר במורה ותיקה בבית ספר "בית יעקב" לבנות בעיר החרדית, שהרב שלה אישר לה להפר את האיסור החמור על נהיגת נשים המקובל בציבור החסידי, בשל מחלת בתה.

אלא שגם העובדה שההיתר ניתן בהסכמת אדמו"ר של חסידות מרכזית, שאליה משתייכים המורה ומשפחתה, לא מנעה את ההחלטה על פיטוריה. המורה לימדה במוסד עד יולי האחרון וכעת אין לה עבודה חלופית. בבית הספר מסרו לעומת זאת כי המורה הפסיקה את עבודתה מרצונה. גם בעיריית ביתר עילית טוענים כך.

הכניסה לביתר עילית
אייל טואג

המורה ומשפחתה לא רצו בחשיפת המקרה, שהתפרסם השבוע לראשונה באתר "כיכר השבת". רב הקהילה בביתר עילית שעמה נמנית המשפחה אמר ל"הארץ", כי המשפחה מעוניינת להניח למקרה. אף שמקורבי המורה אישרו את הפרטים, לדברי הרב, היא עצמה קיבלה את הדין לאחר שהגיעה "להבנה" עם הנהלת המוסד.

לפי הפרסום באתר, לבת הפעוטה של המורה נקבעו 100% נכות והיא מחוברת לעירוי 24 שעות ביממה. לאחרונה קיבלה המשפחה מימון לרכב מהביטוח הלאומי, כדי לאפשר לה ניידות. מכיוון שאבי התינוקת לא הצליח להוציא רישיון נהיגה, רב הקהילה, באישור האדמו"ר, התיר לאשה להוציא רישיון נהיגה בשבועות האחרונים. אותו אדמו"ר - חבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל - אוסר בדרך כלל על נשים לנהוג ברכב, אך הגיע למסקנה שהמקרה הנוכחי הוא יוצא מן הכלל. ואף על פי כן, לפי "כיכר השבת", מנהלת בית הספר אמרה: "לא מעניין אותי, אצלי לא תהיה מחנכת עם רישיון נהיגה".

הנהלת בית הספר טוענת כי המורה פוטרה כחלק מנוהל רוחבי המקובל ברשת "בית יעקב", ולפיו מורות מפוטרות וחוזרות לעבודה כדי לא לצבור ותק וזכויות שונות; ושהמורה בחרה מרצונה, לאחר פיטוריה, שלא לחזור לעבודה. גורם בעיריית ביתר אמר כי גרסה זו מקובלת על העירייה ללא עוררין, וכי גם האשה "מכחישה שפוטרה". עוד אמר הגורם, כי גם אם היה מדובר בפיטורים, הרי אלה פיטורים ממוסד פרטי, ואין לעירייה יכולת להשפיע על החלטות ההנהלה שלו. זו גם טענת משרד החינוך.

הרב המקורב למשפחה, הנמנה עם חסידות, אמר ל"הארץ" כי "במקרה הזה שני הצדדים צודקים. זה לא ויכוח של צדיק ורשע, אלא שתי דעות. לכן אני חושב שהדבר הכי טוב זה לרדת מהסיפור. האשה עצמה מבינה את זה, והיא וההנהלה של בית הספר הסתדרו ביניהם".

איסור יצוק בבטון

האיסור על נהיגה לנשים יצוק בבטון בציבור החסידי, ומגובה על ידי הרבנים בפסקי הלכה ובתקנות־ציבור שונות. הרב שמואל הלוי ווזנר, שנחשב הפוסק החסידי הבכיר עד פטירתו לפני שנה וחצי, הוציא תקנות ובהן זו האוסרת על נשים לנהוג. גם היום אין מי שיערער על תקנותיו.

בדרשה שנשא בסוף שנות ה–70 קבע ווזנר: "יש להתריע על מה שהנשים לומדים ומרגילים עצמם לנהוג במכונית (אוטו) שמן הניסיון למדתי שהוא דבר שראוי לאסור, כי עצם הלימוד של הנהיגה גרם וגורם לפריצות, והוא הפך כל כבודה בת מלך פנימה כמו שעצם הנהיגה הוא ממש היפך כל כבודה. האשה חושפת עצמה בשווקים וברחובות לעין כל רואה. נכשלת ומכשלת את אחרים". ווזנר לא היה היחיד בעניין זה. פוסקים ליטאים וספרדים, כמו הרב של חולון ובנו של הרב עובדיה יוסף, הרב אברהם יוסף, אוסרים על נשים לנהוג, ובקרב קהילות שונות מדובר בנורמה שאיש לא יחרוג ממנה. 

עשרות שנים אחרי הפסק של הרב ווזנר, ובתזמון אקראי עם הפיטורים בביתר עילית, התקבלו בימים האחרונים נתונים המעידים עד כמה קשיח הטאבו המרחיק נשים חרדיות מההגה. שנתון החברה החרדית של המכון הישראלי לדמוקרטיה ומכון ירושלים לחקר ישראל, שפורסם כעת, כולל בין היתר עיבוד רב־שנתי לנתונים מהסקר החברתי הנרחב של הלמ"ס בתחום אורח חיים.

כך התברר כי בעשור האחרון, שחלו בו שינויים דרמטיים בחיי החרדים, נשים פונות ללימודים אקדמיים בהיקפים גדולים ונחשפות יותר למחשבים ולאינטרנט. אבל דווקא על הכביש הן עומדות במקום: רק כ–27% מהנשים החרדיות החזיקו ברישיון נהיגה בשנים 2013–2014 (הנשים הלא-חרדיות — 70%), נתון כמעט זהה לזה שמלפני כעשור. שיעור הגברים החרדים הנוהגים, לעומת זאת, עלה מ–52% ל–57% ב–2013–2014.

הנתונים הללו עשויים להסביר את העמדה של רב הקהילה שעמה נמנית המשפחה בביתר עילית: מצד אחד הוא עצמו סבור שהאשה צריכה לנהוג במכוניתה, ומצד אחר הוא מקבל את התגובה הממסדית שאינה מוכנה לקבל אותה כמורה. "אנחנו מקבלים את הקביעה של הרב ווזנר. זו לא גחמה של מנהל בית ספר וזה לא חומרות. נכון, היא קיבלה היתר, אבל מנהל יכול לבוא ולהגיד 'מצטער, ציבור ההורים שלנו מאוד רגיש לדבר הזה. הם לא שייכים לחסידות המסוימת הזאת, אז למה שיקבלו?'. ההנהלה אומרת: 'אנחנו שליחים מטעם ההורים, וההורים לא רוצים לראות אשה נוהגת'. הם רוצים שהמקום יילך לפי הרב ווזנר. אז גם אם אפשר להבין את ההקלות שהאשה קיבלה — ההורים מפחדים שהילדות שלהם יגידו 'גם אנחנו רוצות לנהוג'. אנחנו צריכים להבין אותם".

את תגובת האשה ובעלה לא ניתן היה להשיג.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו