בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מנכ"לית משרד החינוך ביקשה לסיים את תפקידה

מיכל כהן, שכיהנה בתפקיד בארבע השנים האחרונות, תמכה בהחלטות של בנט כמו מניעת פעילות "שוברים שתיקה" בבתי ספר ובפסילת הספר "גדר חיה" בטענה שהוא עלול לעודד התבוללות

25תגובות
בנט וכהן במסיבת עיתונאים של משרד החינוך, בשנה שעברה
אוליבייה פיטוסי

מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן ביקשה היום (שני) משר החינוך, נפתלי בנט, לסיים את תפקידה לאחר ארבע שנים בתפקיד. כהן תישאר בתפקידה עד למציאת מחליף, אך היא אינה מתכננת לפתוח את שנת הלימודים הבאה.

אף על פי שמונתה על ידי שר החינוך הקודם שי פירון, כהן תמכה בהחלטות שנויות במחלוקת של בנט, בהן עדכון חוזר המנכ"ל העוסק בגבולות השיח בבתי הספר שמטרתו העיקרית היתה למנוע פעילויות של "שוברים שתיקה". בחוזר המנכ"ל המעודכן נכתב כי לבתי הספר "לא תותר כניסתם של דוברים שעברו עבירה שיש עמה קלון של גוף הפועל בניגוד לחוקי מדינת ישראל או של גוף שיש בפעילותו לערער על עצם הלגיטימיות של גופים ממלכתיים ('כגון צבא ההגנה לישראל ובתי המשפט')". כהן גם גיבתה את ההחלטה לפסול את הספר "גדר חיה" מאת דורית רביניאן בטענה שהוא עלול לעודד התבוללות.

בתקופת כהונתה של כהן יצא לאור ספר האזרחות המשוכתב "להיות אזרחים בישראל", המכיל התייחסות בעייתית לערבים אזרחי ישראל ולציבור החילוני, ובעל עמדות לאומיות יותר, ושאף מומחה מן המגזר הערבי לא לקח חלק בשכתובו ועריכתו. כהן גם לא נלחמה נגד ההחלטה של הסמנכ"ל במשרד, אייל רם, לקצץ בתקציב סטודנטים ערבים להוראה במכללות לחינוך, גזרה שבוטלה לבסוף רק לאחר התערבות של משרד המשפטים. 

אחת התוכניות שכהן הובילה היא הניהול העצמי בבתי הספר, שאמורה להעניק להם בין היתר יותר אוטונומיה בניהול התקציב שלהם, כולל מציאת מקורות מימון חיצוניים, כמו תרומות או השכרת מבנים. נמתחה ביקורת על התוכנית בטענה שהיא מעמיקה את הפרטת מערכת החינוך ועלולה להביא להגדלת הפערים במערכת. בשיחה עם "הארץ" ציינה כהן כי "אחד הדברים הכי חשובים בעיני הוא העמקת הלמידה המשמעותית, אני מאמינה בזה בכל נימי נפשי שמערכת חינוך צריכה לתת לילדים כלים ולא לשפוט אותם, לתת להם מיומנויות, ציונים זה פרמטר אחד ויש הרבה מאוד פרמטרים. מתחברים לזה המהלכים של האוטונומיה הניהולית, של התמקצעות מפקחים ומנהלים, שקיפות ציבורית, זה יעזור מאוד למערכת הציבורית".

תוכניות בולטות נוספות שקודמו על ידי כהן נוגעות להגברת השקיפות במערכת החינוך, ובהן בולטת "מערכת השקיפות" - מערכת אינטרנטית הפתוחה לציבור ומאפשרת לבחון נתונים על כלל בתי הספר בישראל. המידע המוצג  כולל השקעות תקציביות, נתונים גולמיים והישגים לימודיים בחתך הארצי, הרשותי והבית-ספרי.

בנוסף, בתקופתה של כהן נכנס לתוקף מדד חדש לבחינת בתי הספר בשם התמונה החינוכית. לצד הזכאות לבגרות, המדד בודק שורת פרמטרים הנוגעים לטיבן של תעודות הבגרות - שיעור מסיימי 5 יח׳ אנגלית ומתמטיקה בכל רשות ובית ספר, שיעור מקבלי התאמות בבחינות הבגרות ועוד מדדים רבים שבמשך שנים היו חסויים לציבור. למשרד החינוך נותרה עבודה בכל הנוגע להנגשת הנתונים לציבור, אך חשיפת המדדים שינתה מדיניות הסתרה שרווחה במשרד החינוך משך שנים ארוכות. מערכת השקיפות שכבר הוקמה ופועלת, תחייב כנראה גם את מי שתיכנס לנעליה של כהן להמשיך ולהזין אותה, ובמובן זה מדובר בשינוי ארוך טווח.

לפי דיווחים המנכ"לית היוצאת מועמדת לתפקיד נציבת שירות המדינה, אך כהן עצמה לא אישרה את הדברים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו