בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקבלנים לחצו, ומשרד רה"מ פועל לעכב הטלת קנסות בשל ליקויי בטיחות בבנייה

משרד ראש הממשלה דרש שהתוכנית של השר כץ להטיל קנסות תעבור הליך הערכה נוסף, שיימשך חודשים עד שנתיים, למרות הפטור ממנו שנתן משרד המשפטים

27תגובות

משרד ראש הממשלה והתאחדות בוני הארץ הפעילו בחודש האחרון לחצים כדי לעכב הטלת קנסות על קבלנים שבאתרי הבנייה שלהם נמצאו כשלים בטיחותיים — תוכנית שמוביל שר העבודה והרווחה חיים כץ. ל"הארץ" נודע כי גורמים במשרד ראש הממשלה פנו למשרד העבודה ודרשו שהתוכנית תעבור הליך בחינה שמטרתו להעריך את השפעתה על ענף הבנייה. כל שינוי חקיקה עובר הליך זה, שעשוי להימשך חודשים רבים, אך במקרה זה העניק משרד המשפטים פטור.

במשרד העבודה והרווחה פועלים מנובמבר האחרון לשינוי תקנות שיאפשר הטלת קנסות על קבלנים. המטרה היא לצמצם את מספר התאונות באתרי הבנייה. "ניצור מערך הרתעה משמעותי מפני הרשלנות, שחוגגת בתחום הבטיחות בענף הבנייה", אמר השר כץ כשהכריז על הרפורמה. "לא נהסס להטיל עיצומים כספיים בכל מקרה שקבלן לא יקפיד על התקנות". על הטלת הקנסות המליצה גם ועדת אדם, שבחנה את הבטיחות באתרי הבנייה ומסקנותיה הוגשו למשרד הכלכלה עוד ב–2014. לפי התוכנית, על קבלן שבאתר הבנייה שלו נמצאו ליקויים יוטל קנס שיוכל להגיע ל–35,740 שקלים. אם מנכ''ל החברה היזמית לא יפעל לתיקון הליקויים הוא ייקנס ברבע מהסכום, כ–9,000 שקלים.

כותרת: התוכנית של משרד הרווחה
קנס על קבלן שאינו עומד בתקנות הבטיחות: 35,740 שקלים
קנס על מנכ"ל החברה היזמית שלא פעלה לתיקון הליקויים: כ-9,000 שקלים

הוראות הבטיחות:
•	התקנת פיגומים למניעת נפילה
•	מינוי ממונה בטיחות באתר בנייה
•	עובד לא יועסק ללא הדרכה ואמצעי מיגון מתאימים
•	רק אדם מוסמך יפעיל עגורן
•	כל פתח באתר בנייה יגודר
•	שרשראות, חבלים ואביזרי הרמה ייבדקו ביסודיות

בהתאחדות בוני הארץ לא אהבו את התוכנית, שצפויה לפגוע בכיסם של הקבלנים, ופנו בחודש האחרון ליו"ר קבינט הדיור אביגדור יצחקי ולמשרד ראש הממשלה, בבקשה למנוע או לעכב את המהלך. במכתב ששלח ליצחקי ולראש אגף המדיניות במשרד ראש הממשלה, אודי פראוור, כתב עו"ד אמיר הלר, מנהל אגף יזמות ובנייה בהתאחדות, כי הקנסות אינם סבירים בהיקפם, אינם מידתיים, "ואף ניתן לומר שרירותיים לגמרי, ללא מדרג חומרה וללא הסתכלות על התועלת שתצמח מהטלת עיצומים אלה".

הקבלנים דורשים כי התקנות החדשות לא יאושרו מבלי שיעברו הליך המכונה "הערכת השפעות רגולציה חדשה (RIA)". כחלק מהערכה זו יידרש משרד העבודה לערוך סקירה ההשוואתית של הקנסות המוטלים על קבלני בניין בעולם, להציע חלופות אחרות לעיצומים הכספיים ולהוכיח כי הם יתרמו לבטיחות באתרים. לפי הלר, "עבודת ה-RIA הכרחית לאור המשמעותיות ההרסניות לעיצומים שכאלה... הטלת עיצומים כספיים בהיקפים נרחבים על קבלן לא תשיג הרתעה של כלל הקבלנים במשק — היא פשוט תגרום לפשיטת הרגל של אותו קבלן ספציפי, לאחריו ייפגעו כל הגורמים הרבים התלויים בו, לרבות קבלני משנה ועובדים".

בהתאם להחלטת ממשלה בנוגע ל"הפחתת הנטל הרגולטורי", הערכת השפעות הרגולציה צריכה להתבצע לפני כל חקיקה ראשית או משנית. ההליך יכול להימשך בין כמה חודשים לשנתיים. אך לפני כמה חודשים העניק משרד המשפטים למשרד העבודה פטור מן ההליך, במקרה של הטלת קנסות על קבלנים — מכיוון שיחידה אחרת של המשרד כבר מטילה קנסות דומים על מעסיקים בתחום אחר, ובמשרד המשפטים סברו כי אין צורך בבדיקה נוספת.

כעת מנסחים במשרד העבודה ובמשרד המשפטים את התקנות החדשות, במטרה לקדמן מהר ככל האפשר. אבל למרות הפטור, דרשו גורמים במשרד ראש הממשלה, אחרי פניית הקבלנים, כי משרד העבודה יערוך את בדיקת השפעות הרגולציה בכל זאת ויוכיח שאין מדובר ברגולציה מיותרת.

לדברי מקור משפטי המעורה בפרטים, "כבר ניתן פטור מההליך, אז לא ברור למה דורשים אותו שוב. מספר התאונות וההרוגים בענף הבנייה מעיד שנדרשים שינויים מהירים כדי להציל חיי אדם". המקור הוסיף כי "הקבלנים מפעילים לחצים על כל מי שהם יכולים כדי למנוע מהלכים, על אף שגם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה החלו להתערב בנושאי הבטיחות בענף הבנייה וסבורים כי נדרש שינוי מהותי במצב".

במשרד ראש הממשלה מסרו בתגובה כי הם אינם פועלים מתוך התנגדות להטלת הקנסות, וכי הערכת השפעות הרגולציה היא הליך רגיל. "ממשלת ישראל, בשנתיים האחרונות, החליטה לשפר ולייעל רגולציה ממשלתית וכן להפחית רגולציה מיותרת", אמרו במשרד. "כשמוצעת החלטה רגולטורית חדשה, משרד ראש הממשלה מוודא שמבוצעת בחינת השפעות והשוואה בין חלופות שונות, כדי שההחלטה שתתקבל תהיה האפקטיבית ביותר. גם במקרה זה, משרד הרווחה התבקש להציג מספר חלופות, אשר מתוכן תיבחר החלופה הטובה ביותר. תהליך זה מתקיים בקרב כל משרדי הממשלה ואינו ייחודי רק למקרה זה".

אין זו הפעם הראשונה שמשרד ראש הממשלה מתערב ביוזמות שנועדו לשפר את הבטיחות באתרי הבנייה. בסוף השנה שעברה פנה המשרד למינהל הבטיחות התעסוקתית, הגוף האמון על בטיחות הפועלים, בשאלות בנוגע ליוזמה לחייב מינוי של ממונה בטיחות באתרי בנייה גדולים. במשרד ראש הממשלה תהו אם הרפורמה ריאלית ושאלו האם לא מדובר ברגולציה עודפת. הנושא נמצא היום בדיונים.

בנוסף לניסיון לכפות הליך שיעכב את הטלת הקנסות, הקבלנים דורשים גם ששר האוצר וקבינט הדיור יאשרו את הרפורמה. זאת, לדבריהם, בהתאם להחלטת ממשלה מ–2013 בעניין "הפחתת עלויות הבנייה באמצעות ייעול רגולציה".

לדברי מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות הבנייה, הדס תגרי, "הטלת סנקציות בגין הפרת נוהלי בטיחות מסכני חיים היא צעד קריטי והכרחי. במצב הקיים כיום, על אף שהפרת נהלי הבטיחות באתרי הבנייה מצד החברות הקבלניות מהווה עבירה פלילית, אין למעשה כל סנקציה אפקטיבית בגין הפרתן". לפי תגרי, במצב הנוכחי גורמי האכיפה נטולי שיניים וחסרי אונים. תגרי הוסיפה כי "מצער שראשיה של התאחדות בוני הארץ, שחוזרים ואומרים בהזדמנויות שונות כי יעשו הכל כדי להפחית את התאונות בעבודה, למעשה פועלים כדי לסכל את יצירת אמצעי ההרתעה המתבקשים. ומצער עוד יותר שמשרד ראש הממשלה נותן גיבוי להתנהלות זו".

מספר ההרוגים בענף הבנייה בישראל גבוה פי שניים מהממוצע במדינות אירופיות ובארה"ב. בשנת 2016 נהרגו 48 פועלים ומתחילת 2017 נהרגו שמונה בני אדם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו