טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שפת קוד כשפת אם: בנס ציונה שיעורי תכנות הם חובה

תלמידי כיתות ז' בכל בתי הספר, כולל של חב"ד ובמוסד האנתרופוסופי, לומדים את המקצוע באמצעות תוכנה המותאמת לילדים. אחת המורות: אם כולם מסוגלים לעשות ספורט כולם מסוגלים ללמוד קוד

תגובות
שיעור תכנות בבית ספר בנס ציונה, בחודש שעבר
ניר קידר

על הלוח מופיע שרטוט של מערכת צירים, אבל תלמידי כיתה ז' בקרית החינוך פארק המדע בנס ציונה לא נעזרים במחשבונים והמורה לא מלמדת מתמטיקה. הזוויות והנקודות על ציר האיקס הן רק הקדמה לשיעור התכנות השלישי שלהם, ותוך 20 דקות הם כבר יושבים מול המחשבים ומתחילים במשימה: הפעם, הכרת פקודות העט. כלומר, כיצד לצייר באמצעות קוד.

כמוהם לומדים השנה את שפת הקוד כל תלמידי כיתות ז' בנס ציונה, כ–800 ילדים וילדות בשישה בתי ספר בעיר, בהם גם בית ספר של חב"ד ומוסד אנתרופוסופי. המטרה, מסבירה מנהלת אגף החינוך בעירייה, ריבה קליין, היא להפוך את הקוד לשפה נוספת של הילדים. "זה כלי נחוץ במאה שאנחנו חיים בה, ורצינו להיות אלה שנותנים לתלמידים את הניצנים הראשונים בתחום, גם אם הם לא יהפכו למתכנתים", היא אומרת.

השיעורים, שלהם מוקדשות שעתיים שבועיות, מוגדרים חובה לכל התלמידים והם שובצו החל מהשנה במערכת השעות הרגילה כמו שיעורי אנגלית, היסטוריה ומדעים. הם נלמדים בקבוצות קטנות, עד 20 תלמידים, ורוב הזמן בהם מוקדש לעבודה עצמית או קבוצתית מול המחשבים. בסוף השנה לא יחכה לתלמידים מבחן והם יקבלו ציון בהערכה חלופית לפי התקדמותם ואופן עבודתם בשיעורים. הפרמטרים שיקבעו את הציון הם יצירתיות, איכות התוצר, מידת הסקרנות ותהליך הלמידה. הציון יוכלל בתעודות.

התוכנה שעומדת במרכז התוכנית, המכונה סקראץ' (Scratch), מתאימה את לימודי התכנות לילדים: במקום כתיבת שורות קוד הם עובדים עם מלבנים צבעוניים שנראים על המסך כמו אבני לגו ומייצגים פקודות שונות, בסביבה נוחה ופשוטה להפעלה. באמצעות הלבנים שולטים התלמידים בדמות מצוירת לבחירתם, וככל שיתקדמו בחומר יוכלו ליצור אנימציות ואף משחקי מחשב בכיכובה. התוכנה פותחה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), ומשתמשות בה מערכות חינוך ב–150 מדינות.

שיעור תכנות בבית ספר בנס ציונה, בחודש שעבר
ניר קידר

"לא משתמשים בשפת הקוד הזאת בעולם האמיתי, אבל היא משמשת בסיס ללמידה ואחריה התלמידים יוכלו ללמוד כל שפת תכנות שהיא", אומר רמי שקד, לשעבר מפקד בית הספר למקצועות המחשב בצה"ל והיועץ המקצועי של התוכנית בנס ציונה. מעבר להכרת שפת הקוד, שקד מסביר שמטרתם העיקרית של השיעורים הללו היא לפתח בקרב הילדים חשיבה אלגוריתמית, ביקורתיות, יצירתיות, התמדה, יכולת פתרון בעיות ועבודה בצוות. "הם לא ייצאו מכאן מהנדסי תוכנה, אבל הם יידעו לחשוב כמו מתכנתים".

תכנות - דלג

"השיעור הזה כיפי כי הוא שונה מהשגרה, ולא לומדים את זה בכל בית ספר", אומרת תמר, אחת התלמידות, שממלאת את דף המשימה שלה בשקדנות בין שאלה לשאלה. היא מספרת שמלבד שיעור ביתי עם אבא שלה שעסק בעבר במשחקי מחשב אין לה רקע בנושא, ושהלימודים קשים אבל המורה עוזרת ומסבירה. ליואב, שיושב בקצה השני של הכיתה, דווקא יש ניסיון בתחום ונראה שהוא מתקדם במהירות בחומר. "למדנו על זה קצת בקייטנת מחשבים בקיץ, אבל פה לומדים הרבה יותר דברים", הוא אומר, ומעיד שזה אחד השיעורים האהובים עליו.

המורה כרמית מרל אומרת שקל לעבוד עם ילדים כמו יואב, שיש להם משיכה טבעית לתחום, ולדבריה בתוך זמן קצר יכולות התכנות שלהם עשויות להתעלות על שלה. "האתגר הוא הילדים שאין להם רקע ולא בטוח שהיו מגיעים ללמוד תכנות בדרך אחרת, כי זה לא מסקרן אותם".

שיעור תכנות בבית ספר בנס ציונה, בחודש שעבר
ניר קידר

משרד החינוך אינו מגדיר את לימודי התכנות כשיעור חובה בתוכנית הלימודים. כשהיא נשאלת אם השיעור מתאים בכל זאת לכל התלמידים, עונה מרל ש"אם כולם מסוגלים לעשות ספורט אז כולם מסוגלים ללמוד קוד. יש ילדים שלא מתחברים למתמטיקה, אבל אנחנו עדיין חושבים שהם צריכים ללמוד את זה".

מנהלת אגף החינוך מצטרפת אליה, ומסבירה שאחת ממטרות התוכנית היא לחשוף את עולם התכנות לילדים שלא חשבו שהם מתאימים לו. "הרעיון הוא שבעוד כמה שנים יבחרו במגמות הטכנולוגיות והמדעיות בתיכון גם ילדים שהבית לא דחף אותם לזה. היום גם יש רוב במגמות האלה לתלמידים הבנים, ואני מעריכה שבעקבות התוכנית אנחנו נראה שם יותר תלמידות", היא אומרת.

התוכנית, שקודמה על ידי ראש העיר יוסי שבו, ממומנת כמעט לחלוטין על ידי העירייה בסכום של מאות אלפי שקלים, ומשרד החינוך מממן את שעות ההוראה של המורים. היועץ שקד מסביר שבשל המחסור במורים למדעי המחשב, הם איתרו והכשירו עבור התוכנית עובדי הוראה מתחומים אחרים — רובם מורים למתמטיקה, אבל יש גם מורה לאנגלית ואפילו מורה להתעמלות — שהתלהבו מהפרויקט ורצו להיפתח בעצמם לתחומי דעת חדשים.

לפי התכנון, התלמידים שיעלו בשנה הבאה לכיתה ח' ימשיכו בלימודים בתחום ויתמקדו ברובוטיקה. "זה המשך טבעי של התכנות, אך נכנסים פה גם אלמנטים מעולם המכניקה והאלקטרוניקה שמגבירים את המורכבות", אומר שקד. "השאיפה היא ליצור רצף למידה, ושלאחר מכן מי שירצה להמשיך בתחום יבחר במגמה הרלוונטית בתיכון".

הוא הוסיף שההחלטה לפתוח את התוכנית דווקא לתלמידי כיתות ז' התקבלה בשל המלצות משרד החינוך ואילוצים שונים, אך שלהערכתו בעתיד הקרוב יהיו לימודי קוד בארץ כבר בבתי הספר היסודיים. "אני חושב שהיום כל ילד צריך לדעת לתכנת. התלמידים עושים את מה שהם אוהבים — לשחק, ובלי לשים לב הם לומדים לחשוב כמו מבוגרים".

במשרד החינוך סירבו למסור מידע ל"הארץ" בנושא.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות