בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ויצו עתרה לבג"ץ: אלפי תלמידים בחינוך המיוחד סובלים מאפליה

144 בתי ספר של החינוך המיוחד שאינם בבעלות משרד החינוך, לא זוכים לאותו מספר שעות הוראה ומוריהם מקבלים שכר נמוך יותר בהשוואה למוסדות אחרים. העתירה בנושא הוגשה בתום ארבע שנים בהן נוהלו מגעים בנושא

תגובות
בית הספר ויצו אחוזת ילדים בחיפה, היום
רמי שלוש

תנועת ויצו עתרה לבג"ץ בדרישה להפסיק את אפליית תלמידי החינוך המיוחד הלומדים במוסדות שאינם בבעלות משרד החינוך. כ-9,000 התלמידים בבתי הספר הללו זוכים למספר מועט יותר של שעות הוראה פרטניות בהשוואה לבתי הספר שבבעלות המשרד, והמורים מקבלים שכר נמוך יותר, שמשפיע על המוטיבציה שלהם לעבוד במוסדות אלו. העתירה הוגשה השבוע בתום ארבע שנים בהן ניהלה התנועה מגעים בנושא עם משרד החינוך ללא התקדמות.

בישראל ישנם כ-370 בתי ספר של חינוך מיוחד, המיועדים לתלמידים בעלי לקויות שונות - נפשיות, התנהגותיות ושכליות - בהן אוטיסטים ופגועי נפש. 144 מבתי הספר האלה מנוהלים על ידי עמותות, ולכן נחשבים לחינוך מוכר שאינו רשמי. לא מדובר בבתי ספר פרטיים, והם מקבלים תקצוב מלא ממשרד החינוך ומפוקחים על ידו.

144 בתי הספר שאינם בבעלות המשרד, מוכרים שאינם רשמיים, מופלים לרעה מפני שלא מיושמת בהם רפורמת "אופק חדש". רפורמה זו מגדילה את מספר השעות שבהן נדרש המורה לשהות בבית הספר - ובכך מאפשרת עבודה עם תלמידים בקבוצות קטנות - וכפועל יוצא מכך גם מגדילה את שכר המורים. לפי עתירת התנועה, שהוגשה על ידי עורכי הדין אורית הולנדר ועופר שפירא ממשרד שבלת ושות', התלמידים הלומדים במוסדות החינוך מסוג זה אינם זוכים להטבות הללו.

לטענת ויצו, שעתרה בשם שני בתי ספר מסוג זה שבבעלותה, העובדה שמשרד החינוך אינו מחיל בהם את הרפורמה גורמת גם לפגיעה בטיפולים הפרא-רפואיים להם זכאים התלמידים. "היעדר התקציב פוגע גם בהכשרת מורים ומטפלים, כמות הסייעות לתלמיד ורכישת ציוד רפואי משוכלל", נטען בעתירה. "כל אלו מביאים בסופו של דבר למציאות שבה תלמידינו מקבלים פחות כלים אשר יסייעו להם להשתלב בחברה, ותביא לפגיעה קשה כנגדם לאורך כל חייהם", נכתב. אם עתירת ויצו תתקבל, הדבר צפוי להשפיע על כל בתי הספר הסובלים מהבעיה.

מנהלת אגף החינוך בויצו, מיכל רותם, אמרה ל"הארץ" כי בכל שנה שעוברת בלי הרפורמה "ישנו מחזור של ילדים שמסיים את לימודיו במצב פחות טוב לעומת התלמידים המקבילים בבתי הספר הרשמיים. המשמעות של שעות פרטניות עבורנו היא שלמורה יש אפשרות לעבוד על הקשיים הספציפיים של כל ילד, ובלעדיהן פחות תלמידים ייגשו לבחינות הבגרות". יו"ר ויצו העולמית, פרופ' רבקה לזובסקי, הבהירה כי התנועה אינה יכולה לקבל עוד את האפליה ממנה סובלים תלמידיה, "אשר באופן תמוה המדינה משקיעה בכל אחד מהם כ-40% פחות מבתלמידים דומים הלומדים במוסדות הרשמיים. אנו נדהמים אל מול מדיניות זו של משרד החינוך המנוגדת לחוק החינוך המיוחד, ומצטערים שלמרות פניותינו בארבע שנים האחרונות לא פועל המשרד כדי לתקן את העוול". לדבריה, "לא נותרה ברירה אלא לתבוע את זכויות התלמידים באמצעות בג"ץ".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "תלמידי החינוך המיוחד שלומדים במוסדות מוכרים שאינם רשמיים זוכים לתקצוב מלא, בדיוק כמו בחינוך הרשמי המוכר. כמו כן, בשנה האחרונה הורחבו תקציבי החינוך המיוחד באופן משמעותי, ובתוך כך הוארכה שנת הלימודים לתלמידים לאוכלוסיות נוספות הכוללות גם את תלמידי החינוך המוכר שאינו רשמי. בנוסף, הוקצו 25 מיליון שקלים להנגשת טיולים. יודגש שהסכם אופק חדש חל על מורים עובדי המדינה, וכל יתר הנושאים שהועלו נמצאים בטיפול מול משרד האוצר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו