בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שופט בב"ש: פעילות עמותה ערבית-יהודית בעיר - כמו להביא את כהנא לאום אל-פחם

עמותת "פורום דו-קיום בנגב" קיימה בעבר דיונים על סרבנות גיוס במקלט ששכרה מהעירייה, שטוענת כי מדובר בהפרת חוזה. העמותה לביהמ"ש: פוגעים לנו בחופש הביטוי

77תגובות
פעילות עמותת פורום דו-קיום בנגב בבאר שבע, בשנה שעברה
אילן אסייג

שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, אליהו ביתן, אמר היום (חמישי) כי פעילותה של עמותת "פורום דו-קיום בנגב" בבאר שבע היא פוליטית. הוא אמר שקיום פעילותה במבנה ציבורי הוא כמו להביא את הרב מאיר כהנא לאום אל-פחם.

פעילות העמותה הערבית-יהודית נעשית במקלט ציבורי בעיר שהוקצה עבורה. בעבר היא כללה דיון בנושא סרבנות גיוס, סדנה בנושא תיעוד הפגנות, ושיח העוסק בתעשיית הנשק הישראלית. "למה ההתעקשות לעשות את זה כמו שאומרים... באום אל-פחם להביא את כהנא", אמר ביתן בדיון בעתירה שהגישה העמותה בגין הפרת חופש הביטוי מצד עיריית באר שבע, הפועלת לביטול החוזה עם העמותה.

פעילות שפורסמה בעמוד הפייסבוק של העמותה, השבוע - דלג
פעילות שפורסמה בעמוד הפייסבוק של העמותה, השבוע

מטרת העתירה, שהוגשה בידי עו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח, היא למנוע את פינוי העמותה ממקלט בשכונה ד' בעיר. המקלט, המכונה "מולתקא-מפגש", משמש את העמותה לקיום אירועים ולפעילות יומיומית. השופט תקף בחריפות את העמותה, ואמר כי פעילותה במקלט הציבורי הינה פוליטית ולא קהילתית. "יש אלף דברים שאפשר לעשות, וכל מה שעושים זה כן נכבה או לא נכבה, מה זה עניינם של מי שגרים פה?", תהה השופט.

השופט אליהו ביתן
דוברות בתי משפט

הרקע לדברים הוא התנגדות מצד העירייה לכמה פעילויות שהתקיימו במקלט, ובקשה מצדה שלא לקיימן במבנה הציבורי. העמותה קיימה את האירועים על אף התנגדות העירייה שטענה בשל כך שהחוזה עמה הופר. לטענת העירייה, האירועים אשר התקיימו במקום אינם עומדים בהלימה למטרות העמותה כפי שהוצגו לעירייה לפני שסוכם על הקצאת המבנה לעמותה.

מנגד טוענים בעמותה כי הפעילויות המדוברות הן בליבת העשייה שלה. "לא ברור מניין שאבו המשיבים (העירייה וראש העיר רוביק דנילוביץ' - אב"ז) את היומרה לפרש מה נכלל במנדט העותר (פורום דו קיום) ומה נמצא מחוצה לו. לדידם פעולות הנוגעות ליחסי יהודים וערבים נוגעות אך ורק לענייני דו קיום וסובלנות, בבחינת שבת אחים גם יחד", נכתב בעתירה.

השופט ביתן אמר כי מדובר בנושא שעוסק "כמעט במישור החוזי", לדבריו, ובכך הוא מקבל את טענת העירייה לפיה הנושא הוא אי-עמידה בחוזה, ולא פגיעה בחופש הביטוי כפי שטוענת העמותה. "הפעילות (של העמותה - אב"ז) היא פחות קהילתית ויותר פוליטית", ציין בדיון, והוסיף כי העירייה פעלה לפתור את הסוגיה בהסכמה. לדבריו, פעילויות העמותה במקלט הציבורי התגברו באחרונה. "יש דברים שאפשר לעשות בבריכה במים, כשעושים מהמקפצה זה דבר אחר. בזמן האחרון זה עלה לעוד ועוד מקפצות", אמר ביתן, והציע כי במקרים של אירועים "שנויים במחלוקת" תשכור העמותה מקום חיצוני, אולם העותרת דחתה הצעה זו.

"אני חושב שהשופט יצא מפרופורציות", אמר ל"הארץ" מרואן אבו פריח, פעיל חברתי בן 32 המתגורר ברהט. "הוא מנסה להפריד אותנו מהעם הפלסטיני ומהנכבה שהעם הפלסטיני עבר כאן. הבדואים כאן הם עוד מלפני קום המדינה. ב-1948 הבדואים בנגב הוברחו משטחים שלהם, חלקם אף עזבו מכוח המלחמה לירדן, ערב הסעודית ועזה, יש אפילו פליטים בסיני. מי הבריח אותם אם לא הנכבה? אז פתאום השופט אומר שזה לא קשור. ההתנשאות הזו של השופט, כאילו הוא מקומי ויודע מה הכי טוב למקומיים היא טענה מופרכת. מה הוא, האדון של הנגב? הוא קובע את העובדות?". 

מהפורום לדו קיום בנגב נמסר: "מועדון מולתקא-מפגש מעולם לא שינה את אופי או מהות פעילותו, מאז נפתח בשנת 2006. פעילות המועדון נועדה לשמש כמרכז לפעילות תרבותית המעניינת את תושבי העיר היהודים והערבים ולשמש זירה לשיח פתוח ומאפשר. בכוונתנו להמשיך ולהיאבק בכל הערכאות המשפטיות לטובת המשך פעילות המועדון, שאנו מאמינים אינה חורגת במאום מגבולות חופש הביטוי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו