בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההיסטוריונית הראשית של יד ושם: "אפשר לחיות" עם ההצהרה המשותפת של ישראל ופולין

פרופ' דינה פורת, שייעצה לצוות הישראלי במו"מ מול פולין, אמרה בראיון שגם הפולנים היו קורבנות ולא ניתן להאשים את האומה כולה. על המשפט השנוי ביותר במחלוקת אמרה: "הוא רע מאוד"

120תגובות
דינה פורת באוניברסיטת תל אביב, ב-2010
מוטי מילרוד

פרופ' דינה פורת, ההיסטוריונית הראשית של יד ושם, אמרה כי "אפשר לחיות" עם ההצהרה המשותפת עליה חתמו ישראל ופולין. פורת, שייעצה לצוות המו"מ מול פולין, הוסיפה: "האם מוטב היה בכלל בלי ההצהרה? יכול להיות... אם אפשר יהיה לתקן, יש מה לתקן, להוסיף, ללא ספק". כמו כן, קראה לעמיתה, ההיסטוריון פרופ' יהודה באואר, לחזור בו מהכינוי "בגידה" שהצמיד להצהרה.

בראיון ליואב קרקובסקי בכאן 11 ששודר הערב (ראשון), סיפרה פורת כי ייעצה לצוות הישראלי שמינה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, "בהתנדבות, באופן אישי וחשאי" ולא בכובעה כהיסטוריונית הראשית של יד ושם. דבריה עומדים לכאורה בסתירה להודעתו של ראש הממשלה, אשר הודה "להיסטוריונית דינה פורת מיד ושם על ליווי המהלך".

נתניהו בהצהרה על החוק הפולני בקריה, בשבוע שעבר
חיים צח / לע"מ

עמיתיה של פורת ביד ושם מתחו בשבוע שעבר ביקורת חריפה ביותר על המסמך, טענו כי הוא מכיל "עיוותים היסטוריים" והאשימו כי הוא מגדיל את חלקם של פולנים בסיוע ליהודים ומצניע את חלקם בסיוע לנאצים. "המחקר ההיסטורי מציג תמונה שונה מאוד: סיוע של פולנים ליהודים בתקופת השואה היה תופעה נדירה באופן יחסי; פגיעה בהם ואף רציחתם היתה תופעה רווחת", נכתב במסמך הרשמי של יד ושם, עליו חתומים פרופ' דן מכמן, פרופ' חוי דרייפוס וד"ר דוד זילברקלנג.

בהתייחסה לביקורת זו, אמרה פורת: "אני לא חושבת שאפשר להאשים את כלל האומה הפולנית, שבצורה מאורגנת ארגנה פגיעה מתמדת" (ביהודים). עוד הוסיפה, כי "הפולנים באמת היו קורבנות" של המשטר הנאצי. גם במכון לזיכרון לאומי בפולין הצהירו שההצרה עולה בקנה אחד עם הידע ההיסטורי, ושהם מופתעים מהביקורת של יד ושם.

ואולם, על חלק אחר מהמסמך יש לה ביקורת, גם אם מסויגת יותר מזו אותה השמיעו עמיתיה ביד ושם. "הם (הפולנים) לא רוצים בהחלט שהפשעים שלהם יהיו במרכז התודעה או הזהות. הם רוצים זהות אחרת", אמרה.

בהתייחסה למשפט השנוי ביותר במחלוקת בהצהרה, לפיו "אנשים מסוימים, ללא קשר למוצאם, חשפו את הצד האפל ביותר שלהם בתקופה זו", אמרה פורת: "המשפט הזה רע מאוד, לא מנוסח טוב. הם היו פולנים והם היו קתולים".

פורת התייחסה גם לביקורת שנמתחה על כך שההצהרה מקבילה בין אנטישמיות ובין "אנטי פולניות". היא הסבירה את הצד הפולני במשוואה, ואמרה: "הפולנים מחו על כך שסלחנו לגרמנים, תמורת 'השילומים', ולכן לא משמיצים את הגרמנים כפי שמשמיצים את הפולנים. הם טוענים שגרמניה קנתה את הסליחה שלנו בכסף". לדבריה, "יש אנטישמיות. יש אנטי פולניות".

בראיון קראה פורת לפרופ' באואר, בכיר חוקרי השואה בעולם, לחזור בו מאמירתו לפיה ההסכם הוא "בגידה" בזכרון השואה. "יהודל'ה, תמתן את הביטוי הזה, כי הוא מחמם את האווירה", אמרה. "הוא נקלט על ידי עוד. והוא מושך לדיון קשה. עוד אמרה כי "המונח 'בגידה' זה מונח כל כך טעון. כל כך קיצוני. אם יש בגידה, יש בוגדים. מי הבוגדים? יוסי צ'חנובר? (חבר צוות המשא ומתן עם הפולנים, שמינה נתניהו, ע"א), שמשפחתו נספתה בפולין? הוא בוגד בזכר השואה? בזכר הנספים"?.

פורת הוסיפה, כי שקלה להתפטר לאור הסערה שפרצה לאחר אישור ההסכם, אך לדבריה, יו"ר יד ושם, אבנר שלו, התנגד לכך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו