בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההסתדרות הודיעה על השבתת המשק החל מיום רביעי במחאה על ריבוי תאונות בנייה

השביתה תתקיים בין היתר ברשויות המקומיות, בתי החולים וחברת חשמל בעקבות מותם של 37 פועלים מתחילת השנה. יו"ר ההסתדרות: "למה במכרזים של החשב הכללי אין ציון בטיחות, רק הכסף קובע? את כל זה אפשר למנוע בקלות"

25תגובות
סגירת אתר בנייה בבת ים שנהרג בו פועל, לפני כשבועיים
תומר אפלבאום

ההסתדרות הכריזה היום (חמישי) כי תשבית את המשק החל מיום רביעי במחאה על ריבוי תאונות הבנייה. לפני כשבועיים הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בשל "המספר הגדול של ההרוגים והפצועים בתאונות עבודה". ההסתדרות נרתמה לקידום הנושא רק לאחר שלוש שנים שבהן נחשפו ב"הארץ" מחדלי בטיחות בענף הבנייה; וכן בעקבות פעילות ארגונים חברתיים כמו קו לעובד, הקבוצה למניעת תאונות עבודה והפורום למניעת תאונות עבודה, שהעלו אותם על סדר היום.

השביתה תתקיים בין היתר במשרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, בתי החולים, שירותי בריאות כללית, קופת חולים מאוחדת, תאגידי מים, הביטוח הלאומי, רשות האוכלוסין, רשות שדות התעופה, הנמלים, חברת חשמל, האוניברסיטאות, חברות האוטובוסים והאוניברסיטאות.

המקומות שישתתפו בשביתה - דלג

בכנס היערכות לקראת השביתה שנערך בשעות הצהריים אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי התריע על הכוונה לשבות כבר לפני חודשיים. לדבריו, "כל אחד זורק אחריות על השני. בשביל מה אנשים באו לממשלה, לעשייה ציבורית? בשביל לזרוק את זה על מישהו אחר?".

לדברי ניסנקורן, בנוסף לתאונות הקטלניות בשנה האחרונה נפצעו כ-200 פועלי בניין באורח קשה באתרי בנייה. לדבריו, על מעסיקיהם של פועלי הבניין לדאוג להם לפרנסה, לפנסיה וכן לבריאותם ובטיחותם.

"מת סטודנט לרפואה, אדם צעיר, מוכשר, שלא עבר דקה אחת של הכשרה לעבוד בתחום הבניין", הוסיף. "יש חובה לרתמות – מישהו ראה פעם פועל עם רתמה? מנופאי צריך להתחנן לעבוד בבטיחות? ולמה במכרזים של החשב הכללי אין ציון בטיחות, רק הכסף קובע? את כל זה אפשר למנוע בקלות".

ניסנקורן בכנס ההיערכות לשביתה, היום
אורן כהן / דוברות �

יו"ר ההסתדרות הוסיף כי נפגש עם נציגי הממשלה ודן עמם בתוספת פקחים בענף הבנייה, שעלותה מסתכמת בכ-20 מיליון שקל. "זה אומר 'אתה תביא', זה אומר 'אתה תביא'. מדינת ישראל הגדולה לא יכולה להביא 20 מיליון שקל לבטיחות?", אמר. "תחשבו כמה זה כסף זה יחסוך: מיליארדים מהביטוח הלאומי".

לפני תקופת החגים הציגה ההסתדרות למשרדי הממשלה הרלוונטיים מסמך דרישות שכותרתו "צעדים מחייבים לאור משבר הבטיחות בענף הבניין". המסמך כולל בין השאר דרישה לשינויים בתקנות בטיחות, תקני כוח אדם, שיפור בתנאי שכר וקידום חקיקה. לדברי ההסתדרות, הממשלה לא הגיבה לדרישות. רבות מהבעיות באתרי הבנייה והפעולות האפשרויות כדי לתקנן נחשפו ב"הארץ" ומוכרות למשרדי הממשלה ולהסתדרות, אך עד כה לא בוצעו צעדים משמעותיים לשינוי המצב. 

37 פועלים מתו מתחילת השנה באתרי בנייה ברחבי הארץ, עלייה של עשרות אחוזים מאז השנה שעברה. שיעור תאונות העבודה הקטלניות בענף הבניין בישראל הוא יותר מכפול מהממוצע באיחוד האירופי.

בהסתדרות דורשים בין היתר להגדיל את התקנים למפקחי בנייה ולשפר את שכרם. כפי שנחשף ב"הארץ" ב-2015, כ-20 מפקחים במינהל הבטיחות התעסוקתית אחראיים על כ-13 אלף אתרי בנייה, כך שרבים מהאתרים בישראל אינם מפוקחים בפועל. למינהל יש עשרות תקנים שאיש לא מאייש בשל השכר הנמוך של המפקחים. השר כץ ומפקח העבודה הראשי ארז מימון טענו שמספר המפקחים עלה ל-30, אך לאחרונה התגלה, באמצעות תגובה לבג"ץ שהגישה עמותת "קו לעובד" נגד המשרד, כי בפועל עדיין מועסקים 18 מפקחים בלבד. לפי מסמך עליו חתום השר כץ מתחילת 2017, דרושים 360 מפקחים כדי לעמוד בסטנדרט של האיחוד האירופי.

אתר בנייה בבת ים שבו נהרג פועל, לפני כשבועיים
תומר אפלבאום

עוד דורשים בהסתדרות לחייב קבלנים לעמוד בתקן האירופי בכל הקשור לפיגומים. התקנות בעניין זה עודכנו בישראל בפעם האחרונה לפני 30 שנה, והקבלנים לא מחויבים אליהן. בשנים 2017-2011 חלה הידרדרות במצב הפיגומים באתרי הבנייה, והם הסיבה לרבע מהתאונות הקטלניות של פועלים. לפני נתוני משרד העבודה, לפני שבע שנים נמצאו פיגומים לא תקינים במחצית מאתרי הבנייה, ובשנה החולפת שיעורם עלה לכ-70%.

היום פורסם ב"הארץ" כי משרד העבודה מגבש תקנות חדשות שיחייבו את הקבלנים להתקין פיגומים העומדים בתקן האירופי. המשרד סיים את עבודת המטה להערכת השינוי הרגולטורי הנדרש, ומחר יפרסם את הטיוטה להערות הציבור, לקראת הבאתן לאישור הכנסת. התקנות דורשות את אישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. לאחר שיאושרו, כל קבלן יחויב לאמץ את הדרישות החדשות, אחרת יהיה צפוי לקנסות מינהליים הקבועים בחוק.

ההסתדרות דורשת לטפל גם בסוגיית רישיונות המנופאים המזויפים. תעודות המנופאים עשויות נייר והן קלות לזיוף בהדפסה או בעזרת זייפן. על פי הערכת ארגון מפעילי עגורני צריח, אחד מכל חמישה מנופים מופעלים על ידי אדם ללא רישיון. משרד התחבורה הכין כבר ב-2013 תבנית לרישיון מגנטי למנופאים, הדומה לרישיון נהיגה, אך התוכנית - שעלותה 50 אלף שקלים - מעולם לא קודמה. בהסתדרות דורשים למנוע הפצה של רישיונות מזויפים על ידי הדפסתם באופן שקשה יותר לזיוף והוספת תמונה למאגר בעלי הרישיון.

פיגומים באתר בנייה בשכונת רמות בירושלים, יוני
אמיל סלמן

גם המנופים עצמם דורשים טיפול: לפני שנה פורסם ב"הארץ" כי 30% מהמנופים הפעילים כיום יוצרו לפני 50-40 שנה, ונחשבים מסוכנים ומיושנים. בישראל אין כל הגבלה בחוק למשך התקופה בה עגורנים מותרים לשימוש, בניגוד למדינות רבות באירופה המגבילות את השימוש במנופים ל-25-15 שנה. מעבר לכך, מחצית מהמנופים הפעילים כיום משומשים.

דרישה נוספת של ההסתדרות היא שינוי בתקנות רשם הקבלנים, כך שהיסטוריית הבטיחות של קבלן תילקח בחשבון כתנאי לחידוש רישיון. כבר היום יכול רשם הקבלנים לשלול את רישיונם של קבלנים בגין עברות בטיחות - אך בפועל לא עושה זאת. בין 2018-2010 ביטל רשם הקבלנים 2,729 רישיונות ואף לא אחד מהם בגין ליקויי בטיחות.

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר אתמול על שביתת ההסתדרות כי הוא מקווה שהיא תימשך "עד שנקבל מהאוצר 108 תקנים הנדרשים למשרד לצרכי פיקוח". 

ח"כ איל בן ראובן (המחנ"צ), המקדם שתי הצעות חוק שהינן חלק מדרישות ההסתדרות אמר אתמול כי הוא מתייצב לצד השביתה הכללית: "שביתת ההסתדרות המתוכננת הינה שביתה ייחודית בכך שנועדה להציל חיים! אתייצב לצדה של כל פעולה שביכולתה לקדם את תחום הבטיחות בענף הבנייה, ושתכליתה לשמור על חיי הפועלים בעבודתם ולשים קץ לתופעת הקטל הנורא באתרים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו