בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לאחר שנים של הזנחה, הממשלה וההסתדרות חתמו על הסכם לשיפור הבטיחות באתרי בנייה

השביתה במשק שתוכננה למחר בוטלה לאחר השגת ההסכם שנועד למנוע את ריבוי התאונות, שגבו השנה את חייהם של 37 פועלים ■ בין ההסכמות שהושגו: החמרת הענישה, הגדלה במאות אחוזים של מספר המפקחים והקשחת תקני הפיגומים

24תגובות
פועל באתר הבנייה של גשר יהודית בתל אביב, באוגוסט
מגד גוזני

משרדי העבודה, האוצר והשיכון חתמו הערב (שלישי) עם ההסתדרות על הסכם לשיפור הבטיחות באתרי הבנייה, שגבו השנה את חייהם של 37 פועלים. בעקבות החתימה על ההסכם בוטלה השביתה כללית במשק, שתוכננה להיפתח מחר בבוקר. במוקד ההסכם עומדים שיפור תנאי הבטיחות באתרי הבנייה והחמרת הענישה והפיקוח על קבלנים, לאחר שנים של התעלמות ממחדלי הבנייה.

על ההסכם חתמו שר האוצר משה כחלון, שר העבודה והרווחה חיים כץ, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. ההסתדרות נרתמה לקידום הנושא לאחר שלוש שנים שבהן נחשפו ב"הארץ" מחדלי בטיחות בענף הבנייה, ובעקבות פעילות ארגונים חברתיים כמו קו לעובד, הקבוצה למאבק בתאונות בניין והפורום למניעת תאונות עבודה, שהעלו אותם על סדר היום.

הפגנה מול ביתו של מנכ"ל אלקטרה בנייה במחאה על מותם של פועלי בניין באתרי החברה, באוגוסט
תומר אפלבאום

בין היתר, הוחלט להחיל את התקן האירופאי לפיגומים ולהפוך אותו למחייב, תוך שנה וחצי לכל היותר; הכנסה של קריטריונים הנוגעים לרקורד הבטיחותי של הקבלן למכרזים ציבוריים; הרחבת האחריות הפלילית על בעיות הבטיחות ממנהל העבודה בלבד, כך שגם מזמין העבודה יישא באחריות; הוספת 60 תקנים נוספים למפקחי בנייה, 25 עוד השנה והיתר בינואר; וניסוח מחודש של חוק רשם הקבלנים, כך שיוכל לשלול בקלות רבה יותר רישיונות של קבלנים - בניגוד למצב כיום, שבו הרישיונות אינם נשללים בפועל.

תוספת תקני המפקחים למינהל הבטיחות, האמון על הפיקוח על אתרי הבנייה, נמוכה מהנדרש לפי סטנדרטים בינלאומיים. על פי מסמך עליו חתום השר חיים כץ מתחילת 2017, דרושים 360 מפקחים כדי לעמוד בסטנדרט של האיחוד האירופי. בסיכום נכתב כי "התקנים יובאו כנגד הפחתה מקבילה במשרדי הממשלה". בסוף 2019 או בתחילת 2020 אמור להתקיים דיון לבחינת הוספה של 17 תקנים. ב-2015 נחשף ב"הארץ" כי כיום 20 מפקחים אחראים על כ-13 אלף אתרי בנייה כבר שנים, מה שמותיר רבים מהאתרים בישראל ללא פיקוח בפועל.

משרד העבודה כבר החל לקדם את שינוי תקנות הפיגומים, המהווים את הסיבה לכרבע מתאונות הבנייה הקטלניות, לאחר שבשנים 2017-2011 חלה הידרדרות במצבם. תוך שישה חודשים ייושם התקן האירופאי על כל הפיגומים בגובה של שישה מטרים ומעלה, ותוך 18 חודשים ייושם התקן על פיגומים בגובה הנמוך משישה מטרים. פיגומים בגובה 20 מטרים ומעלה יחייבו אישור מתכנן. העדכון האחרון של תקנות בנושא היה בשנות ה-80, והקבלנים אינם מחויבים כיום לתקן האירופי. בנושא רשתות מגן לעבודה בגובה, שבהן משתמשים במדינות רבות בעולם, הוחלט כי יוקם צוות מקצועי שהמלצותיו יוגשו תוך שלושה חודשים.

אחת ההחלטות המרכזיות בהסכם נוגעת לרשם הקבלנים, שלא השתמש ולו פעם אחת בעשור האחרון בסמכותו לשלול רישיון מקבלן נגד חברות שבאתריהן תועדו הפרות בטיחות או התרחשו תאונות עבודה. הרשם טען ביולי האחרון בתגובה לפרסום "הארץ" בושא כי קיים קושי לבטל רישיון של קבלן כל עוד לא נגזר דינו, וכעת הוחלט על קידום תיקון לחוק כך שהרשם יוסמך לפעול נגד קבלנים בהסתמך על המלצת מנהל הבטיחות. לפי ההסכם, הסמכויות החדשות יאפשרו לרשם "לפסול, לא לחדש, להתלות ולהפעיל את סמכויותיו הנוספות שבחוק, על בסיס ליקויי בטיחות, בהתאם להמלצת מנהל הבטיחות במשרד העבודה, וכן סמכות התליית רישיון מיידית בנסיבות חמורות". בהסכם נכתב כי החקיקה תושלם עד לתום המושב הנוכחי של הכנסת.

בנוסף, הוחלט להקשות על השימוש ברשיונות מזויפים, באמצעות הדפסת רשיונות חדשים והוספת תמונה למאגר בעלי הרישיון, עד סוף מארס הקרוב. כיום תעודות המנופאים עשויות נייר הניתן לזיוף בקלות יחסית.כבר ב-2013 הכין משרד התחבורה תבנית לרשיון מגנטי למנופאים, הדומה לרישיון נהיגה, אך התוכנית, בעלות של 50 אלף שקל, לא קודמה. לצד זאת, תקודם הצעת חוק להעסקת מנופאים על ידי חברות יעודיות על מנת לתרום להסדרת השוק ולמנוע שימוש ברישיונות מזויפים.

אחת הלקונות הבולטות כיום, המביאות להשקעה נמוכה בבטיחות באתרים, היא העובדה שהאחריות הפלילית בנושא הוטלה עד כה רק על מנהל העבודה – גורם זוטר יחסית בשרשרת האחריות על קצב הבנייה ועל הבטיחות באתר. כעת הוחלט כי שר העבודה יקדם תיקון של תקנות הבטיחות בבנייה לשינוי המצב הקיים, כך שיקבע מדרג אחריות הכולל, בין היתר, את החברה היזמית שמזמינה את עבודת הבנייה.

הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין, מסרה: "מברכת את ההסתדרות על הישגיה במו"מ העיקש מול הממשלה. בין ההישגים הגדלה משמעותית של מספר תקני המפקחים, שיפור הכשרת עובדים ופיקוח על עגורנים, הרחבת סמכויות רשם הקבלנים כלפי חברות רשלניות,  והכנסת תנאי בטיחות למכרזים ממשלתיים. לצד זאת, נעדרים מההסכם מהלכים חיוניים, ובהם: הטלת סנקציות משמעותיות בגין הפרות בטיחות, שיפור תפקוד הפיקוח על בטיחות העובדים במשרד העבודה, קידום הקמתה של רשות חדשה לבטיחות העובדים, שיפור ניהולן הלקוי של חקירות פליליות בגין תאונות, הגבלת יום העבודה באתרי הבנייה ל-10 שעות והטלת פיקוח על בטיחות העובדים מעבר לקו הירוק. יישומו של הסכם מורכב זה וקידום הסוגיות שנעדרות ממנו לא יקרו ללא השארת נושא בטיחות העובדים באופן קבוע על סדר יומה של ההסתדרות ויש לקוות שכך יקרה".

החלטה נוספת היא לקיחת הרקורד הבטיחותי של חברות הבנייה בחשבון במכרזים ציבוריים. עד כה, גם חברות בנייה שנרשמו כשיאניות ההרוגים כמו אלקטרה בנייה ודניה סיבוס, המשיכו לזכות במכרזים ציבוריים. בנושא זה הוחלט על שני צעדים: החשב הכללי במשרד האוצר יפרסם בחודש הקרוב הוראה שתחייב את משרדי הממשלה ויחידות הסמך, להכליל מפרט בטיחות במכרזי בינוי ותשתית של הממשלה, לרבות חובת התקנת רשתות מגן לעבודה בגובה. חובת הבטיחות תוחל תוך 30 יום על כל מכרז חדש של בינוי ותשתית של הממשלה; לאחר מכן, החשב הכללי בהיוועצות עם מנהל הבטיחות במשרד העבודה יגבשו תנאים להכרה ב"קבלן מוכר" לעבודות בנייה עבור הממשלה על בסיס הפרות קודמות של הקבלן. קבלנים בעלי היסטוריית בטיחות בעייתית לא יוכלו לגשת למכרזי החשב הכללי.

עוד הוחלט כי קבלנים בדרגה הגבוהה ביותר בסיווג ההיקף הכספי שמותר לקבלן לבצע בענף שבו הוא רשום (ג5) יחויבו במינוי ממונה בטיחות במשרה מלאה; יוקם קו חם טלפוני ואינטרנטי במינהל הבטיחות על מנת לאפשר דיווח על הפרות של כללי בטיחות באתרי הבנייה עד יוני 2019; ויועלה קמפיין להעלאת מודעות ציבורית בנושא חשיבות כללי הבטיחות.

השר כץ מסר לאחר החתימה: "המטרה שלנו היא שהעובדים יגיעו לעבודה, יתפרנסו בכבוד ויחזרו הביתה בשלום. כשקיבלתי את הסמכויות על תחום הבטיחות מצאתי הזנחה רבת שנים ובכלים שהיו ברשותי התחלתי לפעול ליצירת הרתעה באמצעות חקיקה ושדרוג מצבת כוח האדם הדלה במשרד. אני מאמין שהמחויבות המשותפת  תיצור שינוי משמעותי בתחום הבטיחות בענף הבנייה".

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן מסר: "מדובר בדבר הנכון והמוסרי שהיה צריך להיעשות כבר מזמן. אני מברך על כך שבסופו של דבר המדינה הכירה בחובתה ובאחריותה להסדיר את הנושא. בזכות המאבק הצלחנו להביא פתרונות אמיתיים לשיפור הבטיחות בעבודה ובענף הבנייה בפרט, וזאת ללא יום אחד של שביתה במשק. ההסכמות הן רק תחילת התהליך בדרך לשינוי המציאות אך כבר עתה ברור לכולם כי המהלך ההיסטורי יחסוך תאונות קטלניות רבות בעבודה וימנע היפגעות ומוות של עשרות עובדים מדי שנה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו