ועדת החינוך אישרה תקנות המסדירות הסעות של ילדים עם מוגבלויות למוסדות

התקנות קובעות את זהות הזכאים ומטילות את האחריות על ההסעות על הרשות המקומית. המלווים יצטרכו לעמוד בתנאי סף ואסור יהיה להחליפם במהלך שנת הלימודים

שירה קדרי-עובדיה
שירה קדרי-עובדיה
הסעות לתלמידי חטיבת ביניים בכפר סבא. למצולמים אין קשר לכתבה
הסעות לתלמידי חטיבת ביניים בכפר סבא. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: עזרא לוי

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת אישרה היום (שלישי) את תקנות ההסעה הבטיחותית לילדים ולפעוטות עם מוגבלויות, המסדירות כללים לזכאות להסעה לילדים עם צרכים מיוחדים. התקנות קובעות קריטריונים לזכאים להסעה למוסדות החינוך, ומטילה את האחריות לביצוע ההסעה על הרשות המקומית. עוד נקבע כי ילדים בגן הילדים זכאים למלווה שייסע עמם. הוועדה קבעה תנאי סף, שלפיהם על המלווה לעבור קורס עזרה ראשונה והשתלמות מקצועית הכוללת הוראות בטיחות והיכרות עם סוגי המוגבלויות השונים. בנוסף, על הרשות להעסיק את המלווה לאורך השנה כולה ולהימנע מהחלפתו.

לפי התקנות, המלווה לא ישאיר ילד עם מוגבלות ברכב ההסעה ללא פיקוח. עליו יהיה לבדוק שנמצא ברשותו הציוד הרפואי הדרוש לילד, והוא יהיה נוכח במשך כל ההסעה וישב במקום שבו ניתן לראות את כל הנוסעים. עוד נקבע שהמלווה יוריד ילד עם מוגבלות מהסעה למוסד חינוך רק כאשר איש צוות של מוסד החינוך נמצא במקום כדי לקבל את הילד.

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר ביד בנימין, בחודש ספטמבר. למצולמים או למוסד אין קשר לכתבה
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר ביד בנימין, בחודש ספטמבר. למצולמים או למוסד אין קשר לכתבהצילום: אילן אסייג

הוועדה אישרה גם שורת הוראות העוסקות בבטיחות ובהתאמת הנסיעה, כגון הסעה בשתי קבוצות גיל: 3 עד 10 ו-11 עד 21. כמו כן, רשות מקומית המבקשת לשבץ בהסעה יותר משמונה ילדים, תצטרך לקבל אישור מיוחד לכך ממשרד החינוך.

התקנות אושרו כשהן לא כוללות התייחסות למשך הנסיעה – היבט שעמד במחלוקת במהלך הדיון. מוועדת החינוך נמסר כי הסיבה לכך היא מחלוקת בין משרדי האוצר והחינוך. "התקנות מסדירות את הכאוס שהיה קיים במערך ההסעות, אך מבחינתי, תם ולא נשלם", אמר על כך יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס). "אני קורא לכם, משרדי הממשלה, להשלים את התקנות לטובת ההורים והתלמידים ולקבוע זמן מקסימלי להסעות".

עו"ד אביבית ברקאי-אהרונוף, אחראית תחום חינוך בארגון "בזכות", הביעה ביקורת על אישור התקנות מבלי להתייחס למשך הנסיעה המותר. "למעלה מעשרים שנה חיכינו לתקנות שייתנו פתרונות למחדלי ההסעות של אלפי תלמידים עם מוגבלות. בכל תחילת שנת לימודים פונים אלינו הורים רבים שזועקים על המצב החמור המסכן את חיי ילדיהם כל יום, פעמיים ביום. לצערנו, למרות שלכולם היה ברור איזה פתרונות נדרשים לבעיות הללו, התקנות אושרו בלעדיהן - אין חובת מלווה בכל הסעה ואין הגדרה של משך זמן נסיעה מרבי. משמעות הדבר שילדים, חלקם במצבים רפואיים מורכבים ביותר, ימשיכו לנסוע שעות בכבישים ללא השגחה או סיוע".

מעמותת אלו"ט, אגודה לאומית לילדים אוטיסטים, נמסר: "אחרי שנים של דיונים בהם אלו"ט שבה ומתריעה על החשיבות בהגבלת זמן הנסיעה בהסעות החינוך המיוחד, כדי לשנות את המצב בו ילדים עם אוטיזם נוסעים לבית הספר למעלה משעתיים לכל כיוון, הוחלט כי תקנות ההסעות לא יכללו את הגבלת משך הנסיעה. פעם נוספת, משרדי החינוך והאוצר שמים שיקולים תקציביים מעל צרכיהם של תלמידי החינוך המיוחד, שימשיכו לשלם את המחיר".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ