בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ועדה בינלאומית קוראת למדינה לממן את קורסי האנגלית באקדמיה

מרבית הסטודנטים נדרשים לשלם אלפי שקלים עבור קורס לשיפור האנגלית כדי לסיים תואר ראשון. קורס אלטרנטיבי שהציע השר בנט בעלות נמוכה, כשל במבחן התוצאה עם 10% בלבד שעברו את הבחינה ברמת פטור. ההמלצות, שהוגשו לפני שמונה חודשים, טרם נידונו

26תגובות
האוניברסיטה העברית בירושלים, החודש
אמיל סלמן

ועדה בינלאומית שמינתה המועצה להשכלה גבוהה המליצה לבצע שורה של שינויים מרחיקי לכת בלימודי האנגלית במוסדות האקדמיים בישראל. בין היתר המליצו חברי הוועדה כי ייקבע רף מינימלי ללימודי האנגלית באקדמיה, וכי המבחנים הקובעים את רמת האנגלית בכניסה לאוניברסיטאות ולמכללות יורחבו, כך שיבדקו לא רק את יכולת הבנת הנקרא של המועמדים, אלא גם את יכולות הכתיבה, ההבנה והדיבור שלהם.

אף על פי שחלפו שמונה חודשים מאז הגשת ההמלצות, הן עדיין לא הובאו לדיון בפני חברי הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה. לפי ההמלצות, סטודנט שיזדקק לקורס משלים כדי להגיע לשליטה הנדרשת בשפה לצורך לימודים אקדמיים יוכל לקחת אותו כחלק ממכינה במימון ממשלתי.

בנט ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב מכריזים על רפורמה בלימודי האנגלית, בשנה שעברה בתל אביב
דודו בכר

הוועדה המליצה גם כי לאחר הקבלה ללימודים, כל סטודנט ילמד לפחות שני קורסים שנתיים בשפה האנגלית לאורך התואר הראשון — ולא רק סטודנטים ששליטתם בשפה היא חלקית. כיום הקורסים ללימוד אנגלית אינם נחשבים לחלק ממערכת השעות, והסטודנטים אינם מקבלים מהם נקודות זכות אקדמיות. הוועדה המליצה שהקורסים הללו ייכללו בתוכנית הלימודים, ויזכו את הסטודנטים בנקודות זכות כמו שאר הקורסים. כל סטודנט ילמד בקורס התואם את רמת האנגלית שלו. כך, סטודנטים שאינם דוברי אנגלית ילמדו שני קורסים לשיפור מיומנויות השפה, ואילו סטודנטים שרמת האנגלית שלהם גבוהה ילמדו קורסים אקדמיים הרלוונטיים לתחום לימודיהם באנגלית. מספר הסטודנטים בכיתה בקורסים הללו לא יעלה על 25. נוסף על הציון הסופי בתואר, לכל סטודנט יהיה גם ציון גמר באנגלית, בהתבסס על המדד האירופי להערכת שפות (CEFR).

הוועדה הבינלאומית מונתה מטעם ועדת המשנה להבטחת איכות של המל"ג, הליך שגרתי המתבצע מפעם לפעם בנוגע לתחומי לימוד שונים. ל"הארץ" נודע שהוועדה ביקרה בישראל בחודשים פברואר־מארס 2018, ופרסמה את המלצותיה כחודשיים לאחר מכן. בוועדה השתתפו אנשי אקדמיה מכל העולם, ובהם אנשים שמומחיותם היא אנגלית כשפה שנייה באקדמיה. הוועדה הגיעה לימי עיון מרוכזים ולפגישות עם גורמים המעורבים בתחום, בהם אגודת הסטודנטים, אנשי סגל המלמדים אנגלית כשפה שנייה ומפקחת מקצוע האנגלית במשרד החינוך.

רמת האנגלית של הסטודנטים נקבעת כיום באמצעות פרק האנגלית בבחינה הפסיכומטרית או בעזרת בחינה ייעודית לשפה האנגלית, המכונה מבחן אמי"ר. הציון באחת מהבחינות הללו קובע אם רמת האנגלית של הסטודנט גבוהה ופוטרת אותו מלימודי אנגלית באקדמיה, או אם עליו להירשם לקורסים ללימוד אנגלית בעלות נוספת על שכר הלימוד הבסיסי. לפי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לאחרונה, רק 21% מהסטודנטים מקבלים פטור מלימודי אנגלית. כלומר, מרבית הסטודנטים נדרשים לשלם 1,000–3,000 שקלים בעבור קורס לשיפור האנגלית באקדמיה. סטודנט שרמת האנגלית שלו נמוכה ונדרש ליותר מקורס אנגלית אחד עשוי לשלם כ-9,000 שקלים ללימודי האנגלית בלבד.

אוניברסיטת חיפה, החודש
ערן גילווארג

לפני כשלוש שנים הכריז שר החינוך נפתלי בנט על אפשרות שתוזיל את לימודי האנגלית לסטודנטים הנדרשים להגיע לרמת פטור כדי לסיים תואר ראשון. במקום לקחת קורסים יקרים באוניברסיטה, יוכלו סטודנטים להירשם לקורס מקוון של האוניברסיטה הפתוחה בעלות נמוכה משמעותית ולגשת לבחינה באוניברסיטה בתום הסמסטר. לפי הערכות של גורמים המעורים בנושא, רק כ–10% מהסטודנטים שנרשמו לקורס עברו את הבחינה ברמת פטור — דבר המלמד על כשל במבנה הקורס. הוועדה קבעה כי הקורס במתכונתו הנוכחית אינו יעיל בלימוד השפה, ויש לבטלו או לערוך בו התאמות.

"הרפורמה של מבחני האנגלית נכשלה, וצריך להכיר בכך", אומר רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית. לדבריו, "אנחנו דורשים ממערכת ההשכלה הגבוהה שתידרש לשני נושאים מרכזיים: האחד, הכנסת התשלום על לימודי האנגלית אל שכר הלימוד. במתכונת הנוכחית, התועלת היחידה של לימודי האנגלית באקדמיה היא בניפוח כיסי המוסדות. בנוסף, לימודי האנגלית חייבים להיות חלק הוליסטי מתוכנית הלימודים, בכדי שסטודנטים ייצאו עם מיומנויות אנגלית אשר הולמות את הדרישות בעולם המחקר והתעסוקה של היום. אנו קוראים למל"ג ולות"ת לאמץ את מסקנות ועדות המומחים וליישם רפורמה משמעותית בתחום לימודי האנגלית באקדמיה".

מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר כי "הנושא בדיון. המלצות הוועדה נמצאות בבחינה בפני גורמים מקצועיים אקדמיים, תכנונים ותקציביים במל"ג וות"ת".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו