המענקים לבתי ספר מצטיינים ניתנים באיחור, ומורים שעזבו לא מקבלים אותם

לפי ההערכות, מאות מורים לא קיבלו את המענק על הישגיהם בשנה האחרונה מפני שמשרד החינוך מעניק אותם כעבור שנה. גם מורים שאינם חברים בארגון המורים אף שמלמדים בתיכון לא זכאים לקבלת התגמול

שירה קדרי-עובדיה
שירה קדרי-עובדיה
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב ושר החינוך פרץ, ערב פתיחת שנת הלימודים
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב ושר החינוך פרץ, ערב פתיחת שנת הלימודיםצילום: מוטי מילרוד
שירה קדרי-עובדיה
שירה קדרי-עובדיה

משרד החינוך לא נותן מענקים למורים שעבדו בתיכונים מצטיינים אם עזבו אותם. המענק - שגובהו נע בין 3,169 ל-8,451 שקלים - ניתן על סמך נתוני השנה הקודמת, כך שמורים שהפסיקו את עבודתם בבית הספר לא מקבלים אותו אף שהיו שותפים להישגים. זאת, בעוד שמורים שהצטרפו בשנת קבלת המענק כן מקבלים אותו - מבלי שתרמו להישג. בשנת הלימודים האחרונה קיבלו את המענק 288 חטיבות עליונות. לפי ההערכות, שני מורים עוזבים את בית הספר שלהם בכל שנה, כך שמאות מורים לא קיבלו את התגמול.

מורים ומנהלים ששוחחו עם "הארץ" הסבירו כי הסיבה לאי-תשלום המענקים היא שחישוב הזכאות מבוצע בשנה העוקבת לזו שנרשמו בה ההישגים. בנוסף, מורים המלמדים בתיכון אך אינם חברים בארגון המורים (משום שהעסקתם העיקרית היא בחטיבת ביניים או בבית ספר יסודי), אינם זכאים כלל לקבל את המענק.

באחד המקרים, רכזת שכבת י"ב בתיכון במרכז הארץ היתה שותפה להישג משמעותי בשנת הלימודים תשע"ח (2018-2017) - 98% מתלמידי השכבה שלימדה באותה שנה היו זכאים לבגרות. המורה קודמה בשנה שלאחר מכן לתפקיד ניהולי בבית ספר אחר, ולכן לא קיבלה את המענק.

ר', מורה לאזרחות בגוש דן, לימד בשנת הלימודים 2018-2017 בבית ספר שהגיע להישגים גבוהים בבגרות. הוא יצא בשנה שלאחר מכן לחופשה ללא תשלום שבמהלכה לימד בבית ספר אחר, ולכן לא קיבל את המענק שקיבלו עמיתיו. בשנת הלימודים הנוכחית חזר לבית הספר הקודם, אך את קבלת המענק כבר החמיץ. "מבחינת המורים שלימדו, זה גזל", אמר ר', "אם נקבע שהמענק מגיע למורים שהגיעו להישגים, למה הם לא מקבלים אותו? מבחינת המורים שלא לימדו את השכבה באותה שנה וקיבלו את המענק - זה כבר טמטום". לדברי ר', "מדובר בעצלות של משרד החינוך. הרי אין בעיה לזהות את המורים הנכונים, הכל מופיע במחשב. רק צריך להגדיל ראש ולחלק את הכסף למורים הרלוונטיים. באיזו חברה, פרטית או ממשלתית, דבר כזה היה עובר בשקט?"

ר' הוסיף כי בשנת הלימודים שהובילה להישגים, תלמידיו קיבלו ציונים גבוהים בהרבה מהממוצע הארצי במקצוע שבו הוא מלמד. "זה לא מראה נפוץ וזה לא קורה לי בכל שנה", הסביר, "זה עניין של חיבור טוב בין כיתה למורה בשנה נתונה".

תוכנית התגמול לבתי ספר שהגיעו להישגים גבוהים החלה לפעול ב-2011, כחלק מרפורמת "עוז לתמורה". התוכנית מדרגת את בתי הספר לפי הישגיהם הלימודיים והחברתיים, וכן לפי מידת השיפור שלהם בהשוואה לשנים קודמות. בין היתר, התוכנית בודקת מניעת נשירה, קליטת תלמידי חינוך מיוחד ושיעור גיוס לצבא. המענק ניתן מדי שנה למורים ב-40% מבתי הספר העל-יסודיים שהגיעו להישגים הגבוהים ביותר, וגובהו נקבע בהתאם לרמת ההצטיינות של בתי הספר, בסולם של ארבע דרגות.

ממשרד החינוך נמסר: "המענק בגין הישגים לחטיבות העליונות הוא חלק מהסכם הקיבוצי עוז לתמורה אשר נחתם עם ארגון המורים בשנת 2011. הזכאים לקבלת המענק הוגדרו בהסכם הקיבוצי. המודל לבחינת הישגי בתי הספר מבוסס, בין היתר, גם על נתוני עבר, בהתאם לנתונים אשר הוגדרו במודל וזמינותם".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ