משרד החינוך הפסיק לתקצב תוכנית מקוונת להוראת תלמידים בפריפריה לבגרות

"התיכון הווירטואלי" מאפשר למאות תלמידים ללמוד מקצועות מוגברים ברמת חמש יחידות. המשרד הצהיר כי ייצא למכרז שיאפשר את המשך הפעלתה, אך טרם פרסם אותו ומורים מתריעים כי התוכנית לא תיפתח במועד

שירה קדרי-עובדיה
שירה קדרי-עובדיה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
למידה מקוונת בחיפה, באפריל
למידה מקוונת בחיפה, באפרילצילום: רמי שלוש
שירה קדרי-עובדיה
שירה קדרי-עובדיה

משרד החינוך הפסיק לתקצב את "התיכון הווירטואלי", תוכנית מקוונת להוראת מתמטיקה, פיזיקה ואזרחות ברמת חמש יחידות לימוד לתלמידים בפריפריה, והמשך הפעלת התוכנית מוטל בספק. במשרד הצהירו כי בכוונתם לצאת למכרז חדש שיאפשר את הפעלת התוכנית בשנה הבאה, אך לפי שעה לא פורסם מכרז כזה. מורים שלימדו בתוכנית בשנים האחרונות מתריעים כי גם אם המכרז יפורסם בקרוב, הגוף שיזכה בו לא יספיק להיערך לפתיחת התוכנית יחד עם שנת הלימודים, כנהוג.

תוכנית "התיכון הווירטואלי" פועלת בשמונה השנים האחרונות ברחבי הארץ, במטרה לאפשר לתלמידים שבית הספר שלהם אינו מפעיל מגמות פיזיקה ומתמטיקה ברמת חמש יחידות לגשת לבגרות באותם מקצועות. ב-2014 החלה לפעול גם מגמת אזרחות. את התוכנית תקצב עד השנה החולפת משרד החינוך, והיא הופעלה על ידי המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח). היא נותנת מענה לכאלף תלמידים בשנה, ועלותה מוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה.

כבר בשנת הלימודים הופסק תקצוב התוכנית על-ידי משרד החינוך, אך מטח המשיך להפעילה בציפייה כי התקציב יועבר אליו בהמשך השנה. המשך ההפעלה נועד כדי לא לפגוע בתלמידים שכבר החלו ללמוד בה: אם התוכנית לא תתוקצב, תלמידי כיתות י' ו-י"א שהחלו ללמוד בתוכנית לא יוכלו לגשת בעזרתה לבחינות הבגרות שנותרו להם.

כעת מעכב משרד החינוך גם את התקציב להפעלת התוכנית בשנת הלימודים הבאה, ולפי שעה לא פתחו במטח את ההרשמה לקראת שנת הלימודים תשפ"א ופיטרו כ-25 מורים שלימדו בתוכנית. בעקבות לחצים שהפעילו מנהלי בית ספר והורים, פרסמו במשרד החינוך בימים האחרונים טופס הרשמה למתעניינים בתוכנית לקראת השנה הבאה, אך הצהירו כי "אין במילוי טופס זה כדי להתחייב כי ייפתחו כיתות  מתמטיקה ופיזיקה חדשות בשנת הלימודים תשפ"א".

למידה מקוונת בתל אביב, באפרילצילום: אייל טואג

התלמידים המעוניינים נרשמים למגמה הווירטואלית בתיווך בית הספר שלהם, ומחולקים לקבוצות של כ-27 תלמידים ממקומות שונים בארץ. לכל קבוצה מתלווה מורה מקצועי ובנוסף מועסקים בתוכנית סטודנטים למקצועות המדעים המשמשים כחונכים לקבוצות של 4-3 תלמידים. הלמידה מתבצעת במתכונת משולבת: שיעורים משודרים באמצעות המחשב וכן תרגולים עצמאיים של התלמידים. בין היתר לומדים בתוכנית תלמידים מבתי ספר בערד, דימונה, באר שבע, רמת הגולן ושלומי, וכן תלמידים מהחברה הבדואית ומבתי ספר חרדים וחרדים-לאומיים שלא פועלות בהם מגמות מדעיות.

"באולפנה שלי היו רק שתי תלמידות שרצו ללמוד חמש יחידות מתמטיקה ומקצוע מדעי", סיפרה ל"הארץ" שיראל ללום, בוגרת התוכנית שהשלימה את לימודיה בתיכון לפני כשנתיים, "בזכות התוכנית יכולתי ללמוד בכל זאת למקצועות האלה". לדבריה, בתיכון הווירטואלי "היו לנו מורים מצוינים ותרגולים בשעות הערב. היה קשה מאוד אבל הצלחתי לגשת לחמש יחידות גם במתמטיקה וגם בפיזיקה".

מחקרי הערכה שבוצעו לאורך השנים הראו כי ממוצע הציונים בבגרות של התלמידים בתוכנית גבוה יותר מהממוצע הארצי. בנוסף, שיעור התלמידות בתוכנית גבוה משיעור התלמידות במקצועות המתמטיקה והמדעים במגמות הרגילות.

"הוראה וירטואלית זה לא דבר פשוט ושיעורי הזום בתקופת הקורונה לא דומים ללמידה וירטואלית מתמשכת לאורך שלוש  שנים", אמר ל"הארץ" אדם שמכיר מקרוב את התוכנית. לדבריו, "סגירת התיכון עלולה להוביל לפגיעה קשה בדיוק באותם מגזרים ושכבות אוכלוסייה שחשוב לשלב בכלכלה המודרנית". הוא הוסיף: "יש בתיכון תלמידי י"א הניגשים השנה לשאלוני בחינת בגרות ראשונים במתמטיקה ופיזיקה. אם התיכון ייסגר, כיצד הם ישלימו את לימודיהם? יזרקו אותם לאחר בחינה אחת ללא המשך? יש תלמידי י' שבחרו במגמת פיזיקה על חשבון מגמות אחרות - מה הם יעשו בשנה הבאה? משרד החינוך קובע עובדות בשקט ומתחת לרדאר הציבורי".

"יכול להיות שעלויות התיכון אכן גבוהות, ואפשר לבחון איך להוריד בעלויות", אמר ל"הארץ" א', מורה בתוכנית, "אבל נראה שמשרד החינוך לא מנסה כיוון כזה כרגע ופשוט נותן לתיכון להינמק כלכלית. מאות תלמידים שהתחילו את לימודיהם בתיכון בשנתיים האחרונות לא יוכלו לסיים את לימודי המגמה. לרובם אין אלטרנטיבה אחרת".

ממטח נמסר: "מטח מעוניין מאוד להמשיך ולהפעיל את התיכון הווירטואלי על פי מכרז משרד החינוך  גם בשנת תשפ"א, אולם משרד החינוך טרם הודיע על כוונתו ורצונו בהמשך הפעלת התוכנית.  חרף מורכבות ההיערכות במועד כה מאוחר, מטח עדיין מקווה שמשרד החינוך יחליט להפעיל את התוכנית גם בשנת הלימודים הבאה". ממשרד החינוך נמסר: "לקראת שנת הלימודים תשפ"א, המשרד יוצא במכרז חדש לחלק מהשירותים שההתקשרות איתם תמה".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ