משרד החינוך הותיר למנהלי תיכונים להחליט אילו מקצועות יילמדו בכיתות

לפי המתווה לחזרת כיתות י'-י"ב לבתי הספר, הלימודים יתקיימו לפחות יומיים בשבוע בקבוצות של עד 20 תלמידים. מורה יוכל לעבור בין ארבע קבוצות לימוד ותלמידים יוכלו לעבור בין שתי קבוצות

שירה קדרי-עובדיה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
תיכון טומשין בחולון, בספטמבר
שירה קדרי-עובדיה

משרד החינוך פרסם היום (חמישי) את המתווה המלא לחזרת כיתות י'-י"ב לבתי הספר, שגובש בשיתוף משרד הבריאות. לפי המתווה, הלימודים יתקיימו לפחות יומיים בשבוע בקבוצות של עד 20 תלמידים. מורה יוכל לעבור בין ארבע קבוצות לימוד לכל היותר ותלמידים יוכלו לעבור בין שתי קבוצות. המתווה החדש מחמיר בהשוואה לנהלים שפורסמו בתחילת שנת הלימודים, אז התבקשו המנהלים לשמור על קבוצות תלמידים קבועות "ככל האפשר", ולכל מורה הותר לעבור בין חמש קבוצות. חרף ההגבלות, התלמידים צפויים לגשת לבגרויות החורף כבר בפברואר. 

המתווה מותיר בידי המנהלים את ההחלטה אילו מקצועות ללמד באופן פרונטלי, אך במשרד החינוך ממליצים להעניק קדימות למקצועות שבהם מתקיימות בגרויות בחורף ולמקצועות שלא ניתן ללמד באופן מקוון - כמו מגמת אמנות, מחול, מעבדות מדעיות ומגמות טכנולוגיות. כיוון שהתלמידים מורשים לעבור בין שתי קבוצות לימוד לכל היותר, המשרד ממליץ כי בקבוצת לימוד אחת התלמידים ילמדו את שיעורי המגמה המורחבת המעשית, ואת המקצועות ההומניסטיים לבגרות כמו לשון וספרות. בקבוצת ההשתייכות השנייה של התלמידים הם ילמדו לפי ההקבצה שלהם במתמטיקה. המשרד ממליץ כי יתר המקצועות יילמדו מרחוק. 

קפסולה בתיכון מקיף דתי אמי"ת בבאר שבע, באוגוסטצילום: אליהו הרשקוביץ

עשרות מנהלים התריעו בפני בכירי משרד החינוך כי המתווה אינו מאפשר חזרה של ממש ללימודים בבתי הספר, משום שתלמידי תיכון עוברים בשבוע לימודים בין כמה הקבצות ומגמות. "מצד אחד אומרים שהתלמידים צריכים להגיע ליומיים בשבוע לכל הפחות, ומצד שני מגבילים את המעבר בין קבוצות באופן שמאפשר לנו להביא את התלמידים לבית הספר לשעות בודדות בשבוע", אמר ל"הארץ" מנהל תיכון עירוני ד' בתל אביב, נתי שטרן. "מבחינה מתמטית זה פשוט לא אפשרי". לשם המחשה, מורה ללשון מלמדת כל כיתה בתיכון שלוש שעות בשבוע. "כדי להגיע למשרה מלאה, היא צריכה לעבור בין שש כיתות או יותר. המשמעות היא שהכיתות הנוספות לא ילמדו איתה מהכיתה". 

"מה לבחור? אנגלית? מתמטיקה? חינוך גופני?" תהתה סגנית מנהל מבית ספר באזור השרון. "הציפייה שנצליח לקיים שנת לימודים אמיתית עם אותם פרמטרים של שנים אחרות היא שטות מוחלטת", הוסיפה. "שר החינוך יצר ציפייה שלפיה כולם חוזרים ללימודים בשבוע הבא, אבל בפועל המתווה כמעט לא מאפשר לנו ללמד אותם בבית הספר", אמרה מנהלת מאזור המרכז. "ההורים מצפים שביום ראשון התלמידים יחזרו לבית הספר בצורה מלאה - אבל זה לא באמת יקרה. יש פער בין ההצהרות הפופוליסטיות לבין המציאות". מנהל אחר כתב: "המתווה מתאים לתלמידי היסודי, אבל לא לתלמידי התיכון. שוב צריך לשבת עם אחראיות המערכת, ובעבודת נמלים לנסות להרכיב לכל תלמיד מערכת שעות סבירה. אבל זה פשוט לא אפשרי". 

המורים התבקשו לשוחח עם התלמידים לפני החזרה לבתי הספר ו"לנצל את המפגשים המקוונים להיערכות רגשית-חברתית". אלא שהמתווה המלא פורסם היום, ולא ברור מתי ייערכו השיחות הללו. "חשוב לאפשר להם כניסה מדורגת לתוך שגרה בטוחה, מוכרת ונעימה", נכתב במתווה, "התלמידים מסיימים בימים אלה שגרה ארוכה של למידה מרחוק, קשרים חברתיים מצומצמים ולא רציפים, ריחוק פיזי מהמורים ומהחברים והיעדר תקשורת פנים אל פנים". בנוסף, מנהלי בתי הספר התבקשו לאתר תלמידים שלהערכתם לא ישובו לבתי הספר וליצור עמם קשר.

בתוך כך, שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ פנה אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרש ממנו להעלות להצבעה בכנסת את הגדלת הקנסות על הפרת תקנות הקורונה, לרבות פתיחת מוסדות חינוך ללא אישור. "לא ייתכן שבזמן שאנו דנים בישיבות הקבינט על דרכים לשמירה על ההנחיות וחיזוק המשמעת והאכיפה, אנו מעכבים מסיבות בלתי ברורות את מימוש ההחלטה", כתב גנץ לנתניהו. 

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ