מבחן בינלאומי קובע כי הפערים בין תלמידים ערבים ויהודים נותרו גבוהים

לפי מבחן טימס, שבדק את הישגיהם במתמטיקה ומדעים של תלמידי כיתות ח' ב-39 מדינות, ישראל מדורגת חמישית בפער שבין תלמידים חזקים לחלשים. ציוני כלל התלמידים בישראל כמעט ולא השתנו בעשור האחרון

שירה קדרי-עובדיה
שירה קדרי-עובדיה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
תלמידי בית ספר ברמת גן בפתיחת שנת הלימודים בספטמבר
שירה קדרי-עובדיה
שירה קדרי-עובדיה

הפערים בין הישגי התלמידים הערבים והיהודים במתמטיקה ובמדעים הצטמצמו מעט בשנים האחרונות, אך נותרו גבוהים מאוד. כך עולה מתוצאות מבחן "טימס" הבינלאומי לשנת 2019 שפורסמו היום (שני). המבחן בדק את הישגיהם של תלמידי כיתות ח' במתמטיקה ובמדעים, ב-39 מדינות. הישגי התלמידים הישראלים במתמטיקה דורגו במקום התשיעי, והישגיהם במדעים דורגו במקום ה-16. לכאורה, מדובר בשיפור ביחס לדירוג האחרון משנת 2015 (ישראל ניצבה אז במקום ה-16 במתמטיקה וה-19 במדעים) אך השינוי בדירוג הבינלאומי אינו מלמד על שיפור בהישגי התלמידים, משום שמדינות שהצטיינו בבחינה בפעם הקודמת בחרו שלא להשתתף בבחינה הנוכחית, ואילו הישגי מדינות אחרות ירדו.

הישגי התלמידים הישראלים במתמטיקה נותרו יציבים בעשור האחרון. הציון הממוצע של התלמידים בישראל עלה ב-8 נקודות (הציון המקסימלי הוא 800) בהשוואה לפעם האחרונה שבה נערכה הבחינה, ב-2015. לפי עורכי המחקר, מדובר בשינוי זניח. גם במדעים לא נרשם שיפור מובהק בהשוואה למבחנים מהשנים האחרונות.

תלמידי בית ספרצילום: מוטי מילרוד

במדד שבודק את הפערים בין התלמידים המצטיינים לבין התלמידים החלשים במתמטיקה ישראל מדורגת חמישית, כשמעליה רק טורקיה ואיחוד האמירויות (ארצות הברית וטיוואן מדורגות צמוד לישראל). 

גם פערי ההישגים בין הערבים והיהודים גדולים מאוד. במתמטיקה, קיים פער של 60 נקודות בין הציון הממוצע שקיבלו תלמידים יהודים לבין זה שקיבלו התלמידים הערבים, ובמדעים הפער עומד על 42 נקודות. בעוד שהישגי התלמידים דוברי העברית גבוהים מהממוצע העולמי, ונמוכים רק מאלה של מדינות מזרח אסיה המצטיינות, הישגי התלמידים הערבים נמוכים מהממוצע העולמי. הישגי התלמידים הערבים בישראל במתמטיקה גבוהים רק מאלה של התלמידים במדינות החלשות ביותר: ירדן, מצרים, כוויית, ערב הסעודית ודרום אפריקה.

הפערים בין יהודים לערבים ניכרים גם כאשר בוחנים את רמת ההישגים של כל אוכלוסייה בבחינה: רק 6% מהתלמידים דוברי הערבית הצטיינו בבחינה, לעומת 19% מצטיינים בקרב דוברי העברית. המצטיינים בקרב היהודים גם קיבלו ציון ממוצע גבוה יותר מהציון של המצטיינים בין התלמידים הערבים. מחצית מהתלמידים הערבים הגיעו להישגים נמוכים או נמוכים מאוד בבחינה במתמטיקה, ואילו אצל התלמידים דוברי העברית, רק כרבע (26%) קיבלו ציון נמוך או נמוך מאוד. 

בין התלמידים היהודים בפיקוח הממלכתי לבין מקביליהם בחינוך הממלכתי-דתי קיים פער של 11 נקודות במתמטיקה ו-20 נקודות במדעים, לטובת התלמידים שבפיקוח הממלכתי. עיקר הפער נובע מכך שבחינוך הממלכתי אחוז המצטיינים גבוה יותר בהשוואה למקביליהם בחינוך הדתי, ואילו אחוז המתקשים נמוך יחסית. בבחינות שנערכו בעשור האחרון הפער בין האוכלוסיות היה גבוה יותר - ועמד על 40-30 נקודות, אך הוא הצטמצם לאחר שבבחינה האחרונה עלו הישגי התלמידים בחינוך הממלכתי-דתי, בעוד שהישגי התלמידים בחינוך הממלכתי נותרו יציבים. 

מבחן טימס הבינלאומי נערך מדי ארבע שנים בקרב תלמידי כיתות ח' מעשרות מדינות בעולם. השנה השתתפו בבחינה 230 אלף תלמידים מ-39 מדינות. ישראל משתתפת במבחן זו השנה ה-24. המבחן נערך על-ידי ארגון ה-IEA, המתמחה במחקר חינוכי בינלאומי.

המחקר הישראלי התבצע על-ידי הרשות למדידה והערכה של משרד החינוך (ראמ"ה), והשתתפו בו 3,731 תלמידים מ-157 בתי ספר. בתי הספר נבחרים להשתתף במחקר כך שייצגו את כלל האוכלוסייה בישראל - לפי פיזור סוציו-אקונומי, שפת אם וסוג פיקוח (ממלכתי או ממלכתי-דתי). עם זאת, המדגם הישראלי אינו כולל תלמידים חרדים ותלמידים מהחינוך המיוחד - המהווים יחד כ-20% מאוכלוסיית התלמידים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ