בדיקת "הארץ" |

שנה מאז החלטת עיריית תל אביב, לא חלה התקדמות בהרחבת שירותי התחבורה הציבורית בשבת

לקראת מינוי שר התחבורה בקרוב, בת"א מקווים לקידום תכנית התחבורה הציבורית בשבת. עתירה בעניין לבג"ץ הוקפאה בשל ממשלת המעבר

אילן ליאור
אילן ליאור
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אילן ליאור
אילן ליאור

יותר משנה חלפה מאז החליטה מועצת העיר תל אביב להרחיב את שירותי התחבורה ציבורית בשבת. בדיקת "הארץ" מעלה כי מאז לא השתנה דבר. עיריית תל אביב טוענת כי משרד התחבורה לא השיב לפניותיה ומנע קידום תכנית נקודתית להפעלת שבעה קווים חדשים של מוניות שירות בשבת. מנגד, משרד התחבורה טוען כי העירייה כלל לא העבירה לו בקשה רשמית להפעלת אוטובוסים בשבת.

לפני 11 חודשים עתרה מרצ לבג"ץ נגד שר התחבורה ישראל כץ, אך גם ההליך המשפטי לא שינה את המצב. בשל הבחירות וכינונה של ממשלת מעבר, שסמכויותיה מוגבלות, הגישו לפני כשבועיים מרצ ומשרד התחבורה בקשה משותפת להקפאת ההליכים בעתירה עד להרכבת ממשלה חדשה. כעת, תולים תומכי היוזמה תקוות בהרכבת קואליציה ללא המפלגות החרדיות ובמינוי שר תחבורה חדש. אלה, הם רוצים להאמין, ישנו את כללי המשחק.

מועצת העיר תל אביב אישרה את ההצעה בפברואר בשנה שעברה. יזמה את ההצעה חברת מועצת העיר דאז, תמר זנדברג, שנבחרה בינתיים לכנסת מטעם מרצ. אף שלא יזם את ההצעה, ראש העיר רון חולדאי תמך בה. ההחלטה עוררה בזמנו הדים רבים וזכתה לסיקור נרחב בתקשורת. משרד התחבורה הבהיר עוד בערב ההצבעה את עמדתו: "קיים סטטוס-קוו של עשרות שנים בעניין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ואין בכוונת משרד התחבורה להפר אותו".

פעילי תנועת "ישראל חופשית" הנאבקים למען תחבורת ציבורית בשבתצילום: אייל יסקי וייס

חודש וחצי לאחר מכן עתרה מרצ לבג"ץ נגד שר התחבורה, באמצעות עו"ד דפנה הולץ לכנר, ודרשה להורות לו לאפשר את הרחבת שירותי התחבורה הציבורית בשבת בתל אביב. העותרים טוענים כי החלטתו של שר התחבורה נסמכת אך ורק על הרצון לשמור על הסטטוס-קוו. הם הוסיפו כי הוא אינו מתחשב בשיקולים רלוונטיים אחרים, בהם הצורך במתן ניידות גם לכ-40% מתושבי תל אביב שאינם בעלי רכב ול-35 אלף לא יהודים המתגוררים בעיר, ושיקולים סביבתיים.

שבועיים לאחר הגשת העתירה, העביר ראש רשות התחבורה בעיריית תל אביב, ד"ר משה טיומקין, בקשה להפעלת שבעה קווים חדשים של מוניות שירות בשבת ליהודה אלבז, מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. העירייה צירפה לבקשה מפה ובה פירוט של מסלולי הנסיעה המיועדים של הקווים החדשים. טיומקין הדגיש כי בתל אביב פועלים זה שנים קווי שירות בשבתות ובחגים וכן קווים בין-עירוניים.

אלבז השיב לו כי במכתבו לא סיפק הצדקה תחבורתית להפעיל את הקווים החדשים. עוד הוסיף כי בתל אביב מצוקה של תחנות קצה ומסופים למוניות שירות ואוטובוסים, ועל העירייה לערוך בחינה תחבורתית מקצועית ורק לאחר מכן לפנות למשרד התחבורה. בתחילת מאי אישרה גם הנהלת עיריית תל אביב את החלטת מועצת העיר והסמיכה את טיומקין לטפל בעניין. יממה לאחר החלטת העירייה השיב טיומקין לאלבז ודחה את טענותיו, אך מכתב זה לא זכה למענה.

ממאי לא התנהלו כלל מגעים בין העירייה למשרד התחבורה. בספטמבר הגישה הפרקליטות את תגובת שר התחבורה לבג"ץ. המדינה טענה כי דין העתירה להידחות על הסף וציינה כי העירייה כלל לא פנתה למשרד התחבורה בבקשה להפעיל קווי אוטובוס בשבת אלא מוניות שירות. על כן, לטענת המדינה, שר התחבורה כלל לא קיבל החלטה בעניין זה.

"פניית עיריית תל אביב-יפו התייחסה להפעלת קווים נוספים של מוניות שירות לאלה הפועלים כיום בתל אביב-יפו", כתבה עו"ד מיכל צוק שפיר, סגנית בכירה בפרקליטות, "הטעמים לדחיית בקשה זו שהוגשה מטעמה של עיריית תל אביב-יפו אינם נוגעים כלל לעניין העומד במוקד העתירה, כי אם למדיניות משרד התחבורה שנועדה להסדיר את ענף מוניות השירות בישראל, מדיניות שעוגנה בחקיקה ראשית ובחקיקת משנה ואף אושרה בפסיקתו של בית המשפט הנכבד".

המדינה גם עמדה על חשיבות שמירת הסטטוס-קוו בכל הנוגע לתחבורה ציבורית בשבת. "ההסדרים השוררים זה שני עשורים משקפים הסכמות ציבוריות שזכו לברכתן של כל ממשלות ישראל מאז ועד היום, ויש בהן כדי לשקף את האיזונים העדינים המתקיימים בנושא זה בחברה הישראלית בין הצורך ביום מנוחה, לבין היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית שבה ליום השבת יש משמעות מיוחדת, לבין הצרכים המצדיקים קיומה של תחבורה ציבורית, הגם שבהיקף מצומצם ביום השבת".

המדינה צירפה לתשובתה לבג"ץ פירוט של קווי האוטובוס הפעילים בשבת, נכון לספטמבר 2012. היא ציינה כי 60 מתוך 830 קווי שירות של אגד ותשעה מתוך 92 קווים של דן פועלים לפני צאת השבת. המדינה הבהירה כי רוב הקווים האלה פעילים שעות ספורות לפני צאת השבת ולא במהלך השבת עצמה. "יצוין, כי ההפרשים במספרי הקווים הפועלים בימי חול מול אלה הפועלים בשבת נובעים במידה רבה מהפרשי ביקוש הציבור לשירותים אלה", הסבירה המדינה בתשובתה.

זנדברג, יוזמת ההצעה, מסבירה כי מרצ הסכימה לדחות את ההליך המשפטי מתוך הבנה "שהמישור המשפטי הוא לא דרך המלך". לדבריה, "דרך המלך היא במישור הציבורי והפוליטי. אין לנו ספק שבאקלים הפוליטי שהיה בממשלה הקודמת לא היה שום סיכוי שהנושא הזה יתקדם, בגלל הברית עם החרדים. אנחנו הולכים לאופוזיציה, אבל בהחלט מצפים שתקום ממשלה שיהיה בה שר תחבורה שיסתכל גם על המציאות וגם על שיקול הדעת שהחוק מאפשר לו, יבחן את הנושא הזה מחדש, יחלץ אותו מהסטטוס-קוו שהוא תקוע בו וישקול שיקולים שהם בראש ובראשונה חברתיים וסביבתיים".

עיריית תל אביב מסרה בתגובה: "לצערנו מאז שפנתה העירייה למשרד התחבורה בעניין הרחבת קווי שירות הפועלים בשבת לא התקבלה תשובתו בנושא. משרד התחבורה הודיע כי תשובתו תימסר במסגרת העתירה שהוגשה לבג"ץ. העירייה ממשיכה לעמוד מאחורי הצעתה, שכן יישומה יהווה שיפור משמעותי עבור תושבי העיר והבאים בשעריה, מבלי לפגוע בסטטוס-קוו בנושאי דת. הרחבת פעילות קווי השירות, הפועלים גם כך במשך כל הלילה, תיתן מענה מספיק גם ללילות בסופי השבוע. יש לציין כי במקומות שבהם מצויה הסמכות בידי העירייה היא פועלת לקידום התחבורה בשבת, כמו מערך ההשכרות תל-אופן הפועל בשבת, הן כדי לאפשר גם למי שאין ברשותו רכב פרטי להתנייד בעיר וכך לענות על צורך חברתי והן על מנת לעודד שימוש בתחבורה ציבורית".

משרד התחבורה מסר בתגובה כי "עתירת מרצ נמצאת בימים אלה בבירור בפני בית המשפט העליון. משרד התחבורה יגיב לעתירה במסגרת המשפטית שבה היא ניתנה".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

כתבות מומלצות

לואיס המילטון

מרצדס ייצרה מכונית ש"קופצת כמו קנגורו". גם המילטון סובל

מדפי ממתקים בסופר

כיף כף מטורקיה ופתי בר מפולין: החברות שמוכרות כחול לבן מחו"ל

דגי זהב באקווריום. בארה"ב נמצאו דגים שגדלו לממדים של כ– 30 ס"מ צילום

מחקר: דגי זהב הם מין פולש שמסכן מערכות אקולוגיות

עטיפת הספר. העיר שהיתה אמורה להיות ייחודית במינה

לרגע היה נדמה שערד יכלה להיות עיר אחרת לגמרי

BW אמזון רחפנים 256

החבילה מתעכבת: למה הרחפנים של אמזון עוד לא סיפקו את הסחורה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"