פרשנות |

המדינה ויתרה מראש על הניסיון לשלוט באוטונומיה הזו. ואז קרה האסון

עבור המדינה מתחם קבר הרשב"י במירון הוא אקס-טריטוריה, בדיוק כמו בני ברק וכמו שכונות מסוימות בירושלים ובבית שמש. גם הבוקר, לאחר שכוחות ההצלה סיימו לפנות את הגופות, המשיכו מאות חסידים להתקהל במקום. כך נראית "משילות" במקום בו חוקי המדינה אינם תופסים

אנשיל פפר
אנשיל פפר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מתחם מירון, הבוקר
מתחם מירון, הבוקרצילום: גיל אליהו
אנשיל פפר
אנשיל פפר

דמיינו לרגע שמפקד מחוז צפון במשטרה היה מבצע הערכה מקצועית, עם מהנדסי מבנים ומומחי בטיחות, לגבי מספר האנשים שמתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון מסוגל להכיל. המסקנה המתבקשת היתה שהמקום צר מדי עבור מאות האלפים שעולים אליו לרגל בהילולה, ושקיימת סכנה לרמיסה ומחיצה. במקרה כזה, היה יכול מפקד המחוז להורות על הגבלת מספר הנכנסים, כמו שנעשה בכל אולם אירועים ואצטדיון ספורט. מי יודע, אולי מפכ"ל המשטרה היה מגבה אותו. אבל יותר סביר להניח שמפכ"ל בעל מודעות פוליטית היה בולם זאת. אם לא, המהלך ללא ספק היה נבלם אצל השר לביטחון פנים. ולא רק השר הנוכחי. כי בישראל יש אזורים שהם אקס-טריטוריה. אוטונומיות בהן המדינה אפילו לא מנסה לשלוט.

מתחם מירון, הבוקרצילום: גיל אליהו

בימים הקרובים יהיה מאוד קל להתמקד בשר לביטחון פנים אמיר אוחנה. בפרצוף הזחוח שלו כשהוא מגיע להילולה במירון בליווי המפכ"ל, חובש כיפה שחורה, שעות לפני שנרמסו שם למוות ארבעים וחמישה בני אדם. זה קרה במשמרת שלו. אבל ההגינות מחייבת לומר שאסון דומה, ואף גרוע ממנו, היה יכול להתרחש תחת כל אחד מקודמיו בעשורים האחרונים.

אוחנה לרגע לא היה מעלה על דעתו להגביל את ההגעה למירון ולהכעיס את הפוליטיקאים החרדים, בהם תלוי גורלו הפוליטי של אדונו בנימין נתניהו. אבל גם קודמיו לא העלו זאת על דעתם. בדומה, אפשר וצריך להאשים את ממשלת נתניהו בכך שלא אכפה את תקנות סגר הקורונה על האוטונומיה החרדית, אבל חייבים לזכור שהאוטונומיה הזו התקיימה והתחזקה תחת כל ממשלות ישראל לדורותיהן. מתחם קבר הרשב"י במירון הוא אוטונומיה, בדיוק כמו בני ברק ושכונות מסוימות בירושלים ובבית שמש.

מדרגות במתחם במירון, הבוקרצילום: RONEN ZVULUN/רויטרס

המצב הרעוע של מתחם הקבר והעובדה שהוא לא מתאים לארועים המוניים כבר עלו פעמיים בדו״חות מבקר המדינה. שלמה לוי, לשעבר ראש המועצה האזורית מרום הגליל, ניסה להוציא צווי סגירה למקום שלוש פעמים לפחות כבר לפני יותר מעשור. אז מה? אפילו הבוקר (שישי), לאחר שכוחות ההצלה סיימו לפנות משם את הגופות, ובעת שחוקרי המשטרה עוד אספו ראיות, המשיכו מאות חסידים לרקוד ולשיר במקום. ככה נראית "משילות" במקום בו חוקי המדינה אינם תופסים.

פינוי פצוע במירון, הלילהצילום: רמי שלוש

אין חדש תחת השמש

אתר האסון מורכב משתי שכבות של אוטונומיה. החוגגים נרמסו וגופותיהם נערמו ביציאה ממתחם הדלקה וחגיגה של חסידות תולדות אהרן הירושלמית - אחת הקבוצות של "העדה החרדית", שעדיין מסרבות להכיר בקיום המדינה. המתחם כולו נמצא תחת אחריות המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים. זהו גוף ממשלתי לכאורה שבראשו עומד כבר עשרים שנה יוסי שווינגר, מיועציו הקרובים של אריה דרעי עוד בקדנציה הראשונה שלו כשר הפנים בשנות התשעים. הקדנציה שהסתיימה במשפט שוחד ועונש מאסר. שווינגר נבחר לעמוד בראש המרכז ב-2001, אז גבר על 70 מועמדים אחרים חרף ביקורת חמורה שנמתחה עליו בדו"ח של מבקר המדינה, שעסק בתפקוד המועצה המקומית הממונה של מודיעין עלית שבראשה עמד. לדברי המבקר, המועצה הממונה - ששווינגר עמד בראשה במשך שבע שנים - "לא הצליחה לסגל לעצמה דפוסי מינהל כללי וכספי תקינים, ומילאה את חלק מתפקידיה תוך כדי חריגה בוטה מכללים אלה". באוטונומיה אין צורך במנהל תקין. וכן, שווינגר התמנה עוד בתקופת ממשלתו של אריאל שרון. אין חדש תחת שמש האוטונומיה.

בשני העשורים האחרונים היו סערות רבות סביב ניהול האתר במירון. בבתי המשפט התנהל קרב ממושך בין המדינה, שביקשה להפקיע את השטח, לבין ועדי ההקדשות הדתיים שמחלקים את השליטה במקום. יד המדינה היתה על התחתונה. בתוך העולם החרדי התנהלו קרבות פנימיים. רבו שם על השאלה אלו אדמו"רים ומקובלים יזכו להדליק מדורה פרטית, יחד עם חסידיהם, בקרבת קבר הרשב"י? איזו חסידות תזכה במתחם משלה? לאיזה יעד ילכו הכספים שנאספים בקופות הצדקה במקום? זה מה שמדאיג את פרנסי המקום. ומה תפקיד המשטרה בכל זה? לכוון את התנועה הפקוקה בכבישים הצרים המובילים אל ההר, ובעיקר להבטיח מעבר מהיר לרבנים והעסקנים החרדים ברשימת האח״מים הנכספת שבשליטת המנכ״ל הוותיק.

צוותי חילוץ במירון, הבוקרצילום: רמי שלוש

הנימוק לקיומה של האוטונומיה הוא תמיד אותו נימוק. ככה אנחנו, היהודים האמיתיים, האותנטיים, נוהגים כבר אלפי שנים. מאז פטירתו של רבי שמעון לפני 1,861 שנה ומאז מתן תורה. מי אתם, עם הרופאים והמומחים שלכם שתגידו לנו איך ללמוד תורה ולעבוד את השם? כך נדחקו הצידה החששות מפני התפרצות מחודשת של קורונה בהילולה, כשהממשלה אפילו לא חושבת לרגע להטיל מגבלות. וכך נדחו האזהרות מפני אסון אפשרי בשל הצפיפות במירון, שנשמעו לא פעם גם מפי גורמים בתוך העולם החרדי. ככה יהודים תמיד עבדו את השם. זו כמובן טענה חסרת ביסוס היסטורי. מנהג העלייה למירון והדלקת המדורות בל״ג בעומר קיים רק כמה מאות שנים.

פעם, באותו עבר רחוק שעליו מתרפקים החרדים, הרבנים דווקא העדיפו לשמור על חיי המאמינים ואפילו, לא עלינו, לשנות את המנהגים. כן, אפילו בבית המקדש. במסכת סוכה (פרק ד׳, משנה ד׳) מסופר על כך שהרבנים לפני 2,000 שנה ביטלו את המנהג לברך על ארבעת המינים בבית המקדש, מכיוון שההמונים היו מפקידים את לולביהם בלשכה שעל הר הבית, "והחזנין היו זורקין אותם לפניהם, והן מחטפין ומכין איש את חברו. וכשראו בית דין שבאו לידי סכנה, התקינה שיהא כל אחד ואחד נוטל בביתו״. כך היה פעם בריבונות היהודית. אבל באוטונומיה החרדית שבמדינת היהודים המודרנית, רבנים לא מבטלים מנהגים מפני הסכנה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ