בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הלמ"ס: גידול של 32% במספר המורים מאז שנת 2000

הנתונים מראים כי ב-13 השנים האחרונות חלה גם עלייה במספר שעות העבודה השבועיות בבתי הספר וגם במספר המורים בעלי תואר שני

3תגובות

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה היום (שלישי) נתונים על מגמות בכוח האדם בהוראה משנת 2000 ועד היום. מהנתונים עולה כי היקף המורים במערכת גדל ב-32%, וחלה עליה גם בשעות ההוראה. ממוצע התלמידים למורה נמצא במגמת ירידה. עוד עולה מהנתונים כי מספר המורים בעלי תואר M.A עלה משמעותית.

ההיקף הכולל של כוח-אדם בהוראה בבתי ספר עמד בשנת 2013 על כ-135 אלף מורים לעומת כ-102 אלף מורים בשנת 2000 (32%). בחינוך העברי, היו כ-102 אלף ב-2013 לעומת כ-85 אלף ב-2000 (גידול של כ-21%) ובחינוך הערבי, כ-33 אלף לעומת כ-18 אלף בהתאמה (גידול של כ-86%). עם זאת, יש לציין כי הנתונים אינם משקללים את הגידול באוכלוסייה באותן שנים.

קצב הגידול השנתי במספר המורים בכלל המערכת, עלה מ-1.8% בממוצע לשנה בעשור הקודם ל-3.8% בתחילת העשור הנוכחי. בחינוך העברי, קצב הגידול עלה מ-1.0 אחוז בממוצע לשנה ל-3.4 בהתאמה. בחינוך הערבי, קצב הגידול עלה מ-5.2 אחוז בממוצע לשנה ל-5.6 בהתאמה.

ניר כפרי

בחינוך הממלכתי-עברי, מספר המורים עלה מ-56.6 אלף בשנת 2000 ל-61.7 אלף בשנת 2013 (גידול של 9%). בחינוך הממלכתי-דתי מספר המורים עלה מ-19.0 אלף ל-23.9 אלף בהתאמה (גידול של 26%). בחינוך החרדי מספר המורים עלה מ-9.2 אלף ל-16.8 אלף בהתאמה (גידול של 83%).

עוד עולה מהנתונים כי מספר שעות העבודה השבועיות בבתי ספר בשנת 2013, עמד על כ-3.7 מיליון שעות הוראה, זאת לעומת כ-2.3 מיליון שעות בשנת 2000 (גידול של כ-60%). בחינוך העברי, כ-2.7 מיליון שעות לעומת כ-1.9 מיליון שעות בהתאמה (גידול של כ-44%). בחינוך הערבי, כ-1.0 מיליון שעות לעומת כ-440 אלף שעות בהתאמה (גידול של כ-127%).

בחינוך הממלכתי-עברי, מספר שעות העבודה השבועיות עלה מכ-1.47 מיליון שעות בשנת 2010 לכ-1.7 מיליון שעות בשנת 2013 (גידול של 35%). בחינוך הממלכתי-דתי מספר שעות העבודה השבועיות עלה מכ-526 אלף לכ-615 אלף בהתאמה (גידול של 46 אחוז). בחינוך החרדי מספר השעות עלה מכ-326 אלף ל-373 אלף שעות בהתאמה (גידול של 97%).

קצב הגידול השנתי במספר השעות בחינוך הממלכתי-עברי, עלה מ-1.7% בממוצע לשנה בעשור הקודם ל-5.1% בממוצע לשנה בתחילת העשור הנוכחי. בחינוך הממלכתי-דתי קצב הגידול עלה מ-2.5% אחוז ל-5.4% בהתאמה. בחינוך החרדי קצב הגידול השנתי במספר השעות ירד מ-6.2% בממוצע לשנה ל-4.6 בהתאמה.

כמו כן, ממוצע התלמידים למורה, נמצא במגמת ירידה בכלל המערכת ובאופן בולט בחטיבת הביניים בחינוך העברי ובחינוך היסודי הערבי. במהלך העשור האחרון, קצב הגידול במספר המורים גבוה יותר לעומת קצב הגידול במספר התלמידים בכל חלקי המערכת.‬ יחד עם זאת, ניתן לראות כי לאורך התקופה ממוצע זה גדול יותר בשלבי החינוך השונים בחינוך הערבי בהשוואה לחינוך העברי.

נמשכת מגמת העלייה בשיעורם של המורים בעלי דרגת שכר M.A ומעלה בכלל חלקי המערכת. בחינוך העל-יסודי העברי שיעורם מעל 41% בשנת 2013, לעומת 25% בשנת 2000. בחינוך הערבי העל יסודי עלה שיעורם מ-15% בשנת 2000 ל-29% בשנת 2013.

בשנת 2013, הנשים מהוות רוב בכל חלקי המערכת. בחינוך הערבי מגמה זו נמשכת גם בחטיבה העליונה ונשים מהוות למעלה ממחצית בשנת 2013. בחינוך העברי לעומת זאת, נמשכת מגמת הירידה בשיעורן של הנשים בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים.

כך למשל, בחינוך העברי ישנן 86% מורות נשים בחינוך היסודי, 80% נשים בחטיבות הביניים ו-73% נשים בחטיבות העליונות. במגזר הערבי, ביסודי 77% מורות, בחטיבות 66% ובחטיבה העליונה רק מחצית הן מורות והמחצית השנייה מורים.

שיעור המורים מעל גיל 50, עלה עם השנים בכל חלקי המערכת ובאופן בולט בחינוך העברי, שם שיעורם מגיע בשנת 2013, לכ-40 אחוז בחטיבה העליונה וכ-35 אחוז בחטיבת הביניים. בחינוך הערבי שיעור המורים מעל גיל 50 עלה באופן מתון יותר בהשוואה לחינוך העברי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו