בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

החרד"לים מתקשים לעכל את מנהיג הכיפות הקטנות

נפתלי בנט הצליח לאחד מאחוריו דתיים מכל הסוגים, אך החרדים הלאומיים, שדוגלים בקפדנות חרדית עם אידיאולוגיה של שלמות הארץ, מתקשים לעכלו

66תגובות

 "לא אגיד שאין חשדנות כלפיו", אמר על נפתלי בנט פעיל במפלגתו. החשדנות שעליה הוא מדבר לא באה מהחברה החילונית, וגם לא מצד יריבים פוליטיים מימין ומשמאל, אלא מהחוגים השמרניים במפלגות הבית היהודי והאיחוד הלאומי. "רבנים רוצים לדעת איך הנציגים התורניים מסתדרים אתו, האם הוא רציני או שזה משחק אצלו. זה נכון, זה גם בגלל איך שהוא נראה עם הכיפות הקטנות".

נפתלי בנט, הסוס הדוהר של הבחירות האלה עד כה, הצליח ללכד מגזרים שונים בציבור – מתנחלים ועירוניים, מבוגרים וצעירים, אפילו חילונים וחרדים. אבל יש מגזר אחד שמתקשה לעכל את המנהיג חובש הכיפה הקטנה – החרדים הלאומיים (חרד"לים). זהו הפלג המבקש לקיים מצוות ברמת קפדנות חרדית, אך משלב אידיאולוגיה של ארץ ישראל השלמה. אף רב מרכזי לא צפוי לתקוף את בנט. המגזר כולו, מקיר לקיר, אחוז התפעלות מהתחזיות המנבאות לבנט כ-15 מנדטים. עד לפני חודשיים יעד דמיוני היה 10 מנדטים. אבל השידוך הזה בין בנט ובין החרד"לים – כשלפנינו שנים מלאות בדיונים על שירת נשים, גיוס חרדים וענייני דת ומדינה – הולך להיות אתגר לא פשוט גם אחרי ה-22 בינואר.

בנט נוחת בקבינה הדתית-לאומית בתקופה סוערת, שבה לעתים נדמה שכל ילדה וילד נולדים לעולם רוחני המשתרע בין "קול בערווה" ל"40 דנייר" (המידה הרצויה לפי הרבנים של עובי הגרביונים לבנות ולנשים). בזמן שחלק מהציבור רואה במושגים האלה ציווי מחייב, חלק משמעותי אחר מזדעק נגדם במאמרים נזעמים או משתמש בהם כחומרי גלם לבדיחות לגלגניות. לכן בנט הוא פרדוקס מעניין. הוא הצליח להקים גוש של מפלגות הימין הדתי בתקופה שבה הרחוב עצמו הולך ומתפלג בין הציבור החרד"לי-תורני, המקים מרחבים מקודשים ונבדלים, ובין הסרוגים-סתם, הדתיים הנורמליים, כפי שהגדיר אותם פעם ח"כ אורי אורבך.

מוטי מילרוד

בנט פיכח מספיק כדי לא לבחור צד. הוא בא לפוליטיקה כמבשר של שבירת מחיצות פנימיות שחוצות את המגזר בעשור האחרון, אולי יותר. כך קיבץ יחד ברשימה שלו את איילת שקד החילונית עם אלי בן דהן והרב הלל הורוביץ החרד"ליים, כך הוא פונה גם לחילונים, למסורתיים ולדתיים-לשעבר, כך הוא פונה לדור הצעיר שמאס בעסקנים. המיתוג העצמי שלו כאיש שפרץ את חומות בני עקיבא להצלחה של סיירת מטכ"ל והיי-טק הוא כנראה הדלק של בנט בסקרים, קרוב לוודאי על חשבון הליכוד-ביתנו וש"ס.

כאילו כדי להוסיף לקונפליקט, באורחותיו האישיים בנט לא אדוק במיוחד. ליצני החצר במפלגה מכנים אותו מסורתי, חלקם מתעקשים: "לא דתי". עיון בטקסטים של בנט מלמד שענייני הדת אינם במרכז תפישתו. כך, למשל, כשנשאל על אופי השבת, השיב כי זהו זמן ניתוק עבורו ולא זמן התעלות רוחנית או לימוד תורה, כמו שמצופה היה ממנו להשיב. פעיל שטח אחד אמר ל"הארץ" כי לו אישית זה לא מפריע: "הוא שם כיפה? שומר שבת? טוען שמניח תפילין כל בוקר? משלים מניין למנחה במטה? בשבילי זה מספיק דתי".

בנט חד-משמעי כשזה מגיע לעניינים מדיניים-ביטחוניים, מוכן להרחיק עד כדי סירוב פקודה לפנות יישוב, אבל מה בנוגע לענייני דת רגישים? בינתיים, בנט הולך בין הטיפות בהצהרותיו הציבוריות בנושאים שחשובים לבוחריו, למשל שירת נשים בצבא וגיוס חרדים לצה"ל. אבל בנט הוא גם אדם פרטי, איש משפחה, ויש מי שמנסה בציבור הדתי למדוד את קוטר הכיפה שלו ואת מידת הצדיקות של אשתו, גילת, חוזרת בתשובה ושפית קינוחים. נשמות טובות במפלגה מעבירות מיד ליד תפריט של ארוחה שנערכה בניו יורק ב-2005 שכללה גם מאכלי ים ובשר חזיר. את הקינוחים לארוחה ההיא סיפקה השפית גילת בנט. "תמיד אפשר להגיד שהיא התחזקה מאז", אמר אחד הפעילים.

דה וויס באשה ערווה

ב-16 בדצמבר שיתף בנט בדף הפייסבוק הרשמי שלו סרטון מתוכנית הריאליטי דה ווייס. "קבלו שלוש דקות מקסימות", כתב נרגש על הקטע בו מופיעה נערה בשמלה ושרוולים ארוכים באודישן על הבמה: "לפעמים יש שיר או מישהו שפשוט כובש אתכם. זה קרה לי אתמול. במוצאי שבת הופיעה הנערה אופיר בן שטרית עם קול טהור ונראה שגם אישיות קסומה. הייתי חייב לשתף אתכם...". כפי שזה נראה בסרטון, בן שטרית כבשה גם את המנטורים ולבסוף לוחצת יד לאחד שבו בחרה – אביב גפן. הרבה פרצופים של אוהדי בנט החמיצו בעקבות הסטטוס והסרטון.

כ-450 תגובות גרר הסטטוס הזה, רובן מתפעלות מכישרונותיה של בן שטרית, מקצתן רוגמות באבנים את הזמרת והפוליטיקאי גם יחד. צאלה משעלי כתבה: "הפוסט הזה הוא בהחלט חילול השם בעיני. היא אולי שרה יפה אבל קול באשה ערווה + לחיצת היד בסופו של קליפ... נכון שהיא זו שלחצה יד ולא אתה אבל אתה עשית פה פוסט תומך בחילול השם שהיא עשתה וקראת לו מרגש... תחשוב על כך. אתה טוען שאינך מפלגה סקטוריאלית אבל דע מאין באת ולאן אתה הולך...". יודית בוקובזה הוסיפה: "לגמרי מאוכזבת... מאחוריך עומדים עשרות אלפי דתיים המאמינים גם בתורה שבעל-פה ולא רק בפולקלור דתי. אתה גם מייצג ראשי ישיבות ובקיצור את כולנו. נשמח אם תוכל להתחשב".

אז איך באמת רואים אותו הרבנים והציבור התורני? כשהתמודד על ראשות הבית היהודי מול זבולון אורלב, תמכו בבנט רק קומץ רבנים, בהם הרב הצבאי הראשי לשעבר אביחי רונצקי והרב אלישע וישליצקי, ממנהיגי הגרעינים התורניים הפרושים ברחבי הארץ. השניים זיהו בו בשורה רוחנית, מהפכנית, חוצת דורות. הם ראו אותו כיחיד שיכול להוות קונצנזוס דתי-לאומי. היו עוד רבנים אחדים שתמכו בו, אבל השם המפתיע מכולם היה שלמה אבינר, רב היישוב בית אל וראש ישיבת עטרת ירושלים, מראשי האגף התורני המחמיר וישיבות הקו, שמונהגות בידי ישיבת הר המור החרדית-ציונית.

"אני לא חושב שבנט הוא המשיח אבל כל מפלגה יש לה מעלות, כל מפלגה יש לה חסרונות", הסביר ל"הארץ" אבינר את תמיכתו בבנט. "זוהי חובת הבוחר להחליט איפה הוא רואה את הטוב ברובו. לא צריך לחטט אצל כל אחד בחיים הפרטיים, זו אווירה מאוד לא בריאה. אם רוצים לבחור בבן אדם, צריך לראות אם הוא הועיל לעם ישראל. נכון, האידיאל זה להיות תורני, אבל תמיד השאלה היא בדברים האלה מה האלטרנטיבה. אף מפלגה לא שלמה בתכלית השלמות".

ברור כי חלק מרכזי בתועלת הזו הן עמדותיו המדיניות הבלתי מתפשרות של בנט. במישור הדתי פעורה בינו ובין הרבנים אבינר ושמואל אליהו תהום. בנט מערער את הדימוי הציבורי שמזהה לאומיות עם חוסר פשרנות דתית. הוא כבר הצהיר כי יתייעץ עם רבנים, אבל לא יציית להם באופן עיוור, דבר שקודמיו בתפקיד לא היו מעזים להגיד.

כאילו הדברים אינם מסובכים דיים, בימים האחרונים חולל הרב אבינר תסיסה רבתי – תחילה כשכתב כי הורים מצווים לברך גם "ברוך דיין האמת" אם הביאו לעולם תינוק עם תסמונת דאון, ואחר כך כשפרסם דף ההוראות עם כללי צניעות לנשים. נביא הצניעות לנשות המגזר סיפק מידות מדויקות לאורך החצאית והשרוול ואיסוף השיער וסוגי הבדים המותרים ועובי הגרביון (40 דנייר, כמובן), אבל החידוש העיקרי בדבריו היה שכל הכללים המפורטים שלו תקפים עבור ילדות מגיל 3 ואילך.

האם בנט נמנה עם הציבור הזה ומציית להוראות כאלה? ברור שלא. בנט, שמעולם לא למד במכינה או ישיבה גבוהה, מתגורר ברעננה עם אשתו וארבעת ילדיו, ונוהג להתפלל בשבתות בבית כנסת לצעירים בשם עלומים שבו, כמו בהרבה בתי כנסת, אין רב. עם זאת, מדי פעם הוא מגיע להתפלל בבתי כנסת שרבניהם הצעירים נמנים עם הזרם האורתודוקסי-מודרני – "נתיבות" של הרב שאול פרבר ו"אוהל ארי" של הרב רונן נובירט.
בסביבת בנט אומרים כי אין פסול בשיתוף סרטון הכולל שירת נשים. לא ברור מדבריהם אם יו"ר הבית היהודי היה מודע כשהעלה את הסטטוס לסערה שבפתח (האם עשה זאת במכוון?), אבל ברור שיו"ר הבית היהודי מסרב גם בדיעבד להתרגש מזעקות הגוועלד.

זה לא אומר שמי מהרבנים ייצא נגדו, גם לא אחד כמו הרב אליקים לבנון שנאבק למען יריבו זבולון אורלב. לאחר פרשת פינוי המאחז עוז ציון, כאשר פוליטקאים משמאל ניסו לחבר בין בנט לבין הרב דב ליאור שנכח בשבת במאחז, הוא התנער ממנו ואמר "פגשתי את הרב ליאור רק פעם אחת". העלבון הדק לא נעלם מעיניהם. אבל בנט הוא הצלחה שאיש מהרבנים לא חלם עליה, ו"צריך להיות אידיוט כדי לתקוף אותו", כפי שאמר עסקן דתי לאומי.

דבר נוסף שצריך להרגיע את הרבנים הוא העורף החרד"לי העבה של בנט, שלא במקרה נמצא על הכוונת של הליכוד בקמפיין שהחל השבוע על הדרת נשים בבית היהודי. למעשה, זוהי הרשימה החרד"לית ביותר שהיתה אי-פעם בכנסת, עם מקומות ריאליים לאלי בן דהן, הלל הורביץ, אורית סטרוק ואחרים. בנט, אורי אורבך ואיילת שקד הם במיעוט ברשימה. "בנט יהיה די מחושק מבחינה תורנית", אמר לנו איש הבית היהודי, ואחר הוסיף: "החרד"לים הצליחו להכניס למפלגה אנשים שמקשיבים לרבנים. יש רבנים שאמרו לאורי אריאל, דע לך, שאתה גורם לכך שאתה מעלה את הרבנים המגניבים, ולרבנים התורניים לא יהיה כוח פוליטי וציבורי. אבל כשיש בסקרים 15 מנדטים, אף אחד לא יגיד מלה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו