בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ח"כ גפני ענה לגולשי "הארץ": נשים לא ישולבו ביהדות התורה, הן לא רוצות

מה הוא חושב על נאום נתניהו בקונגרס, על סתיו שפיר ועל יאיר לפיד? לקראת הבחירות אירח "הארץ" את מספר 2 ביהדות התורה, שהשיב לשאלות שלכם

107תגובות

חבר הכנסת משה גפני, המתמודד במקום השני ברשימת יהדות התורה, התארח היום (שני) במערכת "הארץ" במפגש השני בסדרה שבה אתם מוזמנים להפנות לפוליטיקאים שאלות על כל מה שרציתם לדעת לפני ההצבעה בקלפי בסוגיות הקשורות למשא ומתן הקואליציוני העתידי, עמדות המפלגה בנושאים מדיניים וחברתיים וכל שאלה אחרת שעולה על דעתכם.

גפני הוא יו"ר מפלגת דגל התורה ונבחר לראשונה לכנסת ב-1988. בכנסת האחרונה שימש יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. בעברו כיהן גם כיו"ר ועדות הכספים והפנים וכסגן שר הדתות. גפני הוא יליד 1952, מתגורר בבני ברק, נשוי ואב לשלושה.

>>> כמה מנדטים תקבל יהדות התורה? כל הסקרים ■ הכירו את רשימת יהדות התורה לכנסת ■ בחירות 2015: כל החדשות והפרשנויות

תומר אפלבאום

רינה שואלת: מה לגבי הדרת נשים? מה דעתך על התנועה החדשה של נשים חרדיות שמבקשות להצטרף לפוליטיקה?

אין תנועה כזו. בדקתי את העניין. למרות שאני לא מכיר את כולן, אין תנועת נשים חרדיות שרוצות לרוץ לפוליטיקה. אם היינו מכניסים לרשימה נשים חרדיות או בכלל, הנשים החרדיות לא היו מצביעות. הנשים החרדיות בדורנו, בניגוד לעבר, הן ברמה חרדית יותר גבוהה מהגברים. דעתן היא ברורה בעניין הזה. אנו נמצאים בדור שהנשים החרדיות הן ברמה רוחנית יותר גבוהה מהגברים. הן לא יסכימו לשים אשה.

כתבנו יאיר אטינגר שואל: הצעת לצרף נשים לרשימה? והאם אתה חושב שיכול להיות שינוי בעמדה הזו במפלגה?

דיברתי עם נשים חרדיות. לא רלוונטי כל העניין. זה נשמע יפה, מהפכה בציבור החרדי. אבל הן לא מסכימות. הנשים המדוברות לא מייצגות אף אחד ולכן הן לא יכולות להיכנס לרשימה.

לא יהיה שינוי בשום שלב. לציבור החרדי הכנסת היא לא חזות הכל. יש דברים של נשות ציבור ואישי ציבור שעוסקים בדברים יותר חשובים מאשר הכנסת, בתוך המערכת הציבורית. הציבור החרדי לא שולח לכנסת את הטובים ביותר אצלו בניגוד לציבור החילוני ששולח רמטכ"לים וכו'. בציבור החרדי הטובים ביותר הולכים להיות ראשי ישיבות, אדמו"רים ורבנים. אני פעם אמרתי במליאת הכנסת שאפילו שאנחנו לא שולחים את הטובים ביותר והחילונים כן, חוץ ממני - החילונים טובים יותר.

"גפני יא מלך" ובוז'י שואלים: אחת ולתמיד - מה הסיכוי שיהדות התורה תשב בממשלה תחת בוז'י והמחנה הציוני? ואיך אתם יכולים לסלוח לביבי שבעט בכם בממשלה הקודמת?

א. אנו לא סולחים לביבי. ב. עבדנו עם הרצוג באופוזיציה בשיתוף פעולה. לא מכל הדברים היינו מרוצים. תהום אידיאולוגית פעורה ביננו לבין העבודה, מרצ והתנועה של לבני. היא (לבני) את האמת קצת מבלבלת אותי, כי היתה שותפה של נתניהו כל השנים. עדיין, לנתניהו אנחנו לא סולחים.

אני מייצג את דגל התורה בתוך יהדות התורה. מעולם לא הלכנו עם השמאל. נהלנו מו"מ ב-92' אבל מעולם לא הלכנו עם השמאל. להוציא מקרה אחד שתמכנו בברק אבל לא לקחנו תפקידים ופרשנו תוך זמן קצר.

אבל קרה משהו בקדנציה הזו. ישבה ממשלה שעיקרה היה ימין ועוד כמה לא מזוהים. היה הליכוד, הבית היהודי שותף משמעותי, ושלושת השותפים הנוספים - לפיד, לבני וליברמן לא מזוהים. פעם ימין, פעם שמאל. פעם בעד מו"מ ופעם נגד. הממשלה הזו היתה רעה מאוד למדינה.

לפיד היה שר אוצר, הוא לא מבין מהחיים שלו בכלכלה ועשה נזק למדינה. הוא קיבל את התפקיד מסיבות פוליטיות ולא יודע, פשוט לא יועד. בקדנציה הקודמת, שהייתי יו"ר ועדת הכספים. עשינו דברים למדינה. היה משבר עולמי, העלנו את הצמיחה במשק, המערכת הפיננסית - בניגוד לארה"ב ואירופה - התחזקה מאוד. הורדנו את האבטלה לממדים שלא היו 30 שנה. הצטרפנו ל-OECD, דירוג האשראי של ישראל - לולא הסכנה מאיראן - עלה לגבהים שלא מוכרים כמותם.

והנה הגיע יאיר לפיד לאוצר והכל מתרסק. הצמיחה יורדת, דירוג האשראי יורד. מתחילים לקבל איתותים מה-OECD. הצמיחה שבתקופתנו היתה הגבוהה ביותר לנפש במערב. ירדה כמעט לרמה הנמוכה ביותר. ואנחנו הציבור החרדי, כמו כלל אזרחי המדינה, סבלנו בכל מצב שקשור לתפקוד של הממשלה הרעה ההיא. אבל גם קיבלנו מכות נקודתיות שהיו מכוונות בעיקר לציבור החרדי.

ועכשיו אנחנו צריכים לקבל החלטה האם אנחנו ממשיכים עם נתניהו. טבעי היה שנמשיך ללכת עם נתניהו והימין. החלטנו אסטרטגית שנקבל החלטה אחרי הבחירות. השיקולים יהיו לא פשוטים. נתכנס אחרי הבחירות חברי הכנסת שייבחרו מיהדות התורה - אני מקווה שיהיו לפחות שמונה, נדון בעניין, נמשיך בפני הרבנים ואשר יחליטו כך נעשה.

גיל שואל: האם מבחינתך ומבחינת מפלגתך בלבד (ללא קשר למה חושב לפיד) - אין אפשרות בכלל לשבת איתו בקואליציה?

גם לבית היהודי היה חלק לא מבוטל בהדרת החרדים בממשלה היוצאת. לגבי לפיד אני חושב שהוא לא מתאים להיות בכלל איש ציבור, אלא איש תקשורת. אבל בהתאם לתשובה הקודמת, כל ההחלטות בדברים האלה יתקבלו רק לאחר הבחירות. השואל גיל הנחמד צריך לקחת בחשבון את כל מה שראינו אצלו, דיקטטורה במפלגה, וגם אצלו יש דעות שונות במפלגה. התשובה שניתנה לגבי ביבי, נכונה גם לגביו. נדון אחרי הבחירות.

"אחד שיודע לשאול" שואל: מה דעתך על הצעירים שמתפרעים בכיכר השבת ובצומת הכניסה לאלעד, ועוד בגלל הנימוק הטיפשי שהמשטרה הצבאית עושה את עבודתה (עוצרת בחורים שלא הגיעו ללשכות גיוס כדי לקבל פטור מגיוס)? האם לדעתך צריך להפסיק לעצור את הבחורים האלה?

הילדים שלי והנכדים שלי לומדים בישיבות ולא נמצאים שם. צריך לשאול את מי שנמצא שם. אני לא חושב שאני צריך להשיב מעבר לזה.

גולש שואל: למה אתם רבים ביניכם ולא יכולים לדבר אחד עם השני? אני מתכוון לפלג הרב שמואל אויערבך שאתם עושים הכל להעלים אותו ואת קבוצתו מהחוג החרדי, ומה עם תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם?

חד משמעית - לא היתה פנייה אחת שהגיעה אלי כח"כ מאיזשהו אדם, קבוצה או חוג שלא טיפלתי או עניתי לה. הדברים הללו לא רלוונטיים. נשלחתי על ידי הציבור החרדי ואני מייצגו. אגב, גם את הציבור החילוני. אני לא בודק בציציות לאף אחד. אני כח"כ מטפל בכל פנייה שמגיעה אלי.

אחד שמבין שואל: מה אתם עושים בדגל התורה כדי לא לאבד קולות בגלל הפילוג הליטאי?

אני מקווה שלא נאבד קולות. אני לא חושב שהיתה תקופה כל כך קשה כמו זו, של מה שהיה פה ועשו לציבור החרדי. אני חושב שהציבור הוא אינטליגנטי דיו כדי ללכת ולהצביע ולהתמודד עם הדברים הללו. יצביעו יותר מבפעם הקודמת. הציבור מכיר את הבעיות, את ההסתה, ולכן בסופו של דבר אני מציע שבמקום לדבר כולם ילכו להצביע.

"אני חילונית ואמפתית לחרדים" שואלת: האם תוכל לפרט מה עמדתך בנוגע להחזרת יהודה ושומרון והגעה להסכם עם הפלסטינים? וכמו כן, מדוע אינכם מתבטאים בנושא זה?

אני מודה לך על האמפתיה. אני בעד קידום התהליך המדיני, לא להשאיר את המצב כך ללא כלום. צריך לעשות זאת בזהירות ובשכל. בהלכה ידוע שעשו שונא ליעקב, אבל אנחנו גם לא רוצים שלנצח תאכל חרב, ולכן צריך לעשות מאמצים בזהירות ולאט לאט, יחד עם ארה"ב, לא להשאיר את המצב כך שאנחנו מבודדים לחלוטין. יש לנו חסד גדול מאוד מהקדוש ברוך הוא שארה"ב היא ידידה שלנו, וצריך לשמור על היחסים האלה. אני תמיד מתבטא בנושאים מדיניים. פעמים רבות דבריי גם עוררו תגובות, אבל יש לנו עמדה שבסופו של דבר נגזרת על ידי החלטה משותפת של יהדות התורה.

כתבנו ממשיך ושואל: ומה דעתך על הנאום של נתניהו בקונגרס האמריקאי?

אני הייתי מוותר על הנאום בקונגרס, אפילו שאני אוהב לנאום.

ליאורה שואלת: בכנסת האחרונה עמדת מול הבית היהודי בוועדת הכספים בנושאים של כסף להתנחלויות וחשיפת השחיתות של החטיבה להתיישבות. זאת היתה אסטרטגיה או שרק רצית לנגח את הבית היהודי?

זו אסטרטגיה. אני דואג למתנחלים כמו שאני דאגתי לכל חלקי הציבור כיו"ר ועדת הכספים. עזרתי לציבור הערבי, הימני, השמאלי, לכולם. אין קבוצה באכלוסייה שיכולה לומר שלא עזרתי לה. מה שקרה עכשיו, זה היה פשוט חטוף ואכול בלי דין ובלי דיין, לפגוע בכל מי שלא שייך לקליקה הזו. בנשים, גברים, ילדים, יישובים. אין מפלגה יותר סקטוריאלית מאשר מפלגת הבית היהודי. הכל לקחו רק להם.

נזדמנה לידם הזדמנות שיושב שר אוצר שלא מבין בכל העניין הזה ואיפשר להם לקחת כסף ככל העולה על רוחם. הם לקחו את כל הכספים שקוצצו לאחרים והעבירו לעצמם ואני כמו כל האופוזיציה נלחמתי נגד התופעה הזו - שהיא לא ישרה ולא הגונה, פוגעת בציבורים אחרים ובתקציב המדינה. הם מסתכלים רק על מה שמתחת לאף שלהם. האם זו אסטרטגיה או טקטיקה - תלוי בעברית. בצורה שבה זה נעשה היינו כולנו נגד, כולנו זה כל האופוזיציה.

כתבנו שואל: מה אתה חושב על חברת הכנסת סתיו שפיר?

היא חברת כנסת חרוצה. עושה עבודה יסודית. פעלנו בוועדת הכספים בשיתוף פעולה מלא. אני יודע שיש דברים אידיאולוגיים שאנחנו חלוקים בהם מאוד-מאוד. מאוד שמחתי שהיא קבלה בפריימריז מקום גבוה וגם התקשרתי לברך אותה.

יוסי: בתור יו"ר ועדת הכספים בכמה קדנציות, איך נתת לכל מיני תקציבים לעבור, לא ראית את הקומבינות? או שמא יד רוחצת יד? למה לא מבטלים את הכספים הקואליציוניים? תסדירו את כל התקציבים בחוק.

א. לא נתתי יד לשום קומבינה. לא היתה שום העברה שלא ידעתי מה היא. מה שלא ידעתי מראש לא נתתי לחברי הוועדה להצביע.

ב. אמרתי מעל כל במה שאני נגד הכספים הקואליציוניים. מה שהאוצר עשה לנו – הוא קיצץ בסעיפים רלוונטיים רגילים והחזיר חזרה דרך כסף קואליציוני. אנחנו נענשנו כמה פעמים: מתי שהונח ההסכם על שולחן הכנסת, מתי שהובא לדיון בוועדה ומתי שאושר בוועדה. אני הצלחתי במהלך כהונתי כיו"ר ועדת הכספים להפסיק את הזרמת הכסף הקואליציוני לישיבות ולהכניס לתקציב. לצערי, הבית היהודי ויאיר לפיד קצצו בכך. אני מתחייב בלי נדר שנעשה כל מאמץ כדי שכל מה שמגיע – יגיע במסגרת בתקציב, שקוף לכל.

במהלך הקדנציה שלי, נדמה לי בתקציב 2012, תקציב הישיבות נכנס לבסיס התקציב והפסיק להיות בהעברות. בחינוך יסודי ועל יסודי הודעתי שבהמשך יהיה כך. התחייבתי שנגיע לכל תקציב החינוך החרדי, כדי להכניסו לתקציב בשקיפות מלאה.

לפיד שואל: אתה שואף להיות שר אוצר בממשלה הבאה?

אם האלטרנטיבה תהיה לפיד, אז אני מוכן לקחת את תפקיד שר האוצר. מכיוון שאין כזו אופציה יותר, אף אחד לא הולך להתאבדות ציבורית. אנו מפלגה שמקווה לקבל שמונה מנדטים ומקווים להיות בקואליציה. מפלגה של שמונה מנדטים לא מקבלת תיק אוצר, ובכלל, אני חושב ששר אוצר צריך להיות ממפלת השלטון. לא ייתכן שלראש הממשלה ולשר האוצר יהיו אג'נדות שונות. מה שחשוב לכלכה הישראלית הוא שיו"ר ועדת הכספים יהיה מיהדות התורה.

כתבנו שואל: אז יעקב ליצמן צריך להתחיל לתפור את החליפות?

הכל נדחה לאחר הבחירות כפי שעניתי קודם. מכיוון שהזכרת את הרב ליצמן, אני חייב לציין שתפקודו כשר הבריאות בפועל, כסגן שר הבריאות, עם העלאת התקנים של מיטות בבתי החולים, עם היחס לחולים, עם טיפולי השיניים - מדינת ישראל הפסידה כשעזב וקיבלה חיקוי עלוב של שר אוצר ושרת בריאות. כעת אנו רואים את הנזק שנגרם למערכת הבריאות.

עידו שואל: יש ציבור עני בישראל שזקוק לתחבורה ציבורית בשבת. האם לא ראוי לסיים את הכפייה הדתית הזו שהיא חוסר צדק משווע?

יש ציבור עני בישראל לצערי הרב, אני יודע את זה וצריך לטפל בכך יותר. תחבורה ציבורית בשבת -מעבר להיותו חוק אנטי דתי שלא מתאים למדינה יהודית - זה חוק אנטי סוציאלי בעליל. מכיוון שמשמעותו היא שאנשים עשירים יישבו בבית רגל על רגל, וירוויחו מהתחבורה שאחרים מפעילים. תהיה תרבות של עבדים, של נהגים שלא יכולים לשבת עם המשפחה שלהם.

אחד מחוקי התורה - שהמשמעות שלו התקבלה בכל העולם המודרני – הוא שלאנשים צריך שיהיה יום בשבוע גם מבחינה רוחנית – שיישבו יחד, האשה והילדים. החוק הזה לא כופה עליהם לא לעבוד בשבת. מי שירצה יעבוד, ומי שלא - לא. אבל זו אמירה נאיבית, כולנו יודעים שיש מקומות שעובדים בשבת ומי שלא מעוניין לא מתקבל.

עמוס שואל: אמרת לאחרונה שיהדות התורה תקבל תמיכה מהציבור הכללי ולא רק מחרדים. איך תשכנע חילונים להצביע למפלגה שנמצאת איתם בעימות תרבותי?

קודם כל, אני לא נמצא עם כל הציבור החילוני בעימות תרבותי. חלק גדול - הרוב לדעתי - הוא ציבור מסורתי, והציבור בישראל רוצה שתהיה לו נציגות שתדאג להוזלת יוקר המחייה, למקום עבודה, לדיור. כל הוויכוחים האידיאולוגיים לא רלוונטיים לכך. אנו באים עם רקורד, לא עם דיבורים. אני דאגתי שמפעל פרי הגליל לא ייסגר, שמתפרת העצמאות לא תיסגר - עם נשים שרובן יוצאות אתיופיה, אני דאגתי שתע"ש לא תיסגר. אני דאגתי לחישוב מס מאוחד שזה בעיקר לציבור החילוני.

כשההחלטה של האוצר, ובעקבות זאת של בית המשפט, הפילה עליהם את התקרה - הם באו לוועדת הכנספים ובכו. קציני צבא, חילונים... ואני דאגתי להפסיק את העוול הנורא הזה. אגב, הם עשו לי מסיבה בתל אביב. ואני פונה אל הציבור החילוני - מעל גבי אתר "הארץ" - אל תסתכלו על החרדים כמו שגורמים אנטי דתיים מנסים לצייר אותנו. אנחנו אנשים טובים. אצלנו הדאגה לכלל הציבור- יהודים וערבים, חילונים ודתיים - שווה. אל תצביעו למפלגות נישה ומצב רוח. הצביעו למפלגה שורשית שדואגת ובאה עם קבלות, גם לחילונים.

דוד שואל: האם אחיך, סרן אלעזר, שלחם בסולטן יעקב, הצליח להישאר חרדי על אף שהתגייס?

אחי אלעזר היה תלמיד ישיבה, אברך בכולל. חכם עצום שיצא לפרנסתו, היו לו כבר אז הרבה ילדים. הוא בא לצבא ואמר שסיים ללמוד - אין תורתי אומנותי, והתגייס. אחי הוא אדם שעוזר לאנשים. הוא נקלע במהלך שירותו לקרב בסולטן יעקב, אנחנו במשפחה פחדנו שנהרג ולא היה איתו קשר. אנו יודעים בדיעבד שהוא עבר מטנק לטנק ועודד את החיילים כשהסורים כיתרו אותם, ושהמצב היה שם רע מאוד. אגב, כולם היו בוגרי ישיבות הסדר. עד היום הוא הולך לבקר את המשפחות של ההרוגים והנעדרים ולעודד אותן. אני יודע שהם אוהבים אותו אהבת נפש. הוא חרדי לכל דבר ועניין.

הודיה שואלת: מה דעתך על גיוס בחורים חרדים שלא לומדים בישיבות? והאם חוק הגיוס שנחקק בחורף שעבר כל כך גרוע מבחינתכם? ואם כן - האם תתנו את כניסתכם לקואליציה בביטולו?

אלעזר, אחי, מתנגד לחוק הזה מכל וכל. אין מציאות כזו שכל מדינה - ודאי יהודית - לא תאפשר בחוק ליהודי שמבקש ללמוד לעשות זאת. אני אומר בשמו של אחי, בוודאות - הוא מתנגד לחוק ומתבייש בו. בגלל פוליטיקה לוקחים את הדבר הכי קדוש לעם ישראל ופוגעים בו.

יוסל'ה גולדברג שואל: אתמול פגשתי ידידה שלי. היא מאורסת. אביה יהודי ואביו גם יהודי, אך שניהם אינם יהודים על פי ההלכה. האם הנך מתנגד לכך שהמדינה תאפשר לאזרחיה לקבל מעמד של נשואים כאשר הם חסרי דת?

לגבי חסרי דת אין בעיה. אין יהודי על פי ההלכה או שלא. אם הוא לא יהודי, לא הופכים אותו לכזה. אי אפשר להפוך מי שאינו יהודי ליהודי על פי חוק, ולכן התהליך הוא תהליך דתי. היהדות אינה מיסיונרית. רוצה להתגייר - ניתן. לכל מדינה בעולם יש דברים עקרוניים שלפעמים יכולים לפגוע באזרח כזה או אחר, אבל המדינה שומרת על המסגרת והעקרונות. יש זכויות אזרחיות שאנשים מקבלים. לגבי המושא העקרוני - אנחנו מדינה יהודית ויהודי חייב להיות כזה לפי ההלכה. 

יששכר שואל: החרדים העובדים - למה אתה מתעלם מהם? אלי ישי עוד שניה עולה על הגל ששווה אלפי קולות.

אין מושג של חרדי עובד או חרדי לומד. חרדי הוא מי שמחנך את ילדיו לתורה ומצוות. יש מי שלומד תורה כל היום - שזו האליטה של הציבור החרדי והעם היהודי, ויש חרדי שמחנך את ילדיו לתורה ומצוות ורוצה להתפרנס בכבוד. והוא חרדי לכל דבר. כך היה בעם ישראל מאז ומתמיד. יש מי שפוליטית רוצה לחדד את המושגים האלה כאילו הם שונים. אני כופר בכך. חרדי הוא חרדי הוא חרדי. בין אם הוא לומד או עובד.

מצטער בפני מי שלא הגעתי לענות על שאלותיו. בהזדמנות אחרת, בקרוב. אני מוכן לבוא לא בתקופת בחירות.

כתבו כאן את שאלותיכם לגפני


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו