במפלגות השמאל מייחסים את ההצלחה היחסית לקמפיין הגעוואלד ולמיכאלי

בעבודה בחרו להדגיש את המילה "אמת" לצד דמותו של רבין. במרצ קצרו את ההצלחה בזכות מסר הפחדה בודד, ובסופו של דבר גם היעדר האלטרנטיבה השפיע. זהבה גלאון: "אחרי הבגידה של גנץ המצביעים הבינו שאין משיח"

נעה שפיגל
נעה שפיגל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
מיכאלי במטה העבודה בתל אביב, שלשום. להצלחתה של מפלגת העבודה תרם גם השינוי בהרכב הרשימה
מיכאלי במטה העבודה בתל אביב, שלשום. להצלחתה של מפלגת העבודה תרם גם השינוי בהרכב הרשימהצילום: מוטי מילרוד
נעה שפיגל
נעה שפיגל

במטות מפלגות השמאל נשמעה ביום שלישי בערב אנחת רווחה כללית. מדגמי הערוצים העידו על כך שלמרות האיומים והתוצאות המדאיגות בסקרים בחודשים האחרונים, העבודה ומרצ הצליחו לחצות בבטחה את קו אחוז החסימה והוכיחו שסך החלקים גדול מהשלם. בסיבוב הבחירות הקודם גרף איחוד המפלגות לצד מפלגת גשר של אורלי לוי אבקסיס 7 מנדטים. נכון לאמש, תוצאות האמת החלקיות העידו על כך שמרצ השיגה 5 מנדטים ואילו העבודה השיגה 7.

דרכיהן של שתי המפלגות להישג הזה היו שונות בתכלית. בעבודה בהובלת מרב מיכאלי ניהלו קמפיין בו הודגשה המילה "אמת" על חשבון "העבודה", לצד דמותו של רבין. במרצ היה זה קמפיין הגעוואלד. מלבד לכך, השפיע גם כל המתרחש במפלגות המתחרות.

"למצביעי השמאל תמיד היתה נטייה ללכת על הצבעה טקטית", אמרה בשיחה ל"הארץ" זהבה גלאון. "תמיד נערכים חישובים — 'אם רק נצביע לציפי היא תחליף את ביבי', 'אם נצביע לגנץ הוא בטוח יחליף את ביבי'. אחרי הבגידה הגדולה של גנץ המצביעים הבינו שאין משיח כזה". גלאון העריכה גם שלהצלחה היחסית של מפלגות השמאל תרמו גם האלטרנטיבות, או היעדרן. בהיעדר מפלגה שמהווה תחרות רצינית לנתניהו, לדבריה, העדיפו המצביעים לחזק את המפלגות בהן הם מאמינים. "בואו נתמוך על פי השקפת עולם", הסבירה. "היה ברור לציבור מאוד גדול שבן גביר זה כבר לא בדיחה, שהוא הולך להיות בכנסת", הוסיפה. "ברגע שהוא, סמוטריץ ואבי מעוז התאחדו, התחושה היתה שחייבים להשיג קונטרה לכהניסטים".

פרץ, שמולי ולוי-אבקסיס בבית הנשיא ב-2019. השמות החדשים ברשימת העבודה השכיחו קצת את הסיבוב הקודםצילום: אוליבייה פיטוסי

להצלחתה של מפלגת העבודה תרם גם השינוי בהרכב הרשימה. עמיר פרץ ואיציק שמולי, שהפרו את הבטחת הבחירות שלהם וחברו לנתניהו, נעלמו מהמפה. במקומם צצו שמות חדשים שאולי השכיחו קצת את הסיבוב הקודם, את שיתוף הפעולה הכושל עם אורלי לוי אבקסיס, ואולי גם ריככו מעט את התדמית המפא"יניקית הנוקשה שדבקה במפלגה שנים רבות. איציק אלרוב, יועץ תקשורת ואסטרטגיה ומי שניהל את הקמפיין עבור המפלגה בסיבוב הבחירות האחרון, הסביר כי מיכאלי "הכניסה רוח חדשה במפלגה. היתה לה סוג של מלחמה הרואית".

אלרוב מזכיר גם את ההחלטה לקיים פריימריז כצעד שתרם להצלחה הנוכחית. "באותו הזמן שבו מיכאלי נלחמה בבתי משפט כדי להכריח את פרץ לקיים פריימריז, שאלתי את עצמי, 'על מה היא נלחמת?', המפלגה הזו נחשבה אז לגופה פוליטית". אחרי המהלך הזה, לדבריו, הצליחה מיכאלי להקפיץ את המפלגה למעלה בסקרים ולשמר את המומנטום. "היא דמות אהובה, רואים את זה בסקרים", אמר, והסביר שזו הסיבה שהובילה להדגשתה של מיכאלי בקמפיין. גם השימוש ברשתות החברתיות, בדגש על אינסטגרם וטיקטוק, סייעו לדבריו בהבאת קהל חדש.

קמפיינים מתנגשים

לדברי אלרוב, קמפיין הגעוואלד של מרצ התנגש עם זה שניהלה מפלגת העבודה — וייתכן שבלעדיו היתה משיגה עוד שני מנדטים. עמר בר לב, מספר שתיים בעבודה, נוטה להסכים איתו. "לא היה לי ספק שמרצ תעבור את אחוז החסימה", אמר בר לב. "גם היסטורית — כמעט כל מערכת בחירות יש את הקמפיין הזה". הוא הוסיף כי "הקמפיין (של מרצ) הצליח להבהיל אנשים רבים. לא מעט אנשים שפגשתי הודו שהם תומכים בנו, אבל מתכוונים להצביע למרצ". להערכתו, קמפיין דומה שערכו בכחול לבן פגע גם הוא בהישגי העבודה. "כל זה מראה שהפוטנציאל הנוכחי והממשי של מפלגת העבודה הוא לפחות עוד 3־4 מנדטים".

מטה הבחירות של מרצ, שלשום. זנדברג: "בסדר, שרדנו"צילום: אליהו הרשקוביץ

גם בר לב זוקף לזכות מיכאלי את רוב הקרדיט להצלחת הקמפיין. "לא היה לי ספק שהיא תבחר ליו"ר, גם תמכתי בה", אמר, אך הוסיף שלא האמין שתצליח לייצר מהפך כזה: "חשבתי שהיא לא מחוברת למציאות". בין התנאים שהיו לרעתה ציין את לוח הזמנים הקצר, המצב הכלכלי הרעוע ומנגנון המפלגה המסורבל. והיתה גם הפרשה שנגעה לאבתיסאם מראענה, מספר 7 ברשימת העבודה. "לקח זמן עד שהציבור בחלקו הכיר את אבתיסאם", אמר. "היו ראיונות ואת השימוע, ומעל לכל היתה האישיות הכובשת שלה. היא הסבירה את תהליך שעברה, ולשמחתנו הצליחה לשכנע חלק גדול מהמצביעים וחלק מהתקשורת. אין ספק שאם בשבועיים הראשונים של הקמפיין זה היה נושא מרכזי, בשבועיים־שלושה האחרונים זה כבר הפך לנון־אישיו".

קרדיט ללפיד

תמר זנדברג ממרצ אומרת שלא היתה אפשרות לנהל קמפיין אחר עבור המפלגה, וכי מדובר בתוצר של הנסיבות. "נקלענו לראשונה בתולדותינו למצב שבו אנחנו לא עוברים את אחוז החסימה בסקרים", אמרה. "זה הכניס אותנו לסערה מאוד גדולה. פתחנו בקמפיין שהיה מבוסס מציאות, לצערנו. היה לנו מסר אחד להעביר — מרצ צריכה לעבור את אחוז החסימה".

לפיד במטה הבחירות של יש עתיד בתל אביב, בליל הבחירות. מצא את הדרך לשמור על הגושצילום: תומר אפלבאום

זנדברג מודה ש"לא כיף להיות במצב הזה, אבל הקמפיין נקלט ונתפס מאוד בעוצמה, וכל זה הביא אותנו בסופו של דבר ל–5 מנדטים. תחילה קיווינו ל–6 או 7 לפי המדגמים, אבל בסוף מדובר ב–5. בסדר, שרדנו". היא מדגישה שההישג לא התרחש מעצמו, ולא קשור רק לאנשי מרצ. "היתה התגייסות סביב למסר — מהתקשורת, וגם מיאיר לפיד, שנהג באחריות וכינס מסיבת עיתונאים מיוחדת", אמרה. "דיברתי איתו לפני כמה שבועות וביקשתי ממנו לשמור על הגוש, והוא אמר שהוא ימצא את הדרך... זו היתה התגייסות מאוד אחראית".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ