בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההקלטות, העדויות במשטרה ו-18 הדקות החסרות

ציטוטים נבחרים מתוך דו"ח מבקר המדינה כולל תמלולי הקלטות של שיחות בין אשכנזי לוינר ובין וינר להרפז ואת עדויות המעורבים

17תגובות

מבקר המדינה פרסם היום את הדו"ח הסופי שלו על פרשת הרפז. להלן ציטוטים מרכזיים מהדו"ח ומהעדויות בפרשה (לחצו להורדת הדו"ח המלא):

3 בפברואר 2010, שיחת טלפון בין ארז וינר לבועז הרפז:

השיחה מתועדת בהקלטות לשכת הרמטכ"ל ומופיעה בדו"ח הסופי של המבקר.

וינר: (מתייחס ללשכת שר הביטחון): לא, אני אומר, גם כל מיני דברים שקשורים לכל מיני פרויקטים וכל מיני עניינים. היום יירטתי להם מתחת לאף איזה מהלך, כל מיני רשימות דרישות שרצו להעביר לקונגרס (האמריקאי), שכנראה בא לטפל גם בכל מיני אינטרסים.

הרפז: הם בטוחים שברגע שאבי (בניהו) מתמוטט, כל הבינה הארגונית סביב הבוס (אשכנזי) הולכת, כמו שהגדיר את זה השר היום בצורה בלתי אמצעית... אז אנחנו, מחר אסגור לך את המעגלים האחרונים וזהו... אתה עברת לעוד מכשיר (סלולרי)?

וינר: לא עברתי. יהיה לי כנראה ממחר עוד אחד, אבל אשמור אותו רק בסטנד ביי.

הרפז: בסדר, צריך לייצר פלטפורמה אלטרנטיבית.

(לפי משרד המבקר, וינר והרפז דנים בהשגת אמצעי תקשורת הבטוחים מהאזנות).

3 במארס 2010, שיחה נוספת בין וינר להרפז:

וינר: הוא (אשכנזי) טס ביום ראשון לארצות הברית ו(שמו של קצין בכיר) מלווה אותו, יש שם את הדינר וכל מיני פגישות... ל(קצין) היה אישור בעבר לטוס במחלקת עסקים ולא במחלקה רגילה, אישור רפואי. פג תוקפו של האישור והוא חידש אותו מפני שהוא ידע שזה רגיש, הוא ביקש שיעשו את כל הבדיקות מחדש... חשב משרד הביטחון הודיע שהבקשה לא מאושרת ואם הוא לא יכול לטוס במחלקה רגילה, שלא יטוס...

וינר: תגיד, ויוני (קורן, ראש מטה השר) טס בעסקים?

הרפז: יוני כן.

וינר: למה? הוא לא קיבל מעמד של מנכ"ל... אם הוא טס בעסקים, זו חריגה מפרוטוקול, זה מה שאני בא ואומר... השאלה אם אתה יודע להגיד לי בוודאות שהוא טס בעסקים.

הרפז: אני אומר לך שכן, שלומי (עם-שלום, סגן המזכיר הצבאי של השר).

וינר: שניהם טסו עסקים.

(בהמשך השיחה דנים השניים בכוונת הרפז להיכנס בלא רשות למחשב במשרד הביטחון, כדי לאמת את המידע)

6 במאי 2010, שיחת וינר-הרפז:

המבקר מעריך כי שיחה זו, בשעה 21:44, נעשית לאחר שהרפז העביר את המסמך לוינר, ומיד לאחר שהעוזר הראה אותו לרמטכ"ל.

וינר: טוב, הקראתי לו כמה שורות נבחרות. לא נתתי לו לקחת את זה... נפלה לו הלסת.

הרפז: טלפונית, הוא קיבל?

וינר: לא, מה פתאום, הכנסתי לו אחרי שהוא סיים... אמרתי לו: יש פה איזה חומר נפץ, אסור שהוא יהיה אצלך... אמר לי (אשכנזי) אני לא מאמין, אתה מאמין? שמע, אם היית שואל אותי לפני כמה חודשים לא הייתי מאמין לך בכלום. אבל לצערי מה צריך לעשות? אמרתי לו: אתה צריך לתת Go ahead להגיד מה המטרה. בקיצור: אמר לי: חייבים לעשות משהו. אי אפשר... הוא היה המום לגמרי ואומר לי: שמע, חייבים לעשות עם זה משהו. אמרתי לו: אוקיי, הגיע הזמן.

הרפז: הוא צריך להשלים את המטרה. הוא צריך להגיד זה המטרה שלי חבר'ה, זה מה שאני רוצה.

וינר: המטרה שלו (של אשכנזי), המטרה שלו לפחות כפי שהוא אמר אותה עכשיו לוודא שמי שהם רוצים (יואב גלנט) לא יהיה שם (הרמטכ"ל הבא). לא משנה מי מהאחרים כן, למרות שיש לו העדפה אישית... הוא אומר: לא יכול להיות שהוא (גלנט) יהיה. שאלתי אם אני צריך להראות את זה למישהו. אמר לי: עזוב, אל תתעסק עם זה.

6 במאי 2010, שיחת וינר עם האלוף גדי אייזנקוט: 

השיחה מתקיימת בשעה 22:15, זמן קצר לאחר שיחת הטלפון שצוטטה בין וינר להרפז.

וינר: דבר נוסף... בהמשך לשיחתנו הקודמת, יש לי איזה נייר שלפני הפגישה עם השר (ברק) אני אראה לך אותו. בהקשר של העניינים האלה שדיברנו עליהם.

אייזנקוט: מה, שמישל (בן-ברוך, המזכיר הצבאי של השר) כבר הכין תוכנית כתובה?

וינר: אה... חלוקת התפקידים והמשימות. אתה משובץ... עם אופציות אפילו נתנו לך.

אייזנקוט: נתנו לי אופציות?

וינר: כן, כן, אתה יכול לבחור בין ידלין לבני (הכוונה בין מינוי לראש אמ"ן לבין מינוי לסגן רמטכ"ל).

14 במאי 2010, שיחה בין אשכנזי לוינר:

וינר מדבר עם אשכנזי על קשר אפשרי של ברק ויוני קורן לקרן החדשה לישראל (מה שהמבקר מכנה בדו"ח "עמותה א'"). באותה תקופה נמתחה ביקורת בימין על סיוע כספי שהעניקה הקרן לארגוני שמאל, שתקפו את פעילות צה"ל בשטחים.

וינר: שמו לי היום נייר שקשור לכל הסיפור של (הקרן).

אשכנזי: נו...

וינר: החלק המטריד שמהחקירות שהם עשו על (הקרן) מחברות גם את יוני (קורן) גם את הבוס שלו.

אשכנזי: טוב מאוד, שיתחילו לפרסם את זה...

וינר: חוברת מעניינת, הם עשו עבודה ממוקדת... איך הם מגישים תביעות נגד זה, הם שמים שמות כמו השם שלך, מכניסים אתכם לאינטרנט...

אשכנזי: איך אבל יוני קשור אליה?

וינר: לפני שהוא בא לשר, החברה הזו שהיתה שייכת לו עבדה איתם.

אשכנזי: מאיפה אתה מדבר? מהפלאפון שלך?

וינר: לא, מה פתאום, מהמשרד...

וינר: אפשר לתרום גם כן למאמץ המלחמתי הזה.

אשכנזי: טוב... אתה לא עוסק בזה יותר.

וינר: אני יושב פה ועושה דואר.

8 באוגוסט 2010, שיחות אשכנזי-וינר, לשכת הרמטכ"ל, לאורך היום:

ביום ראשון, יומיים לאחר פרסום המסמך בערוץ 2, דנים אשכנזי ועוזרו בהשלכות, בכמה שיחות.

10:17 בבוקר

אשכנזי: תראה, החולשה שלנו שיש לנו את הנייר... זו הבעיה שלנו...

וינר: טוב, אבל אתה לא הוצאת אותו.

אשכנזי: אני לא הוצאתי את הנייר.

וינר: בסדר, אני יודע שיש אותו כנראה לעוד כל מיני אנשים, אמרתי גם לבועז. גם בני (גנץ) וגם זה (לא ברור מי) שכבר שמעו עליו מכלי מיני מקורות נוספים... בועז אמר לי שיש את הנייר הזה בעוד שלושה-ארבעה מקורות, שזה לא רק אצלנו חונה.

אשכנזי: אבל אם תהיה חקירה, אנחנו נצטרך להגיע. אני לא מתכוון לשקר. נצטרך להגיד איך הגיע המכתב... נגיד גם ממי הגיע.

וינר: כן ושהתלבטנו ולא עשינו עם זה כלום. חשבנו שזה לא נכון.

אשכנזי: לא, אבל הוא צריך להבין שלא תהיה ברירה עם זה ולא נשקר. הוא מבין את זה?

וינר: אני חושב שכן. אני יכול לחדד את זה אתו.

אשכנזי: תגיד לו שאנחנו, אנחנו לא בטוחים, אך אם זה יגיע לידי זה יכול להיות שנצטרך להגיד את זה, שיידע, כי לא נשקר. יותר מדי אנשים מעורבים בזה

שלוש שיחות שאינן מוקלטות, 8 באוגוסט בשעות הערב:

אלה 18 הדקות החסרות, בשלב דרמטי מאוד של הפרשה. באותו ערב מתקשר אשכנזי להרפז בעת שהוא שוהה בבית חברה קרובה של אשתו, רונית (רונית מקשרת בין הרפז לאשכנזי). על-פי נתוני תקשורת שנאספו, השיחה ארכה כ-18 דקות. היא איננה מוקלטת משום שלא נעשתה דרך לשכת הרמטכ"ל. בשלב זה שני הצדדים יודעים כי יועץ התקשורת אייל ארד הגיש תלונה למשטרה על זיוף המסמך עם הלוגו של החברה שלו וכי המשטרה תתחיל בחקירה.

"אשכנזי אמר למבקר המדינה", נכתב בדו"ח "כי ביום ראשון בערב הוא יזם שיחת טלפון עם הרפז שבה אמר להרפז כי בכוונתו למסור בחקירה את כל האמת וכי למיטב זכרונו 'הרפז לא רצה שאני אגיד זאת'". הרפז אישר את דברי אשכנזי בשיחה בעדותו במשטרה. "גבי אמר: אני אצטרך להגיד שראיתי את המסמך אצל ארז וארז ראה את המסמך אצלך. אמרתי לו: תגיד את כל מה שאתה צריך להגיד".

באותו ערב, מ-20:14 ואילך, התקיימו שתי שיחות טלפון נוספות, בין וינר (ששהה בלשכת הרמטכ"ל) להרפז, באורך כולל של 25 דקות. השיחות מתועדות בנתוני התקשורת, אך באופן חריג אינן מוקלטות, משום שוינר התקשר ממכשיר טלפון במשרדו המחובר למרכזיה של משרד הביטחון, אך לא למערכת ההקלטות.

10 באוגוסט, 2010, אשכנזי מדבר עם יהודה וינשטיין:

ב-10:31 בבוקר, שלושה וחצי ימים אחרי הפרסום בערוץ 2, יומיים אחרי פתיחת חקירת המשטרה, מתקשר הרמטכ"ל ליועץ המשפטי לממשלה, בעת שהפצ"ר האלוף אביחי מנדלבליט נוכח בחדר עם הרמטכ"ל.

לפי המבקר, "מעיון בתמליל שיחת הטלפון האמורה עולה כי הרמטכ"ל אמר ליועמ"ש כי הוא ראה ש'אתם מחפשים את המסמך', המסמך מצוי ברשותו 'חודשיים שלושה או יותר', כי הוא מבקש להשמיע את דבריו בפרשה במשטרה וכי יכולים להגיע לקחת את המסמך כבר עכשיו, אלא שהוא מבקש להשמיע גם את דבריו בפני המשטרה והוא מבקש לעשות זאת רק לאחר שיסיים את עדותו בפני ועדת טירקל בעניין המשט הטורקי, שאמורה להיות למחרת". וינשטיין מקבל את הדברים ולמחרת נפגש הרמטכ"ל בבית החייל בירושלים עם בכירי אגף החקירות, ניצב יואב סגלוביץ' ותת-ניצב דודי מנצור.

11 באוגוסט 2010, עדות ראשונה של אשכנזי במשטרה:

העדות ניתנת ב-16:15 ונמשכת כ-15 דקות.

אשכנזי: "הנייר הזה הגיע לארז... ארז הביא לי אותו והנייר הזה הגיע דרך בחור... שאני מכיר אותו". החוקרים אינם שואלים שאלות נוספות ואינם מנסים לברר במישרין את זהותו של ה"בחור".

11 באוגוסט 2010, עדות ראשונה של וינר:

בעיות הזיכרון של עוזר הרמטכ"ל. עוזר הרמטכ"ל מעיד בפני בכירי המשטרה, יואב סגלוביץ' ודודי מנצור, בבית החייל מיד אחרי עדות אשכנזי. מתברר שגם לארז קשה להיזכר במי בדיוק מדובר.

סגלוביץ': מי זה היה שהתקשר?

וינר: הבחור הוא אזרח. אני אפילו לא יודע להגיד איך נוצר הקשר או למה או כמה.

סגלוביץ': מה שמו?

וינר: אה... בועז.

סגלוביץ': בועז מה?

וינר: אה... עוד שנייה אני אזכר... אני מכיר אותו, כשהייתי רל"ש שלו (גבי) בצפון ואז הוא היה סא"ל באמ"ן. זה לא מישהו שהוא זר לי...יש לו איזו חברה שמתעסקת בענייניים ביטחוניים. לא יודע בדיוק במה.

סגלוביץ': הייתי מבקש את השם שלו, מספר טלפון שלו ואיך אני מגיע אליו הכי מהר.

וינר: תראה, לא, שנייה. אני נזכרתי בשם משפחה. זה לא משהו שהסתרתי. אני פשוט קצת סנילי.

סגלוביץ': לא, לא

וינר: השם שלו אה...

סגלוביץ': לרגע לא...

וינר: בניגוד למפקד שלי, וזה עושה לי הרבה בעיות. אני יש לי בעיה בזיכרון.

סגלוביץ': לא רק לך, גם לנו.

מנצור: זה בא עם הגיל.

וינר: אה.. בועז הרפז. זה השם שלו... אה, כן. תראה, האי נעימות זה כי בסוף הבן אדם בא באמת מתוך תסכול ורצון כן לעזור.

סגלוביץ': בחוץ יש מהומת אלוהים. אני רוצה להגיע כמה שיותר מהר לבועז. אני מאמין שדרכו נגיע לעוד מקומות. איפה הוא גר בארץ?

וינר: איפה הוא גר בארץ?

סגלוביץ': כן.

וינר: באזור המרכז איפה שהוא.

מסמך הרפז השני – מכתבו למבקר, 1 במאי 2012:

אחרי שיגור טיוטת הדו"ח הראשונה למעורבים בפרשה, מגיב הרפז במכתב תשובה ארוך, שבו הוא משנה בצורה קיצונית את גרסתו.

"אספתי מידע על שר הביטחון, יוני קורן ועל האלוף גלנט", כותב הרפז. "שיתפתי בקביעות את הרמטכ"ל אשכנזי, רעייתו ועוזרו אל"מ וינר. הם, באופן ישיר או באמצעות דובר צה"ל דאגו להעבירו לתקשורת... רצף האירועים... מוכיחים כי הרמטכ"ל רעייתו ואל"מ וינר הם שהפעילו, יזמו, היו מודעים באופן מלא לכל אחד מהנושאים והשלבים והיו מעורבים לעומק בביצוע, בניגוד מוחלט להיתממות שלהם כפי שמצוטטת בטיוטת הדו"ח לפיה היו פסיביים לחלוטין". בעקבות המכתב, שלח המבקר למחרת מכתב משלו ליועץ המשפטי לממשלה ובו הוא ממליץ על פתיחתה של חקירה פלילית מחודשת בפרשה. וינשטיין טרם השיב לפנייה עד היום.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו