עמית אדלשטיין
עמית אדלשטיין

חינוך לעצמאות הוא אבן פינה בהתפתחות של ילדים, כחלק מההכנה לבגרותם. ואולם, לטובת ההתפתחות וההכנה האלו יש לחנכם גם להכיר בתלות באחר כדבר בלתי נפרד מהחיים. הן הורים והן ילדים חוששים מתלות זאת ואף מבטאים זאת בגלוי. הורים - באומרם ביטויים כגון "אני לא רוצה שהוא יהיה תלותי", וילדים - בניסיון לשלוט במצב, להיות אלו שמחליטים. כל שלב בחיים מקפל בתוכו פחד מתלות באחר, החל מהרגע הלידה. תינוק נולד לתוך קשר ולא יכול להתפתח או לשרוד בלעדיו, אך חש מאוים מתלות אבסולוטית זו. הישרדותו תלויה לחלוטין בהיענות של הוריו, בזמינותם ובטיפול שהם מעניקים לו – גורמים שאין הוא יכול לשלוט בהם. על כן, פעמים רבות, כאשר הוא חש מתוסכל מהמתנה למענה הורי, או ממחסור בו, הוא מנסה להכחיש את התלות בהם ולהחזיק את עצמו לבד. לשם כך, כפי שעלה בתצפיות פסיכואנליטיות על תינוקות, הוא משתמש בחושיו. למשל, נמצא שתינוקות שלא מקבלים את מבוקשם מהוריהם במשך זמן החורג מיכולתם לחכות, בוהים באור או מקמרים את גבם. באמצעות ריכוז כזה או אחר, שמסייע להם להסיט את תשומת לבם ולברוח מהסיטואציה המעיקה, הם מנסים להעלים את החרדה הבלתי נסבלת מפני הסיכון לאי-הישרדות.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ