בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קורס חדש בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב מפגיש בין רופאים וסופרים

בעידן הקידמה הולך הרופא ומתרחק מהחולה. קורס חדש בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב מפגיש בין רופאים וסופרים, כדי לחזק את האיזון בין כישוריו המדעיים של הרופא לכישוריו ההומניסטיים

תגובות

הרפואה מבוססת על המדע, אבל בלבה נמצא המפגש בין אדם לאדם, בין רופא לחולה. ההתמקדות במדע גורמת לרופאים לטפל בחולים באופן שיוצר הפרדה וניתוק: הטכנולוגיה החדשה מפרידה בין הרופא לחולה, והרופא רואה לפעמים את איברי הגוף שבטיפולו כאילו הם נפרדים מהגוף השלם.

מחקרים מלמדים כי המרוץ אחר הידע מביא לשחיקה ולתסכול של רופאים. התחרות בעולם האקדמי, כתיבת מאמרים מקצועיים - שממעטים לעסוק ברגשות ובחוויות אישיות - ותפקידים ביורוקרטיים שנוספו על עבודת הרופאים מעצימים את תחושת הניכור שלהם. הרופא מפתח אמנם מיומנות בתחומו, אבל עבודתו התובענית מונעת ממנו להיפתח לעולמות אחרים, לעתים עד כדי צרות אופקים. בעידן הקדמה הטכנולוגית הולך הרופא ומתרחק מהחולה.

על חשיבות הדיאלוג האנושי מדבר מרטין בובר בספרו "אני-אתה", שבו הוא מעלה את התהייה "כלום יכול הרופא העסוק מאוד בעבודת יומו לכנס באמת את הכוח הדרוש להגשמת הדיאלוג הזה לגבי כל חולה וחולה?"

רגישות לסבל

דווקא בעולם העתיק, בתקופתם של היפוקרטס וגלנוס, היה הרופא איש אשכולות: הוא עסק בתחומי המדע השונים ובה בעת בכתיבה ובפילוסופיה. כך היה גם בימי הביניים, בתקופתם של איבן סינא והרמב"ם.

בשנים האחרונות הולך וגדל מספרם של בתי הספר לרפואה בעולם, ששמים דגש על פיתוח הדיאלוג בין הרופא לחולה. אחת הדרכים להשיג יעד זה היא שילוב של קורסים במדעי הרוח בתוכנית הלימודים.

בתקופת לימודי בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, החינוך ההומניסטי נעדר כליל מתוכנית הלימודים. עם השנים התקרבתי למדעי הרוח ונהייתי סופרת. ההיחשפות לטקסטים ספרותיים עזרה לי לפתח מחדש את היכולת להזדהות עם האנשים שטיפלתי בהם, שנשחקה בשנים שבהן עבדתי כרופאה. הגעתי למסקנה שחינוכו של רופא צריך להתבסס על איזון בין כישוריו המדעיים והטכנולוגיים לכישוריו ההומניסטיים ובין קהות הרגש לעודף רגישות.

מן העיסוק ברפואה ובספרות עלה בי הרעיון להוסיף לתוכנית הלימודים בפקולטה לרפואה קורס שבו נידונים טקסטים ספרותיים. דיון זה משרת שתי תכליות: היכולת לפרש יצירות ספרות בצורות שונות מפתחת את כישוריהם של הסטודנטים לקיים דיאלוג בעת הדיון ביצירות בכיתה. בנוסף, יצירות שיש בהן תיאורים של התמודדות עם מחלות שונות עוזרות לסטודנטים לזכור את התסמינים ואת מהלך המחלה כפי שהם מתוארים בספרי הלימוד.

מעבר לאנטומיה

במחקרים שבהם נבדקה יעילותם של קורסים לספרות ולרפואה בחו"ל נמצא שהם הגבירו את רגישותם של הרופאים המתלמדים לחוויות החולה והביאו לשיפור ביכולתם להתמודד עם בעיות אתיות, ביכולתם המקצועית ובאופן שבו הם תופשים את מקצוע הרפואה. הקורסים גם שיפרו את יכולתם של הרופאים ליהנות מעבודתם השוחקת.

בקורס "ספרות ורפואה" באוניברסיטת תל אביב הוזמנו להרצות לפני הסטודנטים סופרים (ביניהם עמוס עוז, א"ב יהושע, חיים באר ואלי עמיר), משוררים וחוקרי ספרות. אחדים מהיוצרים שהוזמנו כותבים על רפואה, והמפגש עמם חשף את הסטודנטים ליחס אל עולם הרפואה מן "העבר השני של המתרס".

לדוגמה, בשיעור שנושאו היה השיגעון בעידן התבונה התנהל דיון שבמרכזו עמדה השוואה בין יחסי מטפל-מטופל בספרות ליחסים אלה במציאות. בדיון השתתפו הסופר ניר ברעם והשחקן עופר שלחין, שקרא סיפור שכתבתי, "תעודת הצטיינות" (מתוך הספר "דיונות הזהב והכסף"), העוסק באונס מטופלת על ידי אח בבית חולים פסיכיאטרי בזלצבורג. הפסיכיאטר פרופ' משה קוטלר, מנהל בית החולים הפסיכיאטרי באר יעקב, חלק עם המשתתפים את מחשבותיו על יחסי מטפל-מטופל.

הקורס "ספרות ורפואה" ושילובו בתוכנית הלימודים נולדו בשיתוף פעולה עם פרופ' יוסף מקורי, דקאן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, התומך זה שנים בהרחבת חינוכם של הסטודנטים לרפואה ובהפנייתם גם לאפיקים הומניסטיים. את תמיכתו נימק פרופ' מקורי כך: "לימודי האנטומיה אינם מספיקים להכשרת הרופא ההומניסט שהפקולטה רואה לנגד עיניה, ולכן פרחי הרפואה נדרשים לבחור בשלושה קורסים בתחומים ההומניסטיים מתוך מגוון רחב". מקורי נענה לבקשתי לפתוח את הקורס "ספרות ורפואה" גם לסטודנטים מפקולטות אחרות.

הכותבת היא רופאה וסופרת, מרכזת הקורס "ספרות ורפואה" בפקולטה לרפואה על שם סאקלר באוניברסיטת תל אביב



עמוס עוז מופיע בפני הסטודנטים לרפואה. 'הטכנולוגיה מפרידה בין הרופא לחולה'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו