בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פירות יבשים ובריאות - האומנם?

משמשים, תאנים, צימוקים וכל שאר הפירות היבשים, עלולים לעבור תהליכים שפוגעים בערכם התזונתי ואף להכיל חומרים שתועלתם הבריאותית מוטלת בספק

2תגובות

פירות יבשים, מסמליו של ט"ו בשבט שחל השבוע, נהנים מיחסי ציבור טובים: משמש מיובש עשיר בבטא קרוטן, שהופך בגוף לוויטמין A התורם לראייה תקינה ולתפקוד מערכת החיסון, ותכולת הברזל שלו גבוהה; תאנה יבשה עשירה בסידן, בסיבים תזונתיים ובאשלגן; צימוקים מכילים ויטמין B6 ונוגדי חמצון; חמוציות עשירות בנוגדי חמצון ומפחיתות את הסיכון לדלקות בדרכי השתן; תמרים מסייעים בהורדת לחץ הדם ושזיף מיובש המושרה בלילה במים הוא פריט חובה לסובלים מעצירות.

כל הנתונים האלה מרשימים מאוד, עד שנזכרים שזה שנים רבות אין מייבשים פירות בשמש, בתהליך אטי. כיום תהליך הייבוש כרוך בחימום הפרי בטמפרטורות גבוהות, באופן שהורס כמעט לחלוטין את הוויטמינים האצורים בו. מלבד החימום, בתהליך הייבוש מוסיפים לפירות חומרים שהבריאות מהם והלאה. לאננס, לפפאיה ולבננה, למשל, מוסיפים סוכר, מה שמעלה את ערכם הקלורי של הפירות מכ-250 לכ-400 קלוריות ב-100 גרם, והופך אותם לממתקים חסרי ערך תזונתי. סוכר אף משפיע לרעה על המערכת החיסונית.

חלק מהיצרנים מקמחים מעט את הפירות, כדי למנוע מהם להידבק זה לזה, והופכים אותם לבלתי אכילים לחולי צליאק. אם הפרי נמכר בתפזורת, לא תמיד ידווח על כך. כדי לשמר את צבעם של משמשים ושל צימוקים בהירים, נהוג להעביר אותם דרך גופרית, שעלולה לגרום קשיי נשימה ותסמיני אסתמה בקרב המועדים לכך.

יש שמגדילים לעשות ומזגגים את הצימוקים בחומר ששמו E905 שמקורו בעולם תוצרי הנפט. חומר נוסף שבו נעשה שימוש הוא חומצה בנזואית, שמשמשת למניעת היווצרות עובש במוצרי מזון רבים. מפגש בינה לבין ויטמין B הופך אותה לבנזן, שהוא חומר רעיל. פרי יבש מתוק מדי, מטוגן, נוקשה, מזוגג או בעל צבע חשוד מוטב שיישאר על המדף בחנות. מי שיאכל פרי כזה, עלול להזיק לגופו.

כדי להימנע מכל הצרות האלה אפשר לעבור לפירות אורגניים. מחירם גבוה ולא פעם הם אינם מתאפיינים באסתטיקה משובחת, אבל פירות יבשים כאלה מכילים פחות חומרים זרים ומסוכנים. עדיף לשמור אותם במקרר בגלל העדר חומרים משמרים.

תכולת הקלוריות של פרי יבש גדולה פי ארבעה או פי חמישה מזו של פרי טרי. אם מעוניינים לשמור על הגזרה, עדיף שלא להרבות באכילת פירות יבשים.

לחולי סוכרת ולסובלים מדלקות מעיים, מזיהום בפטריית הקנדידה או ממערכת חיסון חלשה, מוטב להימנע לחלוטין מפירות יבשים.

גרעינים ואגוזים למיניהם עדיף לקנות בקליפתם, טריים ולא מטוגנים, מומלחים או קלויים. כל עיבוד כזה גורם להם לאבד את ערכם התזונתי. שמירת פיצוחים בקליפתם גם ממתנת את צריכתם. לילדים מתחת לגיל חמש לא מומלץ לתת פיצוחים. בגיל הזה כדאי גם להיזהר במתן פירות יבשים. ואחרי הכל, פירות יבשים נוטים להידבק לשיניים. לכן חשוב להקפיד על צחצוח שיניים לאחר אכילתם.

הכותבת היא מתמחה בנטורופתיה ומנחת קבוצות תמיכה להרזיה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו