בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יום ההתרמה הארצי לאיל"ן | חברה משולבת

ילדים ומתבגרים עם מוגבלויות חשופים יותר להתעללות מצד בני גילם ובני משפחתם ונידונים לבדידות חברתית. הגיעה העת לשנות זאת

תגובות

ילדים ובני נוער בעלי מוגבלות סובלים לא רק מנכותם, אלא הם גם חשופים יותר מבני גילם הבריאים להצקות והתעללויות. כך עולה, בין היתר, ממחקר שנערך באוניברסיטת פול סבטייה בצרפת, והתבסס על דיווחים של כ-12 אלף ילדים בגילאי 11-15, בבתי ספר באירלנד ובצרפת.

לפי המחקר, שפורסם בחודש אוקטובר, 41% מהתלמידים המתבגרים הסובלים ממחלה כרונית או נכות כמו שיתוק מוחין, סוכרת, דלקת פרקים וכדומה (שהם כ-18% מכלל התלמידים), דיווחו על הצקות והתעללות מצד חבריהם לכיתה - לעומת 32% בלבד מהתלמידים הבריאים. יתרה מכך, כשנמנעה מתלמידים עם מוגבלות השתתפות בפעילויות של בית הספר, כ-70% מהם דיווחו על הצקות והתעללות מצד הילדים הבריאים. למרבה הצער, תופעה זו קיימת גם בישראל. במחקר שביצעה היועצת החינוכית יפעת שחר מאוניברסיטת חיפה, בהנחיית פרופ' שונית רייטר, נבחנו היקפה ומאפייניה של תופעת הניצול של בני נוער הסובלים מנכות התפתחותית, פיגור שכלי גבולי וקל, והפגיעה בהם - בהשוואה לבני גילם הבריאים.

במחקר נמצא כי בני נוער עם נכות התפתחותית חשופים יותר לסחיטה באיומים ולהפחדות הנוגעות לכסף וחפצים, על ידי בני נוער אחרים בסביבתם הקרובה. הם גם היו חשופים יותר לפגיעות מיניות ולמצבים אחרים של השפלה, כינויי גנאי וביטויים מעליבים, הן מצד בני גילם הבריאים והן מצד בני משפחתם. ממצאים אלה אינם מפתיעים. מבחינה אובייקטיבית, ילדים בעלי מוגבלות נמצאים בסיכון גבוה יותר לפגיעות מסוג זה עקב יכולתם המוגבלת להגנה עצמית וקשיים בתקשורת וביטוי עצמי.

עקב המוגבלות וחוסר הנגישות, ילדים אלה נשארים בדרך כלל בבית, למרות שאיפתם לקשר עם בני גילם בסביבה הנורמטיבית. וכך, ילדים בריאים, שאינם מורגלים במגע עם בעלי מוגבלות, נוטים לפתח דעות קדומות וחוסר סובלנות כלפיהם. הם תופשים אותם כשונים וחריגים ומתקשים להבין כי מדובר בבני אדם בעלי ערך, רגשות וכבוד עצמי - ממש כמוהם עצמם.

פעילויות משותפות

כ-11% מהאוכלוסייה בישראל מוגדרים בעלי מוגבלות. אלה אנשים בעלי יכולות שונות, ויש לחשוף את הציבור "הבריא" ליכולות אלה. במשך שנים רבות, הגישה כלפי אנשים עם מוגבלות היתה פטרונית וראתה בהם חולים שאינם מתפקדים. זוהי גישה המעצבת דעות קדומות ורגשות שליליים המדגישים את חוסר היכולת של בעלי המוגבלות, ומפחיתה מערכם ומכבודם כבני אדם.

מטרתם של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שהתקבל בישראל ב-1988 ותקנות הנגישות מ-2007, נועדו "להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים". החוקים והתקנות הללו קוראים להפחית את הדעות הקדומות, לנתץ סטריאוטיפים, לקרבם ולהכילם בחברה ולהסיר את המכשולים הסביבתיים, הפיסיים, הכלכליים והחברתיים העומדים בפניהם.

אך הדרך עוד ארוכה. בישראל של 2011 ברור שכדי לצמצם את הפגיעות הפיסיות והרגשיות בצעירים מוגבלים יש לשלבם בחברה הבריאה מוקדם ככל האפשר, בלימודים, בפעילויות ספורט ובפעילויות פנאי אחרות. באיל"ן, למשל, יזמו את פרויקט "סל גל" - משחקי כדורסל משותפים לילדים ובני נוער בעלי מוגבלות ובריאים, שבהם כולם מתניידים בכיסאות גלגלים ומתחילים את המשחק מאותה נקודה. הפרויקט הזה פועל כארבע שנים, ומצוי בהליכי התרחבות.

קייטנות הקיץ ופעילויות הפנאי מאפשרות לילדים בעלי מוגבלות להשתתף בפעילויות מהנות ואתגריות יחד עם ילדים ובני נוער בריאים, בפארקים, ברכיבה, בשחייה בבריכות ובים, בסיורים במפעלים ובביקורים במוזיאונים.

רצונם ושאיפתם של אנשים עם מוגבלות הוא שיראו בהם בראש ובראשונה אנשים הראויים להערכה, ולא מסכנים חסרי אונים הזקוקים לחסד. שילוב חברתי והסברה בבתי הספר יעזרו לקדם שאיפה זו.

הכותב הוא עובד סוציאלי ראשי באיל"ן, איגוד ישראלי לילדים נפגעים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו