בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא בוכים על חלב

* בשנים האחרונות מזהירים המומחים מאכילת בשר אדום ופירות וירקות מרוססים. האם גם חלב ומוצריו מזיקים לבריאות?

תגובות

בהיותי דיאטנית, בשנים האחרונות אני נשאלת שוב ושוב אם נכון שמוצרי חלב אינם טובים לבריאות. כדי לענות על השאלה, חשוב קודם כל להבהיר שהמושג "בריא" הוא יחסי ביותר. לא בריא לנו לאכול בשר על האש כי זה מסרטן, אבל בשר מכיל ברזל, החשוב עבורנו; לא בריא לאכול ירקות ופירות שעברו ריסוס, כי זה מסרטן, אבל חשוב מאוד לאכול פירות וירקות כדי לקבל את הוויטמינים והמינרלים שלהם הגוף זקוק.

אבל מי קובע מה בריא עבורנו? אבא שלי רץ כל יום 15 ק"מ, ויש לו שברי מאמץ. לדברי הרופא, לא בריא לו לרוץ. אבל הוא רץ כבר 15 שנים, הוריד כרס ענקית, שיפר את מדדי בדיקות הדם שלו, מרגיש בריא והספורט נותן לו הרגשה נפלאה. בריאותם של מוצרי החלב נדונה בתקשורת בהרחבה בשנים האחרונות, ופורסמו כתבות ומאמרים שהזהירו מפני הסכנות שבהם.

ואולם, יש לשים לב לאיכות המחקרים שעליהם מתבססים כתבה או מאמר בנושאי בריאות. לפעמים מדובר רק במחקר אחד עם מספר קטן של נבדקים, שעל בסיסו יוצאים בהצהרות. עדיף לקבל מידע המבוסס על כמה וכמה מחקרים רחבי היקף, או על מחקרי סקירה הכוללים מספר גדול של נבדקים ויכולים להציע מסקנות מדויקות יותר.

מבחינה תזונתית, החלב ומוצריו מציעים יתרונות רבים. הם עשירים בחלבון בעל זמינות ביולוגית גבוהה לגוף, מכילים ויטמיני B ו-D ומינרלים כמו ברזל, מגנזיום, פוספט וסידן - הנמצא בחלב בכמות גבוהה ביחס לכמות הקלוריות שבו. הלקטוז (סוכר החלב) וויטמין ה-D שבמוצרי החלב מסייעים בספיגת הסידן. יוגורטים פרו-ביוטיים ופרה-ביוטיים מסייעים לחיזוק אוכלוסיית החיידקים במערכת העיכול, למניעת עצירות ולחיזוק המערכת החיסונית. בנוסף, הפחתת צריכת מוצרי החלב אין פירושה מעבר לאורח חיים בריא יותר.

בין 1945 ל-1995 ירדה בארה"ב צריכת החלב, במקביל לעלייה משמעותית בצריכת משקאות ממותקים מוגזים - מה שכמובן תרם לעלייה הגדולה במשקל של האמריקאים. חלב הוא אחד המקורות החשובים לסידן. סקר הבריאות והתזונה של משרד הבריאות שנערך בקרב האוכלוסייה הבוגרת ב-1999-2001 מצא כי ממוצע צריכת הסידן בישראל בקרב הגברים הוא 43% מהרמה המומלצת, ובקרב נשים - 40% בלבד מהרמה המומלצת. האוכלוסייה בישראל צורכת בממוצע 1.1 מנות של מוצרי חלב ביום, לעומת 6.2 מנות ממתקים ומשקאות ממותקים ביום. ההמלצות הבינלאומיות לצריכת מוצרי חלב כוללות שני מוצרי חלב ביום לילדים בני שנתיים עד שמונה, שלושה מוצרי חלב לילדים בגיל תשע ומעלה ושלושה מוצרי חלב דלי שומן או ללא שומן ביום למבוגרים. מחקרים על חלב ומוצרי חלב הראו קשר חיובי בין צריכת חלב ומוצריו למינרליזציה (הגדלת כמות הסידן בעצם). צריכת מוצרי חלב חשובה במיוחד לילדים ומתבגרים, שבונים את מסת העצם שלהם ומפתחים אורח חיים בריא.

לחלב ולסידן השפעות בריאותיות נוספות רבות. צריכת חלב וסידן קשורה לירידה בסיכון לסרטן המעי הגס והרקטום, לפי מאמר מ-2004 שסקר עשרה מחקרים בתחום, וכלל יותר מחצי מיליון נבדקים. דיאטה עשירה במוצרי חלב נמצאה כתורמת לירידה בלחץ הדם יותר מאשר דיאטה עשירה בפירות וירקות אך ענייה במוצרי חלב. למוצרי חלב השפעה טובה גם על המוח: מחקר רחב היקף הראה שגברים שלא צרכו חלב סבלו מאירועים מוחיים פי שניים יותר מאלה שצרכו שתי כוסות חלב או יותר ביום. כשניתחו את מקור הסידן, התגלה כי רק סידן ממקור של מוצרי חלב מגן מפני אירועים מוחיים.

למרות העלייה בחששות ממוצרי חלב באחרונה, מחקרים לא מצאו קשר בין צריכת מוצרי חלב לסיכון לסרטן השד בנשים. ולגבי דיווחים על קשר בין מוצרי חלב להתפתחות סרטן הערמונית, המחקרים בנושא אינם חד משמעיים. סקירה של 27 מחקרים מעלה כי ב-13 מהם נמצא קשר בין מוצרי חלב לסרטן הערמונית, בעוד שב-14 לא נמצא קשר כזה. בנוסף, לפי מחקרים, מוצרי חלב אינם קשורים בעלייה בסיכון למחלות לב.

המסקנה היא שהתזונה הטובה ביותר צריכה להיות מותאמת לכל אדם ולאורח חייו. יותר מדי מכל סוג של מזון אינו מצב אידיאלי, גם אם מדובר במוצרי חלב. אם אדם יכול להגיע לצריכה מספקת של סידן ללא מוצרי חלב, ומצליח לאכול מספיק פירות, ירקות ודגנים ולא לפתח עודף משקל, אפשר להמשיך בכך. אך אם אין אפשרות להקפיד על צריכה מספקת של סידן ממוצרים שאינם מוצרי חלב, מומלץ להוסיף לתפריט מוצרי חלב דלי שומן, ולצמצם בצריכת משקאות ממותקים ומאכלים עשירים בקלוריות אך דלים במלח.

הכותבת היא דיאטנית ראשית בבית החולים השיקומי "בית בלב" מקבוצת מכבי שירותי בריאות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו