בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רופאי הלב מציגים לראשונה מסמך מקיף: כמה מותר לאכול כדי להימנע ממחלות

תגובות

איגוד הקרדיולוגים ועמותת הדיאטנים הקליניים פרסמו אתמול הנחיות מפורטות לציבור לתזונה שתמנע מחלות לב וכלי דם. מדובר בניסיון ראשון להציג מסמך מקיף שיקבע מהם הרגלי תזונה נכונים בכל הקשור למחלות לב. לפי המומחים, צריכה מתונה של ביצים וקפה אינה מעלה את הסיכון לתחלואה, בניגוד לדעה הרווחת בציבור.

ההנחיות הוצגו בכנס השנתי של האיגוד הקרדיולוגי. הן חוברו במשך שישה חודשים, וסוקרות את המחקרים המרכזיים והעדכניים בעולם באשר להשפעה של רכיבים וקבוצות מזון על הפחתת הסיכון למחלות לב.

ההמלצה המרכזית במסמך קוראת להפחית את כמות השומנים הרוויים בתפריט עד ל-10% מסך הקלוריות ליום. הכוונה לשומן המצוי במוצרי חלב שמנים, כמו חמאה ושמנת, וכן לשומן מן החי והצומח.

כמו כן מומלץ להפחית למינימום צריכה של שומן טראנס, המצוי לרוב במוצרים מעובדים כגון קרקרים, חטיפים, בורקסים, עוגות, עוגיות קנויות ומוצרי מזון לחימום במיקרוגל. המלצה בולטת נוספת נוגעת להגבלת כמות הכולסטרול במזון ל-300 מיליגרם ליממה.

מהמסמך עולה כי דיאטה דלת פחמימות מביאה לירידה גדולה יותר במשקל בהשוואה לדיאטה דלת שומן. בחלק מהמקרים אף נראה שהיתרון נשמר לאורך זמן. הקרדיולוגים והדיאטנים מתייחסים גם לדיאטה ים תיכונית, המבוססת על צריכה גבוהה של ירקות ופירות, דגנים מלאים, אגוזים, גרעינים ושמן זית. המומחים מסבירים כי לדיאטה ים תיכונית, כמו גם לדיאטה דלת פחמימות, יש יתרון על דיאטה דלת שומן בהעלאת רמות הכולסטרול הטוב (HDL) ובהפחתת השומנים בדם.

ככלל, מומלץ לצרוך שמונה מנות ירקות ופירות ליום, עם העדפה לירקות שורש ופירות בצבעים כהים, כמו תרד, גזר, אפרסק ופירות יער. מומלץ לאכול את הפירות בשלמותם ולא לשתות כמיץ פירות המאבד מתכולת הסיבים, ולהשתמש בשיטות בישול ירקות לשימור רכיבי התזונה, כמו אידוי והקפצה. לחולים מומלצת התאמה קפדנית של מספר הפירות והירקות בהתאם למחלה. מוצרי חלב דלי שומן מומלץ לשלב בתפריט, להפחתת לחץ הדם.

לגבי ביצים, הוועדה קבעה כי צריכת עד חמש ביצים בשבוע אינה מעלה את הסיכון לאירועי לב בקרב בריאים. לדברי ד"ר טלי סיני, יו"ר עמותת הדיאטנים הקליניים, "לביצים ערך תזונתי רב והן מכילות חלבון, ויטמינים ומינרלים, ויש בהן מעט שומן רווי".

הוועדה ממליצה לצרוך גם שתיים-שלוש מנות דגי ים שמנים בשבוע, בהם הרינג, מקרל, סלמון, סרדינים ופורל, ולהעדיף חלקים רזים בעוף, הודו ובשר בקר. מומלץ לצרוך עד 200 גרם ביום של דגים עם רמות גבוהות של כספית, כמו כריש, מקרל גדול או דג חרב ועד 400 גרם ליום לדגים עם כספית ברמה נמוכה, כמו טונה טרייה, פארידה ודג חנית.

"בפריטי מזון מסוימים נתקלנו בראיות שונות שאינן מצביעות על המלצות חד-משמעיות", מסביר פרופ' יעקב הנקין, מנהל המרפאה למניעת מחלות לב במרכז הרפואי סורוקה ואחד מחברי הוועדה שניסחה את ההמלצות.

כך למשל, לא הצליחה הוועדה להגיע להסכמה על הנחיה לכמות היין האדום המומלצת, והבהירה לבסוף כי אין כרגע להתחיל לצרוך אלכוהול להגנה על בריאות הלב.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו