בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לאחד ההורים יש סוכרת מסוג 2? הילד מצוי בסיכון

ילדים להורה החולה בסוכרת מסוג 2 נמצאים בסיכון של 40% לפתח את המחלה. הסיכון עולה ל-60% כששני ההורים חולים

תגובות

ילדים שאחד מהוריהם סובל מסוכרת מסוג 2, נמצאים בסיכון של 40% לפתח את המחלה. הסיכון עולה ל-60% כששני ההורים לוקים במחלה. למרות שהמרכיב הגנטי בסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 ניכר, ניתן להשפיע על הסיכון, לטוב ולרע, גם על ידי גורמים סביבתיים והתנהגותיים.

כל המחקרים מוכיחים שהתאמת אורח החיים, הכולל שינויים בהרגלי התזונה, ירידה במשקל ופעילות גופנית, מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לסוכרת, ומעכבת את התפתחותן של מחלות טרום סוכרתיות, כמו אי סבילות לגלוקוז (IGT) ורמת גלוקוז לקויה בצום (IFG).

שני מחקרים משמעותיים בתחום פורסמו בכתב העת "New England Journal of Medicine" האחד ב-2001 מפינלנד והשני ב-2002 מארצות הברית. בשניהם השתתפו נבדקים עם אי סבילות לגלוקוז (רמות סוכר גבוהות לאחר ארוחות אך עדיין לא בטווח האבחנה של סוכרת), ונמצא בהם כי שינוי באורח החיים, הכולל ירידה במשקל ותוספת של פעילות גופנית, מפחיתים ב-58% את הסיכון להופעת סוכרת. שלושה גורמים חשובים במיוחד להפחתת הסיכון לחלות בסוכרת ולעיכוב התפתחות המחלה:

* דיאטה: עודף משקל הוא גורם סיכון עיקרי לסוכרת והירידה במשקל חיונית לטיפול, עיכוב ומניעת המחלה. מומלץ לאכול מוצרי חיטה מלאה במקום לחם, פסטה ואורז לבן, להרבות באכילת ירקות, להימנע לחלוטין משתיית משקאות ממותקים, וכן כל סוג של מיץ, גם בהכנה ביתית. יחד עם זאת, כוסית יין מדי פעם עשויה להועיל.

מחקרים מראים שאפילו ירידה מתונה מאוד של 5%-7% במשקל, עשויה להביא לירידה משמעותית בסיכון לפתח סוכרת.

* פעילות גופנית: יתרונות הפעילות הגופנית במניעת סוכרת הודגמו במספר מחקרים. ניתן להוריד את רמת הסיכון לחלות במחלה על ידי פעילות גופנית מתונה, כגון הליכה מהירה 150 דקות בשבוע. מומלץ להשתמש פחות ברכב, ויותר ברגל. התעמלות מבוקרת וקבועה עדיפה. מחקרים מראים כי הגברת הפעילות הגופנית בשעות הפנאי משפיעה על הסיכון, לדוגמא בביצוע עבודות גינון במקום ישיבה מול הטלוויזיה, כפי שמצא מחקר שהתפרסם בכתב העת "Diabetes Care" ב-2010.

* הפסקת עישון: עשרות מחקרים מראים שהעישון מגביר את סיכון לחלות בסוכרת 2. ואולם, יש להקפיד שהפסקת העישון לא תהיה כרוכה בעלייה במשקל, דבר העלול להגביר כשלעצמו את הסיכון לסוכרת.

בישראל מעריכים כי 500 אלף בני אדם נמצאים בסיכון גבוה לפתח סוכרת. צוות המומחים במרכז הרפואי לטיפול בסוכרת (DMC) פיתח תוכנית מניעה לאנשים עם גורמי סיכון לפתח סוכרת, לרבות הסובלים מהשמנה בטנית, יתר לחץ דם, היסטוריה משפחתית של סוכרת, סוכרת בהריון או רמת סוכר גבוהה מהנורמה בצום.

הכותבת היא מנהלת רפואית של - DMC המרכז הרפואי לטיפול בסוכרת בתל אביב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו