בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיטת גרינברג: לומדים את הגוף מחדש

השיטה, שפותחה בידי ישראלי, היא לא טיפול ולא רפואה אלטרנטיווית. זהו תהליך שבו לומדים לשים לב לפעולות שמבצעים באופן אוטומטי ואיך לשנות הרגלים מזיקים שהתקבעו

תגובות

לפני כמה ימים, אחרי המקלחת, הבטתי במראה. קצת מקריח, די זקוף, מרגיש את הרצפה, בסך הכל בכושר. לפני קרוב ל-10 שנים עמד מולי במראה אדם אחר, כפוף כתפיים, נוקשה עורף, חלוש, מבוהל. אז, בסביבות גיל 30, תקפו אותי כל מיני סימפטומים: כאבי גב, בעיות עיכול, דפיקות לב, עייפות. בדיקות הדם שלי לא היו "לפי הספר" ורופאת המשפחה הריצה אותי שוב ושוב להדסה עין כרם.

המומחים לא מצאו את המחלה הממאירה שכל כך ניסו לגלות, אבל אני נתקפתי פחד מוות. במשך שבועות התאבלתי על עצמי, ריחמתי על עצמי, האשמתי את ההורים ואת כל העולם. פחד המוות לא הרפה והחלטתי שאני חייב לעשות משהו. התחלתי ללכת לחוג טאי-צ'י. האימונים היו לי קשים, אבל התמדתי. מצבי הגופני השתפר בהדרגה. קצת פחות עייף, אבל עדיין סובל כאבי גב קשים. פעם בחודשיים-שלושה הפילו אותי הכאבים האלה לרצפה, חצי משותק.

לפני ארבע שנים התחלתי תהליך בשיטת גרינברג. בפגישות הראשונות כאבי הגב דווקא החמירו (כך סברתי אז), אבל אחרי כעשר פגישות הם נעלמו לבלי שוב. בתהליך למדתי שכאבי הגב שלי הם לא תוצאה של עקמת קלה שאובחנה בכיתה א' והם לא נגרמו בגלל הכיסא המשרדי. למדתי שאני אפילו לא יכול להאשים את שעות העבודה הארוכות מול המחשב.

למדתי שאני האחראי היחיד לגב שלי. למדתי שבזמן שאני עובד מול המחשב הגוף שלי קופא ומוחזק במתח, והנשימות נעשות רדודות וקטנות. מול המחשב אני לא שם לב מתי אני עייף, מתי אני צריך ללכת לשירותים ומתי אני באמת צריך לאכול. למדתי כיצד אני מייצר בעצמי את כאבי הגב וכיצד אני יכול להפסיק אותם.

במהלך השנים התחוללו אצלי שינויים דרמטיים. אני מרגיש יותר את הגוף, נושם יותר ומרגיש קצת יותר קליל וחופשי. אני נהנה מרמה גבוהה יותר של אנרגיה, כושר ריכוז ושקט. חוויית החיים שלי מלאה יותר. התחלתי את המסע ספקן וציני אבל התוצאות שיכנעו אותי. עד כדי כך, שהחלטתי ללמוד להיות מדריך בשיטה. כיום אני מדריך אנשים, מלווה אותם במאבקי החיים שלהם וממשיך כל הזמן ובמקביל בתהליך ובהתמודדות האישית שלי.

המתח הולך אתנו

כשמתבוננים באנשים שהולכים או רצים לאורך הטיילת בתל אביב - גברים ונשים, בגילאים שונים - אפשר להבחין שחלקם מחזיקים את גופם בצורה מאומצת. זה מגביה את הכתפיים, זו מקשיחה את העורף ואחר הולך נוקשה עם זרועות צמודות לגוף. אנשים במתח. הם מתוחים בעבודה ובבית, בשעות הפנאי וגם בפעילות ספורטיווית. אנחנו לוקחים את תבניות המתח שלנו, ההרגלים והתגובות, לכל מקום. אין הפתעות בחיים.

"זקנה", אומרת מאיה בשן, מנחה מורשה ומדריכה מוסמכת בשיטת גרינברג, "זה לא רק ההתבלות של הגוף. זה כשדברים פחות מרגשים אותך, פחות דברים משתנים בחוויה היומיות שלך. אתה לא רואה את הגשם של היום, אתה רואה את הגשם של לפני 30 שנה. אתה לא פוגש אנשים חדשים, אתה כבר מכיר את כל הטיפוסים ויודע בדיוק למה לצפות מהעולם".

שיטת גרינברג היא שיטה לימודית, שמאפשרת לחולל שינויים בהרגלים שהתקבעו. לפי בשן, "זה אומר לקחת הרגלים מזיקים שאתה עושה הרבה שנים, גם דברים שהפכו להיות חלק מהאופי שלך, מההתנהגות שלך ומצורת ההתייחסות שלך לדברים וללמוד לשנות אותם".

א', בן 34 מתל אביב, סבל שנים מקשיי נשימה ואסתמה. ההרגל שיצר את הסימפטום הזה היה סגירה וכיווץ של החזה. בכל פעם שא' נלחץ, או פגש אנשים חדשים, הוא היה נועל את החזה ונעשה מרוחק, רציני וקשוח. בדרך זו יצר לעצמו קשיי נשימה. "בתהליך למד א' כיצד לשלוט בסגירה האוטומטית שיצר בחזה", מספרת בשן. "קשיי הנשימה שלו הלכו נפסקו ובמקביל גם צורת ההתנהלות שלו עם אנשים נעשתה יותר חופשית ופחות חנוקה".

איגוד מקצועי

התהליך של א' נמשך שנה וחצי, בפגישות של פעם בשבוע. כל פגישה בשיטת גרינברג נמשכת שעה והיא משלבת מגע עם הדרכה מילולית. מדובר באימון שמטרתו לשים לב לדברים שעושים בצורה אוטומטית. בהדרגה התחיל א' לשים לב כיצד ומתי בדיוק הוא מכווץ את השרירים ויוצר את קשיי הנשימה שלו, והתאמן להפסיק את זה.

ג', מעצבת גרפית, בת 30, הגיעה לתהליך עם היסטוריה של כאב בגב התחתון ושרירים תפוסים. הכאב הופיע בכל פעם שהיה עליה להתרכז בעבודה מול המחשב או בישיבות צוות. בתהליך התברר שהדבר שהכי מקשה עליה את הריכוז הוא ביקורת עצמית שלא מפסיקה להתנגן בראשה. ג' היתה אכולת ספקות, היתה עסוקה בדימוי העצמי שלה ועשתה מאמץ מוגזם להיות טובה.

"בתהליך איתרנו את המאמץ המוגזם שהיא עושה בגב התחתון ובאזורים אחרים כמו מצח ועיניים, וקישרנו את זה לחוויה האישית שלה, של המאמץ לעשות את העבודה בצורה שתהיה מספיק טובה בעיני אחרים", מספרת בשן, "כשהיא למדה להפסיק את זה, היא נעשתה שקטה יותר, ממוקדת, יעילה וגם היה לה יותר אומץ לעשות את מה שהיא באמת רוצה".

אין תשובה חד-משמעית לשאלה למי מתאימה השיטה. אנשים שמשהו מציק להם ברמה הפיסית, כמו כאבי גב ומיגרנות, בהחלט יכולים להיעזר בה. היא יכולה להתאים לאנשים שרוצים יותר מהחיים שלהם, גם אם זה משהו שאינו ברור ומוגדר בשלב ראשון. "השיטה מתמחה גם בתהליכי החלמה אחרי פגיעה פיסית", אומרת בשן, "היא מלמדת ונותנת כלים להתמודד עם מה שקרה ולאפשר לגוף להחלים בצורה הטובה ביותר".

היכן השיטה ממוקמת על מפת הטיפולים האלטרנטיוויים? "זו לא רפואה אלטרנטיווית כי זה לא טיפול", אומרת בשן. "זו שיטה לימודית ואין לה כל כך נישה ברורה. אבל מתברר שאפשר להתקיים גם בלי נישה". בשיטה אין מטפל ומטופל אלא מדריך ולקוח. הלקוח הוא משתתף פעיל בתהליך, והאחריות היא משותפת - של המודרך ושל המדריך.

מייסד השיטה הוא אבי גרינברג, ישראלי, רפלקסולוג לשעבר, שבשנות ה-70 המוקדמות התחיל ללמוד ולתרגל טכניקות של עבודה במגע. את השיטה הוא פיתח מספר שנים לאחר מכן והחל ללמד אותה באמצע שנות ה-80. כיום הוא מתגורר באירופה וממשיך להדריך ולפתח את השיטה.

שיטת גרינברג משגשגת באירופה ומתפתחת גם ארצות הברית. בישראל פעילים 25 מדריכים, המוכרים על ידי המרכז הבינלאומי, חלקם מדריכים מוסמכים וחלקם תלמידים. המדריכים עובדים בארבעה מרכזים בתל אביב, במרכז בירושלים ובמספר קליניקות קטנות ברחבי הארץ.

בימים אלה מוקם איגוד ישראלי למדריכי שיטת גרינברג, הכולל מדריכים ותלמידים שנמצאים תחת פיקוח והתפתחות מקצועית מתמדת, ושקיבלו אישור על ידי הגוף המנהל של שיטת גרינברג הבינלאומית. "המטרה היא ליצור קבוצה של אנשים שמתנהלים ברמה מקצועית ואתית", אומרת בשן.

יוזמה חדשה נוספת של שיטת גרינברג בישראל, היא סדנאות המועברות במקומות עבודה, כדי לתת לעובדים כלים מעשיים שמאפשרים לשנות הרגלים מזיקים - כאלה שנוצרים מישיבה ממושכת בתנוחה קבועה, הרגלים של מאבקי כוח והתמודדות עם לחצים, כמו פחד מפיטורים, למשל.

מידע נוסף אפשר למצוא באתר: http://grinbergmethod-israel.com

או באתר האישי של הכותב: www.shitat.co.il.

הכותב הוא מדריך בשיטת גרינברג, שלב 1



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו