בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לחנך את הרופאים

* ערכי אלטרואיזם, סובלנות וכבוד מוטמעים בקרב סטודנטים לרפואה באוניברסיטת תל אביב. האם אלה יובילו לשיפור ביחסם של הרופאים לעתיד לחולים?

תגובות

אם או כאשר אהיה חולה, מי הרופא שארצה למצוא לצדי? איך מחנכים ומגדלים רופא כזה? אלו הן מחשבות המטרידות אותי כרופאה במערכת מזה כ-30 שנה. לפני כשבע שנים פנתה אלי דפנה מיתר, רופאה המלמדת בחוג לחינוך רפואי באוניברסיטת תל אביב, וביקשה שאצטרף ללמד בקורס "בשורה מרה", שעניינו: איך מספרים לאדם בריא שחלה.

כששאלתי איך הגיעה אלי דווקא, היא ענתה: שמעתי עליך מחולים, רופאים וסטודנטים. כך מגויסים כ-80 רופאים המלמדים בחוג. רופאים בכירים, המשמשים כמודל לבניית דמות הרופא אצל הסטודנטים. החוג למדעי ההתנהגות לימד בעבר קורסים בנושאי סוציולוגיה, פסיכולוגיה, היסטוריה רפואית ואתיקה, על ידי מורים שאינם רופאים. הקשר בין עבודת הרופאים והקורסים התיאורטיים לא היה ברור לגמרי. מאז החוג התקדם, וכיום הוא משלב ידע תיאורטי ומעשי, בדומה למקובל במדינות מפותחות.

החוג, המשולב בקורסי החובה בלימודי רפואה, מתרכז ב"חינוך" להיות רופא. ואכן, החינוך הרפואי צריך להשתנות. מידע שבעבר השיגו הרופאים רק באמצעות שינון של אלפי נתונים, אינו רלוונטי עוד. הרופא חייב להבין תהליכים ומהן המחלות, אך עליו להשלים זאת ביכולת ליצור קשר טוב עם החולה. הטיפול המיטבי תלוי בקשב ובקשר רופא-חולה. דבר זה מוכח באפקט הפלצבו: תרופות דמה מניבות 30% תגובת ריפוי אצל חולים, ותגובה זו יכולה אף להגיע ל-60% כשיש תקשורת טובה ואמון רופא-חולה.

בחוג לחינוך רפואי אני מנחה מנחים, המלמדים קבוצות קטנות של 10-13 סטודנטים. כל מנחה נפגש פעם בשבועיים עם קבוצתו, לאורך שש שנות לימודי הרפואה. הרופא המחנך (מנטור) משמש דוגמה אישית לסטודנטים. בשנה הראשונה לומדים בקבוצה על הקשר רופא-מטופל, מנקודת מבטו של החולה. זאת השנה היחידה בה הסטודנטים עדיין חפים מכל ידע רפואי, ומסוגלים להזדהות עם המטופל. הם נחשפים לסיטואציות רפואיות שונות, מחדרי מיון, דרך המחלקות השונות ועד לחולים בסוף החיים. הם מאזינים לפגישה של מטופל עם רופא, ואמורים לזהות מהן הציפיות של המטופל והאם הרופא הבין אותן.

בשנה הראשונה אף מתקיים פרויקט מרגש במהלכו הסטודנטים לומדים לבנות קשר ארוך טווח. כל סטודנט מוצמד למטופל ערירי או זקוק לחברה, ומלווה אותו במשך שנה, לפי הדרכה שהוא מקבל בקורס. כך, סטודנטית ששמעה מקשישה ערירית כי היא מעולם לא חגגה יום הולדת, אירגנה לה מסיבה לכבוד האירוע.

בשנה השנייה הסטודנטים נחשפים למשפחות החולים, בעזרת 450 משפחות מלמדות המארחות אותם. מדובר במשפחות של חולים, העובדות עם החוג. במפגש עמן לומדים איך המחלה משפיעה על בני זוג, ילדים, הורים ואחים.

השנה השלישית מוקדשת להיבט החברתי ברפואה, בה בונים עימותים בנושאים כמו רפואה פרטית מול ציבורית, תפקיד הרופא בזמן מגיפה, גבולות החובה של הרופא, וכן, נפגשים עם מושתלים ועם משפחות שתרמו את אברי יקיריהן. השנה עסקנו בשביתת הרופאים כמובן. מהשנה הראשונה, הסטודנטים לומדים תקשורת עם החולה, בין היתר באמצעות ראיונות מצולמים שמהם ניתן ללמוד ולשפר.

תענוג לראות את הסטודנטים מגיעים מוכנים ומנוסים למפגשים עם החולים בלימודים הקליניים בבתי החולים. מהשנה הרביעית הסטודנטים עובדים כשוליות בבתי החולים. השנה התחלנו בקורס חדש בקבוצות אלו, על מקצוענות ברפואה. קורסים בנושא זה קיימים בהרבה בתי ספר לרפואה בארצות הברית, קנדה ואירופה, ומטרתם ללמד את הרופא לעתיד להסתכל על עצמו בסיטואציות רפואיות שונות וללמוד מהי ההתנהלות המצופה ממנו כמקצוען. אנו עוסקים באלטרואיזם, מחויבות ולקיחת אחריות, רגישות וסובלנות לאחר, התנהגות מכבדת, יושרה ואמינות, אכפתיות וחמלה, תקשורת טובה, מנהיגות, ידע ומיומנות (למידה לאורך החיים) ותפקוד אתי.

הקורסים מלווים בלמידה ממשובים של הסטודנטים ובבניית קשר אישי עם הסטודנטים. לכן, אם או כאשר אהיה חולה, מי הרופא שארצה למצוא לצדי? אני חושבת שאוכל להיות רגועה כשהסטודנטים שאני מלווה אישית משנה א' ומסיימים היום את הלימודים, יהיו רופאי בעתיד.

הכותבת היא כירורגית בכירה במכון לבריאות השד במרכז הרפואי אסף הרופא, מרצה בחוג לחינוך רפואי באוניברסיטת תל אביב, סגנית יו"ר לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית ויו"ר ועדת פרסום פרסומת רופאים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו