בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ריח של שוקולד

מחקרים חדשים מצננים את ההתלהבות הבריאותית שמעורר השוקולד. בגלל כמויות הסוכר והשומן הגדולות, השוקולד הוא אויבם של חולי לב, חולי סוכרת ואלה המנסים לשמור על משקלם

25תגובות

מבין עשרה אנשים, תשעה אוהבים שוקולד והעשירי הוא שקרן. כך גורסת החוכמה העממית. שוקולד במתכונת המוכרת, כמאכל מתוק וקשיח, הופיע לראשונה בתערוכת מזון בברמינגהם שבבריטניה בשנת 1847.

קקאו, כמשקה סמיך ועשיר, היה האמצעי החביב על פוליטיקאים ואצילים שרצו להרעיל את אויביהם במאה ה-18. הרעל השתלב היטב במשקה וכך זכה להסוואה מוצלחת.

לפי נתונים שהציגה חברת שטראוס, ישראלי ממוצע צורך כשלושה קילוגרמים וחצי שוקולד בשנה, לעומת 12 ק"ג שאוכל תושב שווייץ.

מה מקנה לשוקולד את הפופולריות שלו? מבחינה כימית, הוא מעלה את רמת הסרוטונין במוח. סרוטונין הוא מוליך עצבי, חומר המופרש במוח, המשפיע על מצב הרוח. יש מדענים שטוענים שהכמיהה לשוקולד מתעוררת עקב רמות מגנזיום נמוכות. שוקולד מכיל מגנזיום. חוסר במינרל החשוב הזה גורם לירידה ברמה של מוליך עצבי אחר, דופאמין, שגם הוא תורם לתחושה של סיפוק והנאה.

אלה הסיבות העיקריות שבגללן כדאי להרבות באכילת שוקולד, ולאחרונה מצטרפים נימוקים נוספים לטובתו: לפי מחקרים מעודכנים, בשוקולד יש תכולה גבוהה מאוד של חומרים נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) ובכך הוא עשוי לתרום למניעת מחלות לב ושבץ. נוגדי חמצון גם נלחמים ברדיקלים חופשיים - חומרים שנוצרים בתהליך הנשימה. זיהום אוויר, עישון ולחץ מגבירים את ייצורם בגוף.

רדיקלים חופשיים עלולים לגרום מחלות כמו סוכרת, מחלות לב וסרטן. במחקר שנערך באוניברסיטת קיימברידג', שפורסם במארס 2011, התגלו נתונים מפתיעים: ככל שצריכת השוקולד היתה גבוהה יותר, פחת הסיכון לשבץ ולמחלות לב וכלי דם.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

המחקרים האופטימיים האלה התמקדו בקקאו או בשוקולד שמכיל פוליפנולים - תת קבוצה במשפחת הפלבונים, שהם נוגדי חמצון התורמים רבות לבריאות הלב, לטיפול בסוכרת ואפילו למניעת סרטן. לפי מחקר שפורסם ביולי 2007 בכתב העת היוקרתי "The Journal of the American Medical Association", צריכה של קוביית שוקולד איכותי, המכיל 80% מוצקי קקאו, הפחיתה את לחץ הדם של מטופלים שסבלו מיתר לחץ דם. ידוע כי בני שבט הקונה (Kuna), ילידים תושבי פנמה, נהגו לשתות משקה מפולי קקאו נקיים. בריאותם היתה ללא דופי, עד שפגשו את אורח החיים המערבי.

בתהליך הייצור של השוקולד עוברים פולי הקקאו מסכת התעללות, שחומסת מהם את רוב הערכים המזינים שיש בהם. לקקאו מוסיפים סוכר לבן וחומרי טעם וריח ותהליך הייצור כולל חימום אגרסיבי. התוצאה טעימה, אבל לא בריאה. טעמם של הפלבונים מריר ועפיץ, ולכן חברות יתקשו למכור אותו. טעמתי שוקולד אורגני, המכיל 85% מוצקי קקאו. השוקולד אכיל, אבל החוויה נפגמת.

פולים או שבבים

לפי מחקר שפורסם בכתב העת "The Lancet" בדצמבר 2007, ההכרזה על תרומתו של השוקולד לבריאות אינה אלא הולכת שולל. השוקולד הנמכר בחנויות אינו מכיל פלבונים ולכן גם תוכנו הבריאותי פוחת. במקומם, הוא מכיל כמויות גדולות של סוכר ושומן, ההופכים אותו לסוג של אויב לחולים במחלות לב, לחולי סוכרת ולאלה שמנסים לשמור על משקלם.

תופעה נוספת הקשורה לאכילת שוקולד וממתקים היא האצה של הדופק זמן קצר לאחר האכילה. הסיבה לכך היא ירידה ברמת הסוכר בדם כ-15-20 דקות לאחר האכילה. בעקבות הירידה ברמת הסוכר מופרשת כמות מוגברת של הורמון הדחק אדרנלין. קצב הלב מואץ והאדם עלול להרגיש לחץ. הירידה ברמת הסוכר דווקא מגבירה את הצורך בעוד ועוד שוקולד. לכן קשה לעמוד בהבטחה להסתפק בקובייה אחת של שוקולד.

טליה לוין, יועצת בריאות הוליסטית המתמחה בשוקולד, אומרת כי מומלץ לאכול שוקולד או קקאו שמופק מפולי קקאו, בצורה שלמה (יש להשרות את הפולים ולקלוף אותם). אפשר גם לקנות שבבים של פולי קקאו ולשלב אותם בדייסות, בעוגיות, ביוגורט ועוד. חימום מפחית במידה מסוימת את יעילותם הבריאותית של פולי הקקאו, אבל לא יפגע בה באופן אנוש.

בקצרה, עדיף לאכול פולי קקאו מלאים. בעדיפות שנייה עומד השוקולד המריר, רצוי בתכולה גבוהה ככל האפשר של מוצקי קקאו. שוקולד חלב, האהוב כל כך על רבים, הוא הפחות מומלץ למי שבריאותו יקרה לו. אבל אם אוכלים מעט ממנו מדי פעם, אין זה אסון. רצוי להסתפק בשוקולד מריר, כ-30 גרם ביום.

הכותבת היא אקטיביסטית מזון בריאות, מנחת קבוצות תמיכה להרזיה ומתמחה בנטורופתיה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו