בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ציוצים מהמרפאה

רופאים: השירות המקוון של "כללית" פוגע ביחסנו למטופלים

רופאים טוענים כי שירות חדש המאפשר להעביר בקשות לרופא דרך האינטרנט יקשה עליהם להעניק טיפול ראוי. "כללית": חייבים להתאים הרפואה לדור החדש

16תגובות

"לא אצתי ולא רצתי", אומרת בגיחוך דמות מצוירת לגדעון רייכר בסרטון פרסומת חדש של קופת חולים כללית. הסרטון, בכיכובו של אייקון הקופה המכונה "חמודי", מציג את השירותים הדיגיטליים החדשים שמציעה הכללית למבוטחיה. שירות "בקשות מהמרפאה" שמוצג בתשדיר, מאפשר להזמין דרך האינטרנט חידוש מרשמים לתרופות, הפניות לרופאים מומחים, מגוון של אישורים, התייעצות עם מומחים והמלצות רפואיות מותאמות אישית. הקופה מתכננת להרחיב את השירות כך שבתוך חצי שנה יוכלו המבוטחים לצפות בתיק הרפואי האישי המלא, לרבות סיכומי אשפוז בבתי חולים שבבעלות הכללית.

השירות המקוון מופעל כבר יותר מחצי שנה, אך רק עתה, לאחר שידור הפרסומת, רופאים בשטח מתקוממים בטענה כי הוא מוביל לשינוי דרמטי לרעה ביחסי רופא-מטופל, בקופת החולים הגדולה במדינה, המבטחת 3.9 מיליון בני אדם. באיגוד רופאי המשפחה נשמעו בשבועות האחרונים טענות קשות. רופאי המשפחה חוששים כי השירות יוצר פיחות במעמדם המקצועי.

"שימו לב איך משווקים אותנו", הזהיר לאחרונה רופא משפחה בכיר בהתכתבות בין חברי האיגוד. "לא צריך לבוא יותר לרופא - הפקיד בסניף יעשה עבורכם מה שתבקשו דרך האינטרנט. האם נוח לכם עם שיטת פרסום כזאת של רופאים / פקידים? מה קרה לקשר בין רופא למטופל, כשמשווקים אותנו ככה?"

אחר מתרעם, "נכון שהשירות מאפשר לבקש מהמטופלים להגיע (למרפאה), אבל לא חבל על הזמן שלנו? לא עדיף שנשקיע אותו בטיפול בחולים? בייעוץ? לא חבל על כל ה'וויכוחים' המיותרים עם לקוחות ש'חמודי' הבטיח להם?"

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות היישר לפייסבוק

חגי פריד

שלישי מחה על הנתק בין עובדי המרפאות לבין אנשי ההנהלה, השיווק והמחשוב של הקופה. "מישהו מהם ביקר לאחרונה במרפאה וראה את העומס? איך אפשר לשווק למטופלים רפואה של שנות ה-2000, כשעומס העבודה לא מאפשר את רפואת שנות ה-80? רוצים המון לקוחות? הפכו את חוויית הביקור במרפאה לסבירה".

אחד הרופאים אף קרא לשקול לסרב לשיתוף פעולה עם המהלך, "לסרב לפעול שלא לפי שיקול ומצפון רפואי", כדבריו. רופאת משפחה סיכמה ואמרה ש"הקמפיין הזה ואחרים ממשיכים להרוס את תדמית רופא המשפחה המומחה, שנוצר בעמל רב, זה שעשה התמחות של שנים והוא מקצוען בתחומו ומנהל רפואה טובה למטופליו, ולקדם את תדמית ה'רופא הכללי', זה שלא התמחה ברפואת משפחה ובאים אליו רק כדי לקבל הפניות, הרי זה תפקידו, לא? באמת עצוב מאוד".

באיגוד רופאי המשפחה פתחו בבחינה מחודשת של השירות. בכנס שנערך לאחרונה הוצג נייר עמדה המפרט את תפקידי רופא המשפחה. המסמך, שניסחה מזכירת האיגוד ד"ר מיכל שני, קובע בין השאר כי "יש מקום לעבודה מקוונת מול רופא המשפחה וגם לשימוש בטכנולוגיות שונות", אבל באיגוד לא נרתעים מהצבת מגבלות לעמדה זו.

יו"ר האיגוד, פרופ' שלמה וינקר, אומר כי "הרפואה האינטרנטית טובה כשהיא נעשית במידה. האי נחת מבחינתי היא לגבי שירותים שלא מתאים להפעיל דרך האינטרנט. למשל, אם מישהו מבקש מהרופא אישור למכון כושר או עצה לגבי מחושים בלב".

במצבים מסוימים מסכים גם האיגוד שניתן לקדם רפואה אינטרנטית. למשל, "כשמטופל שהרופא מכיר היטב מבקש הארכת מרשם, לפעמים אין סיבה להטריח אותו סתם למרפאה", אומר וינקר. "גם אם מטופל קיבל יומיים מחלה, ועדיין מרגיש רע וצריך יום נוסף, אין סיבה שלא לתת לו את היום הנוסף באינטרנט ולאלץ אותו לעמוד בתור לרופא".

כמו בבנק

באיגוד רופאי המשפחה מבקשים לאפשר לרופאים בשטח להחליט אם להצטרף לשירות המקוון או לא. לדברי וינקר, "יש רופאים שרוצים לראות את החולה לכל דבר, וצריך לכבד את זה. אם החולה לא מתאים לו, הוא כמעט תמיד יוכל לעבור לרופא אחר". בוועד רופאי הכללית אף טוענים כי יש בידיהם מסמכים המאפשרים לרופאים להתנתק מהשירות המקוון, וכי כמה רופאי משפחה כבר ביקשו לאחרונה להתנתק ממתן שירות מקוון במתכונת החדשה. ואולם, בהנהלת הכללית מבהירים כי הרפואה המקוונת הכרחית ואף מתוכננת להתרחב בעתיד הקרוב.

"יש שינויים רבים בעידן הטכנולוגי עם החשיפה לאינטרנט ולרשתות החברתיות, אז אין ברירה, השינוי צריך לחדור גם לרפואה", אומרת סמנכ"ל הכללית וראש חטיבת הקהילה בקופה, ד"ר אורית יעקובסון. "זה כמו שברפואת נשים, עד לפני שלוש-ארבע שנים לא היה לכל גינקולוג אולטרסאונד, והיום זה מכשיר חיוני בכל מרפאה גינקולוגית, אז אם היו רופאים שהתקשו להשתמש במכשיר, לימדנו אותם. גם ברפואה המקוונת, אם יש רופאים שיתקשו עם השינוי, נתמוך בהם".

לדברי יעקובסון, "חייבים להתאים את השירות לדור חדש שמבקש תשובות מהירות ושירות מהיר. הרפואה לא שונה משירותים אחרים, כמו שירותי חברת חשמל ובנק. ברפואה אנחנו זהירים יותר, אבל חשוב להנגיש את המידע למטופל עד כמה שניתן. למה אפשר היום לקבל מכל גורם ממשלתי טפסים באינטרנט, ורק ברפואה יצטרכו להמשיך להגיע למרפאה ולחכות בתור? במצב כזה גם המטופל יפתח אחריות גדולה יותר לניהול בריאותו".

שירותי "בקשה מהמרפאה" בכללית עברו כמה תהפוכות. "כרגע אנו מציעים שירותים ייעודיים בלבד, למשל חידוש תרופה או ביקור בית דחוף", אומרת יעקובסון. "גם בשירותים אלה יש לרופא אפשרות לקרוא למטופל למרפאה. למשל, כדי לחדש מרשם נדרש הרופא לעיין בתיק הרפואי של המטופל, ואם הוא רואה ממצא חריג בבדיקת מעבדה או שהמטופל לא ביקר אצלו זמן רב, אין חידוש אוטומטי, אלא חובתו של הרופא לומר 'אני לא מחדש את המרשם, תגיע לבדיקה'. ניתן גיבוי מלא לרופא שיחליט שלא להיענות לפניית מבוטח מנימוקים מוצדקים".

אקסטרה זמן

בעקבות התנגדות של ועד רופאי הכללית החליטה הנהלת הקופה בשלב זה שלא לכלול אישורי מחלה בשירותים הניתנים באמצעות האינטרנט. לדברי יעקובסון, "מדובר בתהליך שמתוכנן להרחיבו בהדרגה, ובהחלט יש כוונה להציע בעתיד גם אישורי מחלה". הרחבה נוספת מתוכננת בעוד חצי שנה, כשייחשף למבוטחי הקופה התיק הרפואי הממוחשב. לדברי יעקובסון, "יש לנו מבוטחים רבים שמטופלים כבר 50 ו-60 שנה. לא יכול להיות מצב שלא תהיה טעות בתיק כלשהו. אנחנו מעדיפים ללכת על תהליך פתוח, לקחת את האחריות ולקרוא למטופלים לעבור על התיקים ולבדוק אם יש אבחנה שגויה. זה מהלך שנעשה מתוך שקיפות".

קשה שלא להתייחס גם לאלמנט הכספי שקשור למהלך. השירות האינטרנטי עשוי להגדיל משמעותית את הפניות המקוונות לרופאי הכללית, שיעלו את עומס העבודה המוטל עליהם. הרופאים מבקשים תגמול בהתאם. לדברי וינקר, "רופא יכול לקבל בסוף יום עבודה 30 בקשות ממקומות שונים דרך האינטרנט, טלפונים ואנשים ש'קפצו' למרפאה. נשאלת השאלה, האם עליו להישאר מעבר לשעות העבודה".

בהבדל מקופת החולים המתחרה, מכבי, הנשענת על רופאים עצמאיים שמקבלים תשלום בעד פניות של מטופלים למרפאה, בכללית מרבית הרופאים הם שכירים, ואלה מקבלים תשלום בעבור מספר המטופלים הרשומים אצל כל רופא. לכן שינוי בדפוסי הפנייה לא אמור להשפיע על תלוש השכר שלהם. לדברי יעקובסון, "במסגרת הסכם השכר עם הרופאים, שיישומו יחל מפברואר, מוקצה זמן נוסף לאחר שעות הקבלה להשיב לפניות אינטרנטיות ופניות נוספות".

ד"ר ברוך יצחק, ראש ועד רופאי הקהילה של הכללית, אמר כי הוועד מתואם עם איגוד רופאי המשפחה בכל הקשור לתוכני רפואה מקוונת. לדבריו, "אנו תומכים ברפואה אינטרנטית, כשהיא נעשית במינון ובמבנה הנכון. היא חייבת להיות מצומצמת לעניינים שלא דורשים מגע פיסי עם החולה, בלי לפגוע בפרטיות ובחוק זכויות החולה, ויש בינינו לבין ארגון הרופאים הסכמה שהשימוש ברפואה מקוונת נתון לשיקולו של הרופא".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו