בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רשת תרופתית

איך רשתות חברתיות יכולות לעזור לרופאים

ניתוח המידע הנאסף ברשתות חברתיות בין מטופלים על תרופות ותופעות לוואי, יכול לחולל מהפכה באבחון הרפואי ואף להציל חיים

9תגובות

אני נוהג לראות בנו, רופאי המשפחה, "שומרי הסף" של מערכת הבריאות. כבר 30 שנה שאני רואה פציינטים מדי יום, ובתקופה הזאת כוחו של החולה התעצם מאוד. אני לא מדבר רק על המידע הרפואי שקיים ברשת על כל מחלה וכל טיפול, זמין ומוצג באופן ברור, אלא על מאגר אין-סופי של מידע שמספקים החולים עצמם, מההתנסות האישית שלהם עם מחלות ותרופות.

לפני שלושה עשורים, אשה שנטלה תרופה מסוימת היתה מדאגת אם שמעה משכנתה על תופעת לוואי. היום מגיעים אלי פציינטים ששמעו על תופעות לוואי מ"שכנים" בקנדה, בבריטניה, בניו זילנד ובארצות הברית. בעולם שבו פורומים רפואיים שמציגים מיליוני שיחות בין חולים על מחלות, המטופלים לפעמים מגיעים אלינו כשברשותם יותר מידע מזה שיש בידינו על השפעותיה של תרופה מסוימת.

כרופא אני ניזון ממידע שקיים בספרות הרפואית ומזה שמספקות חברות התרופות, אבל גם הן לא תמיד יכולות לדעת על כל תופעות הלוואי לתרופות. למעשה, חולפות בממוצע 11 שנה מרגע ההשקה של תרופה חדשה ועד שנחשפות כל תופעות הלוואי שלה. אמנם כל תרופה צריכה לעבור מסכת של ניסויים לפני שהיא מאושרת לשימוש, אבל במציאות שבה יש אין-ספור קומבינציות של תרופות ומחלות ו-260 תרופות שיצאו לשוק רק בעשור האחרון, אי אפשר לצפות מראש את כל התגובות לתרופות.

מה עושה חולה שחש ברע לאחר נטילת תרופה חדשה? בדרך כלל הוא מדווח לרופא. ואולם, בהעדר התרעה ממוקדת על התופעות, הרופא ככל הנראה לא יעשה דבר, מלבד להחליף את התרופה. האבסורד הוא שייתכן שבאותו זמן עשרות פציינטים במקומות שונים, יתלוננו בפני רופאיהם על אותה תופעת לוואי לא מוכרת, אבל המידע הזה לא יתועד ויירד לטמיון.

חברות התרופות וגופי הרגולציה מקבלים את העובדה שהתוכן שמיליוני חולים מפרסמים במדיה החברתית מייצר מקור חדש למידע רפואי והם מנסים לסרוק ולנתח אותו. אך המידע הזה מפוזר באקראיות על פני אלפי אתרים ברחבי הרשת.

חברת "פירסט לייף ריסרץ'" פיתחה טכנולוגיה לריכוז השיח שמתנהל ברשת בנושאים רפואיים, שמאפשרת לבצע חיפושים על כל תרופה באתר treato.com. לפני כמה שנים התבקשתי לייעץ לחברה ונחשפתי לראשונה לכוח שטמון במדיה החברתית, המאפשר לדרג את שכיחות תופעות הלוואי של כל תרופה - גם כאלה שלא היו ידועות עד כה לחברות התרופות - כפי שנחוו בפועל על ידי מיליוני בני אדם. כשמצטברים דיווחים על אותה תופעה, די בכך כדי להאיר את עיניו של הרופא לסיבוך רפואי שלא היה ידוע אליו. המידע הזה, אם הוא מגיע בזמן לרופא המטפל, עשוי להציל חיים.

לפני כמה שנים הגיעו אלי הורים עם בתם, שהיתה בת 11, חולת אסתמה שטופלה בתרופה מסוימת. הם היו מבוהלים לאחר שהילדה, שהיתה יציבה בנפשה, החלה לבטא מחשבות אובדניות. ידעתי שמדובר בתופעת לוואי חריגה הקשורה לתרופה, אולם בדיקה מהירה באתר גילתה מאות תלונות על מחשבות אובדניות בעקבות שימוש באותה התרופה, שכתבו החולים עצמם או בני משפחותיהם. רשמתי לילדה תרופה אחרת לטיפול באסתמה, והמחשבות האובדניות נעלמו.

מטופל אחר, שנטל תרופה אנטי-דלקתית (TNF), הגיע אלי עם תלונות על הפרעות שינה חריפות (insomnia), שהחזיקו אותו ער לילות שלמים. בספרות הרפואית לא מצאתי קשר בין התרופה לתופעה הזאת, אבל בדיקה באתר הובילה אותי לפציינטים ברחבי העולם שהתלוננו על אותה בעיה בעקבות שימוש בתרופה. מכיוון שמדובר בתרופה שאין לה תחליף, רשמתי לפציינט כדורי שינה כדי לסייע לו להתמודד עם תופעות הלוואי.

שני המקרים האלה המחישו לי את הפוטנציאל שטמון במידע אנקדוטלי שמספקים פציינטים. הודעות הפורום אינן עומדות בקריטריונים מדעיים, אבל תלונות חוזרות ונשנות על תופעת לוואי לא צפויה בהחלט עשויות להניב מידע ראשוני ולהפנות את תשומת לבנו אליה.

אנשים נוטים לשתף אחרים בחוויותיהם, זהו טבע האדם. השגשוג של אתרי המדיה החברתית נובע מתכונה אנושית זו. בעולם שהולך ומסתעף בקשרי מידע בין חולים, המערכת הרפואית יכולה להרוויח מהקשבה לקולותיהם. אחרי הכל, לניסיון המצטבר של מיליונים המשתמשים בתרופה מסוימת יש כוח רב באיתור תופעות שלא היו מוכרות עד כה. עכשיו הכדור נמצא בידי תעשיית התרופות ומערכת הבריאות. עליהן לאמת את הממצאים שעולים ברשתות החברתיות ולספק לציבור כולו שירות בטוח יותר.

הכותב הוא רופא משפחה, יועץ בתחום המחשוב הרפואי וחבר בוועדה המייעצת של "פירסט לייף ריסרץ'"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו