בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקשר בין טראומה למיגרנות

* שיטת טיפול בעזרת תנועות עיניים EMDR, המקובלת לטיפול בטראומות, משמשת לאחרונה גם לתסמונות אחרות המובילות לכאב, כמו מיגרנה, צליפת שוט ותסמונת המעי הרגיש

7תגובות

התקפי המיגרנה החלו כשאירית (שם בדוי), מורה בת 50, היתה אם צעירה לתינוקת. "אני זוכרת את תחושת המצוקה וחוסר האונים, משום שהייתי צריכה לטפל בעצמי ובמקביל להניק ולטפל בתינוקת, וזה היה קשה מאוד", היא מספרת היום. אירית מעידה כי ניסתה שיטות ותרופות רבות נגד התקפי המיגרנה מהם סבלה, אבל דבר לא הועיל. עד ששמעה על שיטה פסיכולוגית, שמשמשת לטיפול בהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), ששינתה את חייה מקצה לקצה. כיום, לאחר שלושה חודשי טיפול, לא רק שעוצמת הכאבים פחתה משמעותית ופרק הזמן בין התקף להתקף התארך. לדבריה, היא מסוגלת להמשיך לתפקד גם בעת ההתקף.

EMDR נחשבת לאחת הגישות המובילות בטיפול בטראומה בישראל, והטיפול בה מוצע בין היתר במסגרת הטיפולים דרך משרד הביטחון וצה"ל, וכן במוסדות רפואיים שונים ברחבי העולם. ואולם המטפלים בשיטה לא נעצרים בהגדרות הרפואיות המקובלות, ומבחינתם טראומה היא כל אירוע שממשיך להשפיע על אדם באופן שלילי לאורך זמן. הגדרה רחבה זו מעודדת להשתמש בשיטה גם במצבים של תסמונות כאב והפרעות אחרות, כגון מיגרנה, כאבי ראש, צליפת שוט (וויפלש) או תסמונת המעי הרגיש, שאינן בהכרח טראומטיות, לפי ההגדרות הפסיכולוגיות המקובלות. "אנחנו מתייחסים ל-PTSD כאל מודל. מצב בו תגובה גופנית או רגשית היא עדות לכך שגם אם האירוע הסתיים, הזיכרון שלו ממשיך לחיות", מסביר הד"ר אודי אורן, פסיכולוג קליני ורפואי, מנהל המרכז הישראלי ל-EMDR, המורה הראשי של שיטת EMDR בישראל וחבר בצוות ההוראה של ארגון נט"ל, נפגעי טראומה על רקע לאומי.

EMDR הם ראשי תיבות של הביטוי Eye Movement Desensitization and Reprocessing, ובתרגום חופשי: הקהיה ועיבוד מחדש בעזרת תנועות עיניים. אבל הד"ר אורן טוען שהשם "כבר לא משמעותי, הוא נקבע לפני למעלה מ-20 שנים, ומאז עברה השיטה התפתחויות רבות".

השלב הראשון בטיפול הוא שלב הזיהוי ובו מעודדים את המטופל להיזכר בכל מרכיביו של האירוע הראשוני: החושיים - כמו צלילים או תמונה, הקוגניטיביים - כמו מחשבות שחלפו באותו רגע בראש, וכן מרכיבים רגשיים או סומטיים. השלב הבא, שמוגדר אפילו על ידי הד"ר אורן כ"מוזר", נשמע הזוי, ניו אייג'י. ד"ר אורן אינו מופתע מההשוואה, ולדבריו "זה פשוט עובד". בשלב הזה המטפל מציע למטופל לעקוב אחר אצבעו הנעה מצד לצד, מגרה את אוזניו בצלילים, נוגע בידיו או בברכיו. "המטרה של התנועה והגירוי הדו-צדדיים היא להפחית רגישות ולייצר עיבוד מחדש של רגשות וזיכרונות".

ה"פלא" הזה, לדבריו, הוכח גם במחקרים, כמסייע בטשטוש זיכרון אירוע טראומתי, או חווית כאב, כמו בהתקף מיגרנה. כאב ראש בעקבות 'צליפת שוט' הוא אחת הדוגמאות הקלסיות להבנת המנגנון הטיפולי. "אמנם מדובר בפגיעה בשרירי וחוליות הצוואר, שהיא גופנית לכל דבר, אבל זה רק חלק מהסיפור. כי מדובר גם בחוויה רגשית, טראומטית, בעטיה של התאונה שגרמה לכאב", מסביר הד"ר אורן, "אנחנו טוענים שהכאב הוא תוצאה של שני הדברים, שמסיבה זו או אחרת הזיכרון 'מודלק' ויוצר ציפייה לכאב שיופיע, לכן הגוף מייצר כאב כתגובה לזיכרון. הטיפול מסייע בכך שבפעם הבאה - כי תהיה פעם נוספת - זה יכאב פחות".

כך גם כשמדובר במיגרנה, שנגרמת לפי הידע הנוירולוגי בגלל התרחבות של כלי הדם. "אבל מה מפעיל את כלי הדם וגורם להם להתרחב? תשובתנו, שזהו זיכרון שמכיל אלמנטים סומטיים, וכשהזיכרון צף, הגוף מגיב בהתאם. בטיפול נברר מהו אותו טריגר, מה היה האירוע הראשון, ומה היתה תגובת הגוף באותו הרגע - צמרמורת, פחד, בחילה הקאה, כאב. הנחת העבודה היא שאם מצליחים לנקות את שורש הטריגר, בפעם הבאה הכאב יהיה חלש יותר".

במה שונה השיטה הזו משיטות הוליסטיות, כדוגמת רייקי, עיסוי או כל ריפוי אחר במגע?

הד"ר אורן: "בניגוד לשיטות טיפול הוליסטיות, EMDR נבדק והוכח בסטנדרטים המדעיים המקובלים בעולם הרפואה. אני מאמין ששיטות הוליסטיות שונות הן טובות, אבל הן לא נבדקו ולא מוכחות מחקרית".

ראוי לציין, כי מדובר במחקרים שרובם נערכו על ידי מומחים לשיטה והוצגו בכנסים שעוסקים ב-EMDR או במגזין מקוון שנקרא על שם השיטה. בדרך כלל מדובר במחקרים קטנים, שלרובם אין תקפות סטטיסטית. בכנס שנערך בווינה ביוני 2011 הוצג אחד המחקרים באשר לטיפול בכאבי ראש כרוניים ומיגרנות בעזרת EMDR. במחקר נכללו 11 נבדקים בעלי היסטוריה של 12 שנים לפחות של כאבי ראש הפוגעים באיכות חייהם. כעבור סדרה של שמונה טיפולים שנמשכו ארבעה חודשים, דווח על ירידה בתדירות התקפי המיגרנה ושיפור באיכות החיים.

איך בדיוק המגע או הגירוי הדו-צדדי משפיע על התקף מיגרנה?

"למרות המחקרים שנעשו, אנחנו לא לגמרי יודעים. כנראה שהזיכרונות הטראומטיים יושבים באזורים מסוימים של המוח, שמנותקים לכאורה מאזורים בהם נעשות אנליזות וניתוחים. ייתכן שהגירוי הדו-צדדי משפר את הקשר העצבי בין האזורים השונים, ויש תיאוריות נוספות", מודה הד"ר אורן.

אירית מעידה כי מלבד הקלה על הכאבים וההתקפים, היא זכתה בתועלת נוספת: "ההיזכרות באירוע המיגרנה הראשון הביאה אותי להתחבר למצבים 'רעים' נוספים שחוויתי, שעלו כאסוציאציה לחוסר האונים שהרגשתי באירוע הראשוני. אבל בהמשך הטיפול עלו אסוציאציות נוספות, של מצבי כוח וחוזק, בהם גיליתי שאני מצליחה, וזה היה תהליך מאוד מהנה". הד"ר אורן מדגיש כי הטיפול בשיטה אינו מעלים לחלוטין את הכאב, "אי אפשר לצפות לריפוי מוחלט. זה לא רציני להבטיח דבר כזה. כאב כרוני הוא חלק מחיי הסובלים ממנו, אבל אפשר להבטיח להם שהכאב יהיה פחות עוצמתי ושההתקפים יהיו פחות ארוכים. כתוצאה מכך, יהיה פחות שימוש בתרופות".

EMDR היא שיטה שפותחה לראשונה על ידי הפסיכולוגית האמריקאית הד"ר פרנסין שפירו, בשנת 1987. היא מיועדת למטפלים מתחום בריאות הנפש - פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ופסיכיאטרים. לדברי הד"ר אורן יש כיום בישראל כאלף מטפלים שעברו את ההכשרה בשיטה. טיפול נמשך שעה ויותר, בממוצע יש צורך ב-10 עד 20 מפגשים.

דניאל צ'צ'יק


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו