סולם התשוקה

מחקר חושף רמות תשוקה גבוהות יותר לרשתות חברתיות מאשר לסיגריות ואלכוהול

דן אבן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דן אבן

מחקר חדש בשיתוף אוניברסיטאות בארה"ב וגרמניה שבחן את דרגות התשוקה בקרב סטודנטים מגלה כי הדחף לגלוש במדיה חברתית, לרבות רשתות חברתיות באינטרנט, גבוה יותר מהדחף לעשן סיגריות או לשתות לאלכוהול.

החוקרים, בראשות פרופ' וילהלם הופמן מאוניברסיטת שיקגו, הצמידו ביפרים ל-205 נבדקים בגילים 18 עד 55, מרביתם סטודנטים מאוניברסיטת וירצבורג בגרמניה, כדי לבחון אפיזודות שבהן חשים הנבדקים דחף לפעולה מסוימת. במשך שבוע דיווחו הנבדקים על 7,827 רגעי תשוקה, המצביעים על עוררות מוחית.

רמות התשוקה בשיעורים הגבוהים ביותר דווחו ביחס לצרכים גופניים בסיסיים: דחף לאכול (בקרב 28.1% מהנבדקים), לישון (10.3%) ולשתות (8.6%), ובהמשך דווחו תשוקה לשימוש במדיה חברתית, לרבות הרשתות פייסבוק וטוויטר (8.1%), תשוקה לזמן פנוי (7.2%), למגע חברתי (7.1%), לפעולות הקשורות בשמירה על היגיינה כגון רחצה (5.9%) ורק בהמשך תשוקה לסיגריות (4.8%), למין (4.6%), לעבודה (3%), לקפה (2.9%), לאלכוהול (2.7%) ולספורט (2.6%). הזמן הממוצע לתחושת דחף נאמד ב-16 עד 20 דקות.

הממצאים התפרסמו בדצמבר 2011 בכתב העת Journal of Personality and Social Psychology. החוקרים מסכמים כי תשוקה היא "עניין שכיח באורח החיים המודרני המשפיע על האישיות ויוצר דרמה יום-יומית מתמשכת שבה גורמים פנימיים משפיעים על המוטיבציה לפעולה ויוצרים קונפליקטים, ובמקביל גורמים חיצוניים תורמים ליכולתם של אנשים להתנגד או להיענות לתשוקתם".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ