בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משרד הבריאות מגבש כללים לטיפול מרחוק באמצעות הטלוויזיה

כניסת הכללים החדשים לתוקף תאפשר לתושבי פריפריה פגישות וירטואליות עם רופאים מהמרכז. החשש - ניצול יתר של הטכנולוגיה

תגובות

נוהל חדש של משרד הבריאות, שייכנס לתוקפו בתחילת חודש יוני, יסדיר בפעם הראשונה את שירותי הרפואה מרחוק - הידועים גם כ"טלה-רפואה". בשנים האחרונות התפתחו במדינות המערב וגם בישראל שירותים אלו, המאפשרים תקשורת בין רופאים ומטופלים - שנמצאים בביתם או במרפאה אזורית - דרך מסכי הטלוויזיה ובאמצעות רשת האינטרנט. במדינות רחבות גדולות, דוגמת ארה"ב, הפכו שירותים אלו לנפוצים במיוחד. גם בישראל נעשה כבר כמה שנים שימוש בשירות זה במסגרת קופות החולים, אולם עד כה לא היה לכך נוהל מסודר.

בין המרוויחים העיקריים מהנוהל החדש גם תושבי יישובים בפריפריה. כעת הם יוכלו "להיפגש" עם רופאים בכירים ממרכז הארץ כשהם יושבים בסלון ביתם, או לאחר שיילכו דקות ספורות למרפאה קרובה. בנוסף, הנוהל צפוי להוביל לגידול בשירות בבתי החולים. כמו כן הוא צפוי להפחית את העומס הרב המוטל על רופאי הקהילה.

עם זאת, יש החוששים כי בשל הרווח הכלכלי לקופות החולים, ייעשה ניצול יתר של הטכנולוגיה גם במצבים הדורשים בדיקה פיזית במרפאה. חשש אחר נוגע לסיבוכים באבחון רפואי מרחוק, העשויים להגיע בקרוב להכרעות משפטיות בתיקי רשלנות רפואית.

ירון קמינסקי

טיוטת הנוהל החדש, שהופצה באחרונה להערות קופות החולים ובתי החולים - על ידי ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, פרופ' ארנון אופק - מתירה לראשונה במפורש ביצוע פעולות רפואיות דרך הטלוויזיה והאינטרנט תחת בקרה. על פי התוכנית כל רופא עצמאי יידרש לאישור ממשרד הבריאות בעוד שבמקרים אחרים אפשר יהיה להסתפק באישור של הנהלת בית החולים או קופת החולים בלבד.

בעזרת השירות ניתן יהיה לקבל בין היתר אישורי מחלה, חידוש מרשם לתרופה והפניית מטופל לרופא מומחה. זאת כשהפניה אלקטרונית תיחשב ל"מכתב רפואי" שיכול אף לזכות את המטופל בפטור מתשלום על שירותים אלה.

באשר למפגשים רפואיים שאינם חופפים בזמן, נקבע כי המטפל יחויב להשיב למטופל בתוך שבעה ימי עבודה לכל היותר, למעט מקרים חריגים שיובהרו מראש למטופל.

הנוהל קובע אף כי באחריות המטפל להיות זמין למטופליו בשעות פעילות שירות הטלה רפואה המפורסמות; לתעד את מהלך הבירור והטיפול שניתן מרחוק באופן שיאפשר שחזור מידע במקרה של סיבוך רפואי; ולהפנות את המטופל לבדיקה פיזית "במקרים בהם נדרשת התרשמות בלתי אמצעית, לרבות בדיקה גופנית לצורך אבחנה וטיפול במצבו הפיזי ו/או הנפשי של המטופל".

עוד נקבע כי על המטפל בשירות לאמת את זהות המטופל בתחילת המפגש, להחתים את המטופל על טופס ייעודי להסכמה מדעת לטיפול בטלה-רפואה, וליידע את המטופל כי הטיפול מרחוק אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי אישי במרפאה, בהתאם לצורך. מעבר לכך, כלל מבצעי טיפולים רפואיים מרחוק, יידרשו לעבור הכשרה ייעודית.

הצורך לקבוע כללים לתקשורת בין רופאים למטופלים דרך הטלוויזיה והאינטרנט עלה לדיון בכנס בכירי מערכת הבריאות שנערך במאי 2010 בים המלח בחסות המכון הלאומי לחקר שירותי בריאות. בכנס הומלץ לנסח כללים לנושא, בין השאר במטרה להיערך מפני תביעות נזיקין בתחום הרשלנות הרפואית שטורם הוגשו בתחום הטלה-רפואה.

ממשרד הבריאות נמסר כי "לאחרונה ניכרת מגמת עליה בשימוש בשירות טלה-רפואה על ידי מוסדות רפואיים וספקי שירות במערכת הבריאות. בעקבות זאת עלו שאלות מורכבות מההיבטים המקצועיים, טכנולוגיים משפטיים וכלכליים. לפיכך החליט משרד הבריאות לגבש אמות מידה מקצועיות להפעלת שירותי טלה רפואה, על מנת להבטיח שירות רפואי איכותי, זמין ונגיש למטופלים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו