בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מתעמלים כל יום? לא בטוח שזה יציל אתכם

מחקר פיני חדש מגלה כי גם אנשים שמתעמלים מדי יום מבלים את רוב היום בישיבה - מה שפוגע בסיכוייהם להאריך חיים

11תגובות

מיליוני אנשים ברחבי העולם מתאמנים כמה פעמים בשבוע בניסיון לשמור על אורח חיים בריא, אולם מחקר פיני חדש מגלה כי שעות היום המועברות בישיבה - זהות בין אנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית לבין כאלו שלא.

המחקר נועד לבדוק אם הפעילות הספורטיבית יכולה לעזור להילחם בבעיות הבריאותיות הכרוכות בישיבה מרובה, אולם כעת התברר, שעל אף תרומתה לאורך חיים בריא יותר, הפעילות הספורטיבית לא מסייעת בתחום זה.

מחקרים קודמים שנעשו בתחום הראו כי ככל שאנשים יושבים יותר, כך גדלים הסיכויים שלהם למות בטרם עת. מחקר אוסטרלי שפורסם בחודש שעבר , שנערך על פני שלוש שנים ובדק 220,000 גברים ונשים, מצא כי אלו שישבו שמונה שעות ויותר ביום היו בעלי סיכוי הגבוה ב-15% למות מאשר אלו שישבו 4 שעות ופחות. הסיכון נותר בעינו גם אם הם נהגו להתעמל חלק מהיום.

בעבר נעשו ניסיונות לערוך השוואות בין שעות הישיבה של אנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית לבין כאלו שלא, אולם הם נעשו באמצעות מילוי שאלונים וסקרים ולא התבססו על תצפיות. החידוש של המחקר הפיני החדש הוא בכך שהוא עושה שימוש במכנסיים קצרים מיוחדים, המסוגלים למדוד את פעילות השרירים באמצעות אלקטרודות שניטרו את הפעילות של השריר הארבע-ראשי ושל מיתרי הברך.

דרימסטיים

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

מחקרים דומים שנעשו בעבר בחיות שהגפיים שלהן קובעו, מצאו כי בזמן שהחיות היו חסרות תזוזה חל שינוי דרסטי בייצור של אנזים בגוף החיה המשפיע על חילוף החמרים ועל בקרת הסוכר בגוף. החוקרים הסיקו כי היעדר התכווצות של השרירים, גרר אחריו תגובת שרשרת ביולוגית שהובילה לשינוי בייצור האנזים.

הנחקרים שהיו בקבוצת המתעמלים עסקו בפעילויות ספורטיביות מגוונות לרבות ריצה, הרמת משקולות, כדורגל והליכה, כאשר הם הקפידו על יום מנוחה בין כל אימון. הנחקרים בקבוצה השנייה לא התעמלו כלל וכלל.

השערת המחקר של החוקרים היתה שהם יחזו בפעילות שרירית נמוכה באופן משמעותי אצל הנבדקים שעסקו בפעילות במהלך ימי המנוחה, אמרה דוקטור טאיג'ה ג'וטינן פיני, שעמדה בראש המחקר.

ואולם, התוצאות היו שונות לחלוטין. למעשה, לא היה כמעט כל הבדל בפרקי הזמנים בהם אנשים היו "בטטות כורסא" חסרות פעילות בין הימים בהם נערכה פעילות ספורטיבית לבין ימי המנוחה. בימים בהם לא נערכה פעילות בילו הנבדקים כ-72% מזמן העירות שלהם, כ-9 שעות, בישיבה. בימים בהם התאמנו, הנבדקים השתמשו אמנם ביותר אנרגיה, אולם 68% מתוך הזמן בו היו ערים עבר בישיבה.

למרבה ההפתעה, גם הזמן שהוקדש לפעילות ספורטיבית, כמו גם סוג הפעילות לא השפיעו כלל על זמן הישיבה. בין אם הנבדקים התאמנו פחות משעה, או למעלה מ-90 דקות, הם בילו זמן זהה מיתרת יומם במצב סטטי.

לדברי חוקרת פינית, למרות שהיא ועמיתי המחקר שלה לה בחנו ישירות את ההשפעה הביוכימית של היעדר פעילות, תוצאות המחקר בהחלט מצביעות על כך שפעילות ספורטיבית רגילה "כנראה לא מספיקה מבחינה בריאותית". יחד עם זאת היא ממהרת להוסיף כי פעילות גופנית היא עדיין חיונית לבריאות. היא תורמת להפחתת מחלות של כלי דם והיא שורפת קלוריות, אולם יש להימנע ככל הניתן מרביצה חסרת תזוזה לאחר פעילות.

פרופסור דייוויד דנסטון ממכון הלב והסוכרת על שם בייקר באוסטרליה, מוסיף ואומר כי "חשוב שהציבור הרחב יהיה מודע יותר למה שהוא עושה בזמן שהוא אינם פעיל. כולם צריכים לחפש הזדמנויות להפחית את זמן הישיבה היומי שלהם, לנוע יותר ולאורך זמן במשך היום".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו