אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

בן הזקונים - יזכה לחיים ארוכים

בניגוד למגמה הקוראת להקדמת ההורות, חוקרים אמריקאים טענו השבוע כי מצאו עדות לאריכות ימים בקרב ילדים לאבות וסבים מבוגרים

לפני חודשיים, בגיל 57, התברך השחקן האמריקאי ברוס וויליס בבת רביעית, אמה שמה. השחקן מייקל דאגלס היה בן 56 כשנולד בנו הראשון עם קתרין זיטה-ג'ונס ובן 59 כשנולדה בתו. בשנת 1996 זכה קלינט איסטווד, השחקן והבמאי, לברכות על בתו החמישית מורגן, חודשים ספורים אחרי שחגג יום הולדת 66. וכריסטופר, בנו הצעיר של צ'ארלי צ'אפלין, השחקן והבמאי הנודע, נולד כשהיה אביו בן 73, לא פחות. אך צאצאים אלה לא התברכו רק באווירת חיי הזוהר שליוותה את הוריהם. מדענים טענו השבוע כי דווקא מכיוון שאבותיהם היו מבוגרים כשבחרו להביאם לעולם, מובטח להם עתיד של אריכות ימים.

בעוד שארגונים רפואיים מבקשים בימינו להחדיר בדור הצעיר מסרים הקוראים להקדמת התוכניות על הורות, חוקרים אמריקאים טענו השבוע כי מצאו עדות לאריכות ימים בקרב ילדים לאבות וסבים מבוגרים.

מחקרים בשנים האחרונות דווקא קשרו בין אבות מבוגרים לבעיות התפתחותיות בקרב ילדיהם. לפני חודשיים התפרסם בכתב העת Nature מחקר שחיזק את הקשר בין אבות מבוגרים לסיכון מוגבר של הילד לסבול מאוטיזם, כנראה על רקע מוטציות גנטיות ייחודיות; באוגוסט 2011 אבחן מחקר במלזיה קשר שבין אבהות מאוחרת לסיכון מוגבר של הילד לפתח הפרעה פסיכיאטרית מסוג סכיזופרניה; בשנת 2009 קבע מחקר אוסטרלי כי ילדים לאבות מבוגרים נוטים להציג רמות אינטליגנציה נמוכות יותר, ומחקר בריטי זיהה לפני עשור קשר בין אבות מבוגרים לסיכון מוגבר של הצאצא לפתח סוכרת. בנוסף, מחקרים נוספים התריעו לאחרונה כי מצאו ראיות לכך שדחיית ההחלטה להביא ילד לעולם חושפת גברים מבוגרים לבעיות פריון, בדומה למצב בקרב נשים.

אי–פי

ואולם, המחקר הנוכחי מצא במפתיע כי לצאצאיהם של הבוחרים להפוך לאבות בגיל מבוגר עתיד סוגה בשושנים: הם וצאצאיהם צפויים להאריך חיים.

מסקנות המחקר מתבססות על ממצאים שלפיהם החומר הגנטי בתאי זרע זכריים משתנה עם הגיל. החוקרים האמריקאים בראשות ד"ר דן אייזנברג, מהמחלקה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת נורתווסטרן שבמדינת אילינוי, בחנו דגימות דנ"א שנאספו ממדגם שנערך בפיליפינים של 2,023 תינוקות. המחקר בחן טלומרים, מבנים בתוך החומר הגנטי הממוקמים בקצות הכרומוזומים המגנים על התאים בזמן חלוקתם, ומצא כי בניגוד לתאים רגילים בגוף, בהם הטלומרים מתקצרים עם העלייה בגיל, באופן שמונע מהתאים להתחלק ומקדם תהליכי זקנה, הטלומרים המצויים בתאי הזרע דווקא מתארכים. בכך הם משפיעים לטובה על תוחלת החיים של היילוד, משום שהדנ"א עובר מאבות לילדיהם דרך תא הזרע של האב.

בניגוד למחקרים הקושרים בין אבהות מאוחרת למחלות בקרב התינוקות, במאמר שהתפרסם השבוע בכתב העת PNAS של האקדמיה הלאומית למדעים, מעריכים החוקרים כי הטלומרים הארוכים יציידו צאצאים לאבות מבוגרים גם בנתונים בריאותיים טובים יותר, לרבות מצב תפקודי טוב יותר של המערכת החיסונית, מערכת העיכול והעור. החוקרים טוענים כי התהליכים החברתיים המאופיינים בעלייה בגיל ההורים במדינות מערביות עשויה בהמשך להתבטא בשינויים באורכי הטלומרים באוכלוסיית התינוקות ולהשפיע על עלייה בתוחלת החיים בדורות הבאים.

יחד עם זאת, המחקר הנוכחי עדיין אינו מהווה ראיה מדעית לכך שאבהות מאוחרת היא אחת הסיבות לעלייה בתוחלת החיים המתועדת בעשורים האחרונים במערב. עוד בטרם פרסום המחקר הנוכחי, חוקרים מדנמרק העריכו באוקטובר 2009 כי יותר ממחצית מהתינוקות הנולדים משנת 2000 במדינות המפותחות יחצו את גיל מאה.