בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

את הכתבה הבאה מומלץ לקרוא בעמידה

29תגובות

אם נגביל את הזמן שאנו מבלים בישיבה לשלוש שעות ביום, נוכל להוסיף שנתיים לתוחלת החיים שלנו. אם נצמצם את השעות שבהן אנו צופים בטלוויזיה לכדי שעתיים בלבד, אנו עשויים להוסיף 1.4 שנים לחיינו.

כך טוען מחקר חדש שפורסם בכתב העת המקוון Open BMJ ודווח בבי-בי-סי. הערכות אלו, שנעשו בארצות הברית, מבוססות על חמישה סקרי אוכלוסייה נפרדים, אולם יש לציין כי הסקרים אינם כוללים נתונים בריאותיים אינדיבידואלים.

דיוויד ספיגלהולטר, מומחה לחישובי סיכון באוניברסיטת קיימברידג', מסביר כי "המחקר עוסק באוכלוסיות ואינו קובע באופן אינדיבידואלי מה עשויה להיות השפעתה של קימה מהספה. סביר שאם דורות העתיד יזוזו קצת יותר, הם עשויים לחיות יותר בממוצע. אבל רק מעטים מבינינו מבלים פחות משלוש שעות בישיבה ביום, ונראה לי שזה יעד אופטימי מאוד".

למבוגרים מומלץ להתאמן בפעילות אירובית מתונה, כגון נסיעה באופניים או הליכה מהירה, במשך לפחות שעתיים וחצי בשבוע, ולהוסיף לכך פעמיים בשבוע של תרגילים לחיזוק השרירים.

אבל גם מי שיעשה את כל הפעילות הזאת במידה המומלצת, ייחשב לא פעיל, שכן מי שעובד במשרד מבלה את מרבית יומו בישיבה.

מחקרים רבים מצביעים על כך שככל שנבלה זמן רב יותר בישיבה, כך נהיה פחות בריאים. כמה מחקרים אף קושרים בין ישיבה וצפייה בטלוויזיה למחלות לב ולסוכרת, ולסיכון גבוה יותר למוות. אולם מציאת קשר בין התופעות אינה מוכיחה בהכרח שדבר אחד הוא הגורם לשני.

גם במחקר זה, החוקרים עצמם מודים שלא כל המשתנים שעשויים להשפיע על בריאות הנסקרים, נלקחו בחשבון.

המחקר בדק קבוצת דגימה גדולה, כמעט 167 אלף איש, אולם לא בחן לעומק איזה אורח חיים מנהלים מושאי המחקר - לא ברור כמה מהם היו פחות בריאים מלכתחילה.

אם היו פחות בריאים, סביר שממילא בילו זמן רב יותר בישיבה. בנוסף, המחקר הסתמך על זיכרונותיהם של הנחקרים ועל דיווחיהם בנוגע למשך הזמן שבילו מבלי לעשות דבר.

עורכי המחקר, פיטר קצמרזיק ואי מין לי, מדגישים כי הערכותיהם תיאורטיות. עם זאת, לנוכח הממצאים שעלו - ולפיהם מבוגרים בילו בממוצע חצי מהיום בישיבה ועסקו במטלות שאינן מצריכות תנועה - המחקר עשוי לספק אזהרה חשובה בסוגיות של בריאות הציבור. נטשה סטיוארט, אחות קרדיולוגית בכירה, גורסת ש"המחקר רק מעלה אפשרות של קשר סיבתי בין חוסר פעילות ובין תוחלת חיים קצרה יותר".

בנוסף, הוא השתמש בנתונים מארצות הברית, לכן יש צורך במחקרים נוספים כדי להבין את משמעותם בנוגע לאוכלוסיות אחרות בעולם.

"מכל מקום, הוא מדגיש דבר שכבר ידוע לנו: חוסר פעילות הוא גורם סיכון שעלול לגרום למחלות לב. באחרונה ממליצים לקצר את הזמן שמבלים בישיבה. עלינו לעסוק בפעילות גופנית בקביעות כדי לשמור על בריאות הלב שלנו. לכן עדיף ללכת לחנות ולא לנסוע אליה, לעסוק בספורט על לצפות בספורט בטלוויזיה. יש המון דרכים להיות פעילים יותר ולשפר את הבריאות שלנו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו