ישראלים גרמו לתאים סרטניים לפרק את עצמם

חוקרים באוניברסיטה העברית ומכון ויצמן גילו שחיבור בין 2 חלבונים יכול לגרום להרס עצמי של תאי סרטן עצם. הממצא עשוי לשמש בסיס לתרופה חדשה

חוקרים ישראלים פיתחו שיטה הגורמת להרס עצמי של תאים סרטניים, ומתבססת על הקשר בין שני חלבונים המעורבים בתהליך המוות של התאים. הממצא עשוי להוות בסיס לפיתוח טיפולים תרופתיים חדשים נגד סרטן, באמצעות הרג ממוקד של התאים החולים.

הבסיס למחקר, שערכו פרופ' איתן גרוס מהמחלקה לבקרה ביולוגית במכון וייצמן ופרופ' אסף פרידלר מהמכון לכימיה באוניברסיטה העברית, היה גילויו של חלבון המשמש מקור אנרגיה לפעילות התא אך קשור גם לתהליך המוות של תאים. ב-2005 זיהה פרופ' גרוס את החלבון לראשונה, וב-2010 התברר כי הוא משתמש בתא כקולטן לחלבון אחר, שגם הוא בעל תפקיד משמעותי בתהליך מותם של תאים.

במחקר בחנו גרוס ופרידלר את האזורים בתאים שבהם קיימת אינטראקציה בין שני החלבונים, והתברר כי הקשר ביניהם עשוי להגביר את תהליך ההרס העצמי של התא. החוקרים ייצרו מולקולות ששחזרו את אזורי האינטראקציה בין שני החלבונים, והן הוכנסו לדגימות תאי סרטן העצם. המהלך גרם לפירוק התאים ולתהליך של הרס עצמי.

ממצאי המחקר החדש פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Biological Chemistry. פרופ' גרוס הסביר כי הרס תאי הגידול נגרם על ידי אנזימים המגבירים את הפירוק העצמי של התאים. "לא ברור לנו במדויק מה היה תפקידן של המולקולות ביחס לקשר בין שני החלבונים ואם הן עיכבו או עוררו את הקשר", הוסיף, "כל שנוכל לומר עתה הוא שהן דימו את הקשר באופן שעודד הרס עצמי של תאי הגידול". פרופ' פרידלר ציין כי ההרס העצמי של התאים הוא תהליך המתרחש במנגנונים רבים בגוף האדם ומערב חלבונים מסוגים שונים. "זהו מנגנון המגן על הגוף מפני התפשטות תאים לא תקינים, אך בפועל תאים סרטניים רבים דווקא עמידים בפניו", אמר.

בשלב הבא מבקשים החוקרים לבחון אם המנגנון שזיהו פוגע בתאי גידולים סרטניים בלבד ולבדוק גם את השפעתו על תאים אנושיים בריאים. אם יימצא שהתרופה בטוחה, הם יערכו את המחקרים בעכברים ויפתחו את התגלית באופן מסחרי. "בעתיד, לאחר שנשכלל את המולקולות, הן יוכלו לשמש בסיס לתרופות נגד סרטן, במקרים בהם המנגנון הטבעי של מות התא לא עובד כשורה", הוסיף פרופ' פרידלר.

אילייה מלניקוב

מחקרים רבים בוחנים כיום את האפשרות להגביר את ההרס העצמי של התאים הסרטניים. תרופה דומה ניתנת בעירוי לחולי סרטן הדם, ותרופה אחרת, המיועדת לטיפול בסרטן העור, משפיעה על החומר הגנטי שבתאי הגידול וגורמת לזירוז ההרס העצמי של התאים. מחקרים אחרים שנערכו בשנים האחרונות התייחסו להרס עצמי של גידולים סרטניים באמצעות הפעלה מבוקרת של זרמים חשמליים. ב-2008 דיווחו חוקרים גרמנים כי שיטה זו יעילה נגד תאי סרטן חלל הפה, וב-2011 דווח בסין כי היא יעילה גם נגד סרטן הכבד.

לצד בחינת מנגנון ההרס העצמי, נבדקים כיום טיפולים נוספים המתערבים בחלוקת התא הסרטני. בין היתר קיימים נוגדנים המנטרלים את החלבונים על גבי התא הסרטני, והופכים אותם יעד לתקיפה מצד מערכת החיסון. מלבד זאת יש טיפולים המעכבים אותות המועברים בין תאים סרטניים, טיפולים המכוונים נגד כלי הדם המזינים את הגידול הסרטני וטיפולים המכוונים לעורר את המערכת החיסונית הטבעית של הגוף להרס הגידול הסרטני. עוד פותחה שיטה המשתמשת בנוגדנים הנושאים חומר רדיואקטיבי ומאפשרים הקרנה ממוקדת על הגידול הסרטני, לאחר שהם מתבייתים על הגידול.