בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משחק ילדים

איתמר בן השש לא דיבר עם סביבתו ואובחן באילמות סלקטיבית. טיפול במשחק גרם לו להתחיל לדבר

15תגובות

איתמר (שם בדוי), ילד בן שש, הגיע אלי מסתתר מאחורי חצאיתה של אמו. הוא לא פצה את פיו וסירב להיפרד מאימא. איתמר הוא תלמיד כיתה א' מתל אביב שאינו מדבר עם אף אדם מלבד עם אמו, אביו ושתי אחיותיו. עמם הוא מדבר ללא קושי, בשפה גבוהה ועשירה. מדי בוקר הוא מגיע לבית הספר, מתיישב במקומו ואינו אומר מלה עד סוף היום. לעתים יהנהן בראשו לשאלת המורה אולם יותר מכך אין ביכולתו.

איתמר אובחן ב"אילמות סלקטיבית". מצב חרדתי שאינו מאפשר לילדים לדבר בקול עם אנשים שהם מפרשים אותם כמאיימים, גם אם הם אנשים הקרובים להם. מצב חרדתי זה גורם להם לשיתוק קולי בסיטואציות חברתיות והם הופכים לאילמים. כאחוז מהילדים סובלים מהתופעה ואחוז גבוה יותר מצוי בקרב האוכלוסייה החרדית עקב הכניסה ל"חדר" כבר בגיל שלוש, המעלה את סף החרדה. הוריו של איתמר ביקרו אצל שלושה פסיכולוגים שניסו לטפל בחרדה באמצעים שונים ובהם בשיטה התנהגותית וקוגניטיבית. בדרך זו נדרש איתמר לשוחח עם המטפל ולהתאמן בשיח עם אנשים אחרים. אולם איתמר, שאינו מצליח גם לדבר עם סבו וסבתו שעמם הוא נפגש מאז לידתו פעמיים בשבוע, ודאי שלא הצליח לתקשר בשיח עם המטפלים.

טיפול פסיכולוגי רגשי באמצעות משחק (Play Therapy) הוא שיטה המאפשרת להתערב במצבים קריטיים ומשיגה תוצאות דרמטיות במקרים שבהם שיטות אחרות כשלו או שהמצב מחייב צעד משמעותי במיוחד. הטיפול בשיטה בנוי על הדרך הטבעית של הילד ללמוד על עצמו ועל מערכת היחסים עם סביבתו. באמצעות צעצועים הוא מפתח יכולת לפתור בעיות ולומד דרכים שונות להתחבר לאחרים. המשחק מספק מרחק פסיכולוגי בטוח מהבעיות הפרטיות של הילד ומאפשר להביע מחשבות ורגשות בצורה המתאימה להתפתחותו.

הטיפול באמצעות משחק הפך למוביל בילדים ב-30 השנים האחרונות בארצות הברית. בשנות ה-60 וירג'יניה אקסליין, תלמידתו של קארל רוג'רס, פסיכולוג אמריקאי, מאבות הזרם ההומניסטי בפסיכולוגיה ואבי שיטת הטיפול הממוקד במטופל, פיתחה את שיטת הטיפול במשחק, ואת דרכה של אקסליין המשיכו רבים ובהם ד"ר גארי לנדרת' (Landerth) שערך מאות מחקרים להוכחת יעילות השיטה. בשנות שהותי בארצות הברית למדתי ממנו את השיטה והחלטתי להביאה לישראל, וכיום אני מלמדת אותה באוניברסיטת בר-אילן במחלקה לעבודה סוציאלית זה חמש שנים.

איתמר נזקק לשלושה מפגשים בטרם נכנס לחדר המשחקים והשאיר את אמו בחדר ההמתנה. בחדר המשחקים לא נדרש איתמר לשוחח אלא לשחק בבובות, מכוניות, ערכת רופא וצעצועים נוספים שבהם משתמשים ילדים לביטוי עולם הדמיון שלהם. דרך שיטת הטיפול במשחק המטפל מעצים את הילד, מקטין את רמת החרדה ומאפשר לילד לצמוח מתוך הקושי הפרטי שלו. לאחר חודשיים החל איתמר לשוחח עמי בלחישה וכעבור חודש נוסף החל לדבר עם ילדים בהפסקה. הוא אמנם דיבר בלחישה, אולם היה מסוגל לבטא את צרכיו. עם הזמן הגביר איתמר את קולו ואף החל לדבר עם המורה שלו משפטים קצרים המלווים בבדיקה שאין יותר מדי מתבוננים מסביב.

הטיפול הפסיכולוגי באמצעות משחק נותן מענה ייחודי לבעיות של ילדים שחוו טראומה, לילדים עם הפרעות אכילה, לילדים שסבלו מהתעללות רגשית, פיזית או מינית, מפרידה או גירושים של ההורים, לילדים המתקשים ליצור קשרים חברתיים, לילדים שסובלים מאובדן או שכול, לילדים הסובלים מחרדה, לחץ או פחדים ולילדים הסובלים ממחלה או בעלי נכות כלשהי.

הטיפול במשחק מאפשר למטפל להבין את מקומו של המשחק עבור הילד. יתר על כן, הוא משמש עזר לילדים להתמודד עם רגשות קשים ומציאת פתרונות לבעיות, וזאת בעזרת עימות עם מצבים בעייתיים באמצעות צעצועים. הטיפול מתאים במיוחד לילדים מגיל שנתיים עד עשר, ולאחרונה החל להיות מיושם גם בקרב פעוטות ותינוקות.

ד"ר סוזי קגן מרצה במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן, בעלת קליניקה לטיפול משפחתי ומייסדת ויו"ר העמותה לטיפול וקידום המשחק בישראל (עלו"ה)



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו