בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נהגי מוניות ומשאיות יקבלו רישיון בכפוף לבדיקת איכות שינה

ממחקר שנערך ע"י המכון הרפואי לבטיחות בדרכים עולה כי כרבע מהגברים הבוגרים בישראל סובלים מהפרעות נשימה בשינה

תגובות

רבע מהגברים הבוגרים בישראל סובלים מהפרעות נשימה בשינה, שעלולות להוביל לעייפות קיצונית בשעות היום ובכך לסכן את הנהגים בכביש. כך עולה ממחקר שערך המכון הרפואי לבטיחות בדרכים והתבסס על הבדיקות לקבלת רישיון נהיגה מקצועי.

הפרעות הנשימה בשינה, המוכרות גם כדום נשימה בשינה, מאופיינות בעשרות פעמים שבהן הנשימה נפסקת בעת שנת הלילה. המחקר כלל 301 נבדקים שפנו למכון לבטיחות בדרכים כחלק מההליך הנדרש לצורך קבלת רישיון נהיגה מקצועי לכלי רכב ציבורי או גדול כמו מונית, אוטובוס, משאית מעל 15 טון ואמבולנס. הנבדקים מילאו שאלון דמוגרפי ושאלונים רפואיים על הרגלי השינה, וכן עברו בדיקת שינה פיזיולוגית בערכה ביתית ולאורך לילה אחד. התברר כי מתוך 204 נבדקים שהשלימו את כל הבדיקות, 50 סבלו מהפרעות נשימה בשינה בדרגת חומרה בינונית עד גבוהה, שהם כרבע מהנבדקים. זאת על אף שהיו נבדקים צעירים יחסית (בני 28 בממוצע), ובגיל שבו שכיחות הפרעת נשימה בשינה בדרגה גבוהה מוערכת במחקרים רפואיים בחמישה אחוזים בלבד מקרב האוכלוסייה הבוגרת.

המחקר מצא גם שכיחות גבוהה של הפרעות נשימה בשינה בקרב נהגי רכב פרטי המחזיקים ברישיון נהיגה, אשר אינם נדרשים כיום לבדיקות קבע במכון הרפואי לבטיחות בדרכים לצורך קבלת רישיון נהיגה.

איל טואג

עוד כתבות בנושא

כיום אין אבחון גורף של הפרעות השינה בקרב מבקשי הרישיון המקצועי, אלא המכון מפנה לבדיקות שינה רק מחזיקי רישיונות נהיגה שרופאיהם דיווחו כי הם סובלים מהפרעת נשימה המחייבת טיפול.

בימים אלה עובר המחקר הרחבה וגויסו אליו 180 גברים נוספים בהליכי בקשה לרישיון נהיגה מקצועי. זאת במטרה לבחון פיתוח שאלון קצר שיהיה מבוסס על גורמי הסיכון שאותרו במחקר וקשורים במדד ההשמנה (BMI) המבוסס על המשקל והגובה, בגיל, בעישון ובנטייה גנטית. השאלון יועבר לכלל מבקשי רישיון הנהיגה המקצועי, וכך יזוהו האנשים שבסיכון להפרעות השינה ויופנו לבדיקות.

במכון הרפואי לבטיחות בדרכים קבלו בחודשים האחרונים על שיעורי דיווח נמוכים של רופאים על מטופלים הסובלים ממחלות ומהפרעות שינה.

"כשהמכון מגלה כי קיימת הפרעת נשימה בשינה, אין זה אומר בהכרח שלא יאושר לנהג רישיון מקצועי", הסביר מנהל המכון, פרופ' יוסי ריבק, "ההתייחסות היא בהתאם לדרגות החומרה של ההפרעה. כשההפרעה היא בדרגה חמורה, הנהג מקבל מסכה טיפולית לשעות הלילה ועליו להציג בפני המכון תדפיס של המכונה שיעיד כי השתמש בה. לאחר שמדדי הפרעת הנשימה בשינה יורדים לרמה המקובלת, הוא יכול לקבל אישור לרישיון מקצועי".

בראש המחקר עמדה פרופ' אורנה צ'ישנסקי, חוקרת שינה וראש החוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית עמק יזרעאל, וממצאיו פורסמו החודש בכתב העת Journal of Occupational and Environmental Medicine של הקולג' האמריקאי לרפואה תעסוקתית וסביבתית.

"הממצאים עשויים להעיד על ממדים רחבים יותר של התופעה גם באוכלוסייה הכללית וכן בקרב רבים שאינם מודעים לכך שהם סובלים ממנה", אמרה צ'ישנסקי. "עם זאת, במחקר נכללו רק גברים שניהלו הליך לקבלת רישיון נהיגה מקצועי. בקרב נשים יש סיכון נמוך יותר לדום נשימה בשינה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו