בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כל המוסיף גורע

צריכה לא שקולה של תוספי תזונה מזיקה לבריאות

מחקרים מראים כי צריכת ויטמינים, מינרלים ותוספי תזונה שלא לצורך עלולה לפגוע בבריאות ואף לקצר חיים במקום להאריכם

36תגובות

המחקר המדעי בתחום תוספי התזונה הצליח בעשורים האחרונים לגלות ולהבהיר לכולנו מה התפקיד בכללותם של רוב הוויטמינים והמינרלים בגופנו. התפתחות המחקר התזונתי אף הצליחה לבודד חומרים נוספים שאינם רכיבי תזונה חיוניים, אך בעלי פוטנציאל פעילות בגוף הדומה לזה של הוויטמינים והמינרלים.

הצלחות מדעיות אלו הובילו לתעשיית תוספי תזונה משגשגת וככל שהתבהרו עוד ועוד תפקידים של הוויטמינים והמינרלים בגופנו, החלו אנשים לקחת יותר ויותר תוספים, לעתים קרובות לא בעקבות בעיית מחסור אלא מתוך מחשבה שגויה של מניעת בעיות שונות.

"הטרנד" של לקיחת תוספים בלתי מבוקרת בעייתי בבסיסו. הבעיה העיקרית נעוצה כיום בקונפליקט שבין לקיחת תוספים במקרה שבאמת קיים מחסור לבין לקיחת תוספים בכמויות מופרזות, ללא המלצת אנשי מקצוע. אמנם קיימים חוסרים תזונתיים גם בחברת השפע, בשל אכילת מזון בעל ערך תזונתי נמוך ומגבלת קלוריות של התפריט למניעת השמנה, אך זמינות התוספים ללא צורך בייעוץ מקצועי מאפשרת לחברות לשכנע את הציבור לקחת עוד ועוד. כך למשל, בעידודן של החברות הקיימות בשוק, תוספי ויטמין C מכילים 1000-500 מיליגרם של הוויטמין לכמוסה וההמלצה היומית היא רק 90 מיליגרם לגבר ו-75 מיליגרם לאשה.

בלומברג

מחקרים מהימנים שהתפרסמו בשנים האחרונות הוכיחו את הנזק בצריכה לא שקולה של תוספי תזונה. מחקר שבו השתתפו נשים מבוגרות ממדינת איווה שבארה"ב (Iowa Women's Health Study) פורסם באוקטובר 2011 בכתב העת Archives of Internal Medicine. מהממצאים עולה כי צריכת ויטמינים ומינרלים ללא סיבה רפואית מבוססת לא מורידה את הסיכון לתמותה ממחלות כרוניות (מחלות לב וסרטן), ואף יש רכיבים שעלולים להעלות את התמותה עם עלייה במינונם בתוסף, כגון ברזל. מדעני המחקר קבעו חד-משמעית שנטילת תוספים צריכה להתבסס על צורך רפואי.

לפי המלצת המכון הלאומי לבריאות בארה"ב (NIH), כשמינון תוסף המגנזיום עולה על ההמלצה המרבית הוא עלול לגרום לתופעות לוואי. מגנזיום ממקורות תזונה (אגוזים, דגים ומוצרי חלב) אינו גורם לתופעות לוואי ומומלץ לצרוך ממנו 400 מ"ג ליום. ואולם, תוסף מגנזיום שונה מזה המצוי במזון, וצריכתו היומית מוגבלת ל-350 מ"ג ליום כיוון שמעבר לכך הוא עלול להיות רעיל. סימנים להרעלת מגנזיום כוללים בחילות, שלשולים ובמקרי הרעלה קשים יותר - ראייה כפולה או מטושטשת, הקאות ואף התכווצויות שרירים.

העשרת קמח בחומצה פולית ברחבי העולם עוררה התלהבות רבה בזכות ירידה בפגמים התפתחותיים בעובר, אך כיום מתווספת לאופטימיות גם ספקנות מאופקת. ממצאי מחקרים מצביעים בזהירות על עלייה בשיעור מקרי סרטן המעי הגס בחלק מהמדינות שבהן הוחדרה ההעשרה בתור מדיניות לאומית. מחקרים הנשענים על תאים וחיות מעבדה תומכים בממצאים הללו כיוון שלחומצה פולית פוטנציאל להגברת תאים סרטניים. סקירה בנושא פורסמה בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention ביולי 2007.

מחקרים אלה ועוד מראים כי צריכת ויטמינים, מינרלים ותוספי תזונה שלא לצורך עלולה לפגוע בבריאות ואף לקצר חיים במקום להאריכם. לכן, אם בכוונתכם ליטול תוסף תזונה כלשהו, חשוב לעבור אבחון שכולל בדיקות דם וסקירת מצב בריאותי ולבחון את האינטראקציה של התרופות שאתם נוטלים עם התוסף המתוכנן. חשוב ליידע את הרופא המטפל על נטילת התוסף ולזכור שהעיקרון "כמה שיותר - יותר טוב" לא עובד כשמדובר בהתערבות בתפקודו המופלא של גוף האדם.

ד"ר אנה ארוניס היא דיאטנית קלינית, מרצה במחלקה לתזונה של האוניברסיטה העברית ומדענית ראשית בחברת Prana Essentials



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו